Polacy rzucili się na domy w ciepłych krajach. Deweloperzy zaniepokojeni

Dane z Hiszpanii pokazują skokowy wzrost aktywności zamożniejszych Kowalskich poza krajem. Nasi deweloperzy apelują o ulgę mieszkaniową, by zatrzymać część kapitału na stygnącym rynku.

Publikacja: 29.08.2022 22:00

Polacy rzucili się na domy w ciepłych krajach. Deweloperzy zaniepokojeni

Foto: Bloomberg

Hiszpania, Chorwacja, Portugalia, Włochy – Polacy bez kompleksów poruszają się po zagranicznych rynkach mieszkaniowych i zdaniem ekspertów ten trend będzie się utrzymywać. Rosnące zainteresowanie nieruchomościami poza krajem to temat nośny, jednak trudno „mierzalny”.

Konkretne dane przynosi Stowarzyszenie Sekretarzy Rejestrów Gruntów, Działalności Gospodarczej i Mienia Ruchomego Hiszpanii (Colegio de Registradores). Ten kraj urósł zresztą do symbolu, jeśli chodzi o falę zakupów Polaków poza krajem. Z szacunków urzędu wynika, że w II kwartale br. inwestorzy znad Wisły kupili w Hiszpanii 740 domów i mieszkań, o 226 proc. więcej rok do roku i 46 proc. więcej niż w poprzednich trzech miesiącach br. W kilku wcześniejszych latach Polacy nabywali co kwartał stabilnie 200–300 nieruchomości, wyraźny wzrost aktywności obserwowany jest od II kwartału zeszłego roku – i jest to zgodne z trendem dotyczącym całości cudzoziemskich zakupów w Hiszpanii, jednak dynamika jest znacznie szybsza. Ogólna liczba transakcji w II kwartale br. – prawie 24 tys. – była o 51 proc. wyższa niż kwartalna średnia z okresu przed pandemią (2017–2019). W przypadku zakupów Polaków dynamika to aż 210 proc.

Pozostało 82% artykułu

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Budownictwo
Upada największy deweloper w Rosji. Trwa wyprzedaż akcji i obligacji
Budownictwo
Mieszkaniowi maruderzy liczą na poprawę
Budownictwo
Machina nie zwalnia. Deweloperzy wciąż dużo budują
Budownictwo
Czas na prywatyzację Polskiego Holdingu Hotelowego?
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Materiał Partnera
Producenci cementu potrzebują ochrony przed importem z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje