Ożywienia w materiałach budowlanych nadal nie widać

Brak stymulatorów, takich jak KPO, nowe programy termomodernizacji czy obniżki stóp procentowych, hamuje rozwój branży materiałów budowlanych.

Publikacja: 12.08.2024 04:30

Ożywienia w materiałach budowlanych nadal nie widać

Foto: Adobe Stock

Śnieżka, podobnie jak w latach poprzednich obserwuje spadek ilościowy sprzedaży farb dekoracyjnych. W ostatnim czasie trend ten jednak wyhamował. Jednocześnie nadal następuje stopniowy wzrost popytu na produkty wyższej jakości. Spółka od dłuższego czasu skupia się na prowadzeniu działalności w Polsce oraz na Węgrzech i Ukrainie. – Naszym założeniem strategicznym jest, aby mieć ponad 20 proc. udziału na tych kluczowych rynkach. Aktualnie sytuacja na polskim rynku farb dekoracyjnych jest korzystniejsza niż na naszych zagranicznych rynkach – informuje Piotr Mikrut, prezes Śnieżki.

Czytaj więcej

Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?

Przypomina, że III kwartał to szczyt sezonu w branży farb i lakierów. Mimo to sytuacja jest „wymagająca”, a popyt spada. Zarząd będzie zadowolony, gdy sprzedaż w 2024 r. będzie podobna do ubiegłorocznej. Około 85 proc. produktów oferowanych przez Śnieżkę jest przeznaczonych do renowacji, dlatego kluczowym czynnikiem warunkującym na nie popyt jest kondycja finansowa klientów, a nie dynamika rynku nowych mieszkań.

Szanse rozwoju

Selena FM, producent chemii budowlanej, stawia w tym roku na rozwój działalności na rynkach zachodnich, co bezpośrednio jest związane z inwestycjami w tamtym rejonie. Chodzi zwłaszcza o przejęcia i inwestycje organiczne w poprzednich latach. W efekcie grupa ma stabilną pozycję i rozpoznawalną markę w różnych krajach: w Europie i Azji, a także w obu Amerykach (USA, Brazylia). Zarząd przekonuje, że podejmuje kolejne intensywne działania, które powinny przyczynić się do dalszego rozwoju firmy. Mimo to nie zapomina o potencjalnych zagrożeniach. – Na pierwszym miejscu trzeba zwrócić uwagę na rozpędzoną inflację i opóźnienie w możliwości wykorzystania unijnych funduszy, a także wyzwania stojące obecnie przed światową branżą budowlaną, związane z ujemną dynamiką, uzależnioną od kondycji różnych rynków. Istotne są też zmiany polityczne, legislacyjne, które mogą utrudnić funkcjonowanie branży, doprowadzić do spadku inwestycji budowlanych – twierdzi Sławomir Majchrowski, prezes Seleny FM.

Czytaj więcej

Ceny materiałów budowlanych nadal spadają

Ferro, jeden z największych w regionie dostawców awantury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła oferuje swoje wyroby w około 70 krajach. To pozwala mu w pewnym stopniu niwelować ewentualne wahania sprzedaży. – Popyt na nasze produkty jest kształtowany w głównej mierze przez poziom dochodu rozporządzalnego oraz nastroje konsumenckie, które m.in. ze względu na powrót wyższej inflacji nieco osłabły. Nastroje na poszczególnych rynkach w regionie mogą być do pewnego stopnia zróżnicowane, ale ogólne trendy makro pozostają raczej zbieżne i nie uległy w ostatnich miesiącach poprawie – mówi Aneta Raczek, wiceprezes Ferro.

Czekanie na popyt

W I półroczu ponad 19-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym zanotowało MFO, największy w Polsce producent zimnogiętych profili stalowych. W niektórych grupach asortymentowych zwyżki sięgały nawet 30 proc. Prawdopodobnie nie jest to jednak wynik wyraźnej poprawy sytuacji gospodarczej i wzrostu popytu, a bardziej efekt podejmowanych przez firmę działań, dzięki którym zwiększono udział w rynku. – Nie ruszyły jeszcze żadne stymulatory rynku budowlanego, jak na przykład środki z KPO, nowe programy termomodernizacji budynków czy choćby obniżki stóp procentowych. na plus działało jednak to, że nasi odbiorcy ostatecznie przetrawili pod koniec zeszłego roku zalegające zapasy i nawisy magazynowe i powrócili do zakupów odpowiadających ich faktycznemu, bieżącemu zapotrzebowaniu – uważa Jakub Czerwiński, członek zarządu MFO. Dodaje, że wzrost sprzedaży miał miejsce głównie na krajowym rynku. – Na ożywienie gospodarcze, stymulowane środkami z KPO czy wprowadzanymi programami rządowymi, będziemy chyba musieli poczekać do przyszłego roku. Mamy nadzieję, że w tym czasie nie dojdzie do eskalacji napięcia i niekorzystnych zmian geopolitycznych, które mogłyby ponownie zdestabilizować światową gospodarkę – dodaje Czerwiński.

Śnieżka, podobnie jak w latach poprzednich obserwuje spadek ilościowy sprzedaży farb dekoracyjnych. W ostatnim czasie trend ten jednak wyhamował. Jednocześnie nadal następuje stopniowy wzrost popytu na produkty wyższej jakości. Spółka od dłuższego czasu skupia się na prowadzeniu działalności w Polsce oraz na Węgrzech i Ukrainie. – Naszym założeniem strategicznym jest, aby mieć ponad 20 proc. udziału na tych kluczowych rynkach. Aktualnie sytuacja na polskim rynku farb dekoracyjnych jest korzystniejsza niż na naszych zagranicznych rynkach – informuje Piotr Mikrut, prezes Śnieżki.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Sprzedaż mieszkań jest coraz słabsza
Budownictwo
ZUE: zerwanie umowy PKP PLK ze Strabagiem szokuje. „Perspektywy bardzo dobre”
Materiał Partnera
Patriotyzm gospodarczy potrzebny w budownictwie jak nigdy wcześniej
Materiał Partnera
Budownictwo dla Polski
Budownictwo
Deweloperzy znów budowali dużo mieszkań. Skąd ta zmiana?
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.