Wpływ na gospodarkę wielkich imprez sportowych takich jak Euro jest krótkotrwały

Sukcesy sportowe wpływają na nastroje społeczne i zachowania konsumentów. Jednak na krótko.

Publikacja: 15.06.2016 22:00

Jak ewentualny historyczny sukces piłkarzy, czyli wygrana Polski w meczu z Niemcami, czy nawet przejście naszej drużyny do kolejnej fazy mistrzostw Euro 2016 przełoży się na gospodarkę? Na to pytanie większość ekonomistów odpowiada zgodnie, że w krótkim okresie może się spodziewać zwiększonej konsumpcji. Zarówno takiej związanej z celebrowaniem wygranej, jak i niezwiązanej bezpośrednio ze sportem, ale wynikającej ze wzrostu poczucia narodowej dumy czy optymizmu na przyszłość.

– Istotne wydarzenia, zarówno pozytywne jak i negatywne, w tym zwycięstwa i porażki sportowe, mają bardzo duży wpływ na nastroje konsumentów i bieżącą skłonność do konsumpcji – mówi prof. Maria Drozdowicz-Bieć z SGH. Na tę okoliczność przebadano w 2014 r. angielskich kibiców. Okazuje się, że generalnie na wydatki związane z kibicowaniem drużynie podczas mundialu w Brazylii, średnio każdy z nich chciał przeznaczyć 56 funtów, gdyby jednak drużyna dotarła do finału, konsumpcyjne wydatki kibiców mogły być prawie dwa razy większe.

– Ale ten wpływ, choć duży, jest bardzo krótkotrwały. Na takie wskaźniki jak tempo wzrostu gospodarczego praktycznie więc nie ma wpływu – dodaje prof. Drozdowicz-Bieć.

Zbyt mało na trwały impuls

Choć mogą być wyjątki. Według ekonomistów ABN Amro Bank NV zwycięstwo Hiszpanii na mundialu w 2010, przyspieszyło jej tempo rozwoju gospodarczego: przed piłkarskimi mistrzostwami świata prognozowano, że kraj ten wpadnie w recesję, koniec końców 2010 r. udało się zakończyć na lekkim plusie. Przyczynić się do tego miał właśnie nagły wzrost optymizmu pogrążonych wcześniej w czarnowidztwie Hiszpanów.

W Polsce jednak trudno znaleźć zwolenników takiej teorii.– Oczywiście może się zdarzyć, że w danym kraju zwycięstwo w dużej sportowej imprezie zbiega się z poprawą wskaźników gospodarczych, trudno jednak uznać bez szczegółowych badań, że jest ono jedyną czy najważniejszą przyczyną poprawy – zauważa Adam Antoniak, ekonomista Banku Pekao SA. – Oczywiście można powiedzieć, że szczęśliwy konsument, to konsument więcej wydający, ale trzeba też pamiętać, że możemy wydawać tyle, ile w zasadzie mamy w portfelach. Od większego optymizmu portfele nam nie puchną.

Sport i giełda nieprzewidywalne

Interesujący jest też wpływ rozgrywek piłkarskich na rynek kapitałowy. Jak przeanalizował Bank Goldman Sachs, giełdy papierów wartościowych w krajach, które wygrały mundial, przez pierwszy miesiąc od mistrzostw, radzą sobie o ok. 3,5 proc. lepiej niż średnia na świecie (za to giełdy krajów przegranych w finale – o ok. 5,7 proc. gorzej). Jednak w kolejnych miesiącach ten efekt gaśnie, a po kwartale znika zupełnie.

Czy w Polsce może być choć trochę podobnie, jeśli osiągniemy jakikolwiek sukces podczas Euro 2016? – Gdy polska reprezentacja będzie wygrywać, to poziom optymizmu w narodzie urośnie i może to mieć jakiś wpływ na giełdę. Jednak sport i giełda są trudno przewidywalne, a eksperci wyjątkowo często się mylą – komentuje żartobliwie Michał Wojciechowski, zastępca dyrektora DM BOŚ.

Co ciekawe, wiele badań udowadniało, że w dniach, gdy grają drużyny narodowe, następują wręcz spadki obrotów na giełdzie, a w dzień po przegranych meczach spadają również indeksy (choć odwrotności zależnej nie ma). Co więcej, ze statystyk wynika, że w okresie mundialu giełdy częściej spadają niż rosną.

Jak ewentualny historyczny sukces piłkarzy, czyli wygrana Polski w meczu z Niemcami, czy nawet przejście naszej drużyny do kolejnej fazy mistrzostw Euro 2016 przełoży się na gospodarkę? Na to pytanie większość ekonomistów odpowiada zgodnie, że w krótkim okresie może się spodziewać zwiększonej konsumpcji. Zarówno takiej związanej z celebrowaniem wygranej, jak i niezwiązanej bezpośrednio ze sportem, ale wynikającej ze wzrostu poczucia narodowej dumy czy optymizmu na przyszłość.

Pozostało 86% artykułu
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord
Dane gospodarcze
Kolejni członkowie RPP mówią w sprawie stóp procentowych inaczej niż Glapiński
Dane gospodarcze
Produkcja przemysłowa w Niemczech spadła w październiku. Rząd uspokaja
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Dane gospodarcze
Zagadkowy komunikat RPP. Rząd chciał rozwiać niepewność, wyszło inaczej