Karkosik stawia na Centernet

Prowadzone są rozmowy z inwestorami, którzy mają wspomóc ekspansję komórkowej sieci, ale Roman Karkosik jest gotowy wyłożyć własne środki. Zapewnia, że wierzy w telekomunikacyjny biznes

Publikacja: 23.12.2008 05:39

Roman Karkosik, jeden z najbogatszych Polaków

Roman Karkosik, jeden z najbogatszych Polaków

Foto: PARKIET, Małgorzata Pstrągowska Mał Małgorzata Pstrągowska

Na początku przyszłego roku zadzwoni testowa karta w sieci Centernetu, operatora komórkowego należącego do grupy kapitałowej Romana Karkosika. W marcu, zgodnie z warunkami koncesji na świadczenie usług, firma uruchomi komercyjne usługi. Cele są ambitne.

– W 2009 r. chcemy mieć co najmniej pół miliona klientów, głównie takich, którzy podpiszą umowę, a nie kupią usługi na kartę – mówi Grzegorz Tomczyk, wiceprezes Centernetu. Według Romana Karkosika możliwe jest pozyskanie nawet miliona klientów.

Dzisiaj operatorzy komórkowi płacą ok. 400 zł za pozyskanie jednego abonenta (to przede wszystkim koszt telefonu komórkowego). Gdyby Centernet miał działać według powszechnie znanych rynkowych modeli, musiałby wydać co najmniej 200 mln zł na pozyskanie 0,5 mln klientów, nie licząc kosztów promocji usług, na które zasiedziali operatorzy wydają rocznie ok. 100 mln zł. Przedstawiciele Centernetu zapewniają jednak, że koszty można radykalnie ograniczyć.

– Centernet jest obecnie grupą projektową, ale w przyszłości będzie zarządzać zewnętrznymi podmiotami, których usługi będą uzupełniały podstawową działalność spółki – wyjaśnia Jacek Felczykowski, prezes NFI Midas, do którego bezpośrednio należy Centernet.

Operator liczy na partnerów, którzy zapewnią spółce atrakcyjne marki i dotarcie do określonych grup użytkowników. Wspominał też o chęci współpracy z Radiem Maryja i dotarcia do skupionej wokół niego społeczności.

[wyimek]0,5 miliona - co najmniej tylu klientów nowy operator komórkowy chce pozyskać już w 2009 roku[/wyimek]Centernet zobowiązany jest do budowy własnej sieci (do czasu jej uruchomienia będzie korzystał z sieci PTK Centertel, operatora sieci Orange), ale te koszty zdaje się na razie pomijać. Wiadomo, że z chińskimi dostawcami sprzętu: Huaweiem czy ZTE można zawrzeć bardzo korzystne kontrakty. Dla przykładu P4, operator sieci Play, dopiero w przyszłym roku zacznie spłacać kredyt, za który od 2006 r. Huawei dostarcza mu sprzęt. Mimo to przedstawiciele Centernetu nie przeczą, że szukają dodatkowego finansowania.

– Jest duże zainteresowanie tą spółką. Zarówno ze strony inwestorów finansowych, jak i branżowych, ale skłaniamy się raczej do inwestora z branży, który nie jest obecny na polskim rynku. Na razie nie chcemy tracić kontroli nad spółką – mówi w rozmowie z „Rz” Roman Karkosik, główny akcjonariusz właściciela Centernetu.

– Jeśli nie pozyskamy dodatkowego finansowania, będę angażował własne środki – dodaje. W dalszym ciągu możliwe jest dokapitalizowanie w ramach grupy np. z zysku wypracowanego przez którąś ze spółek grupy. Dodatkowo znany giełdowy inwestor deklaruje, że w stosunku do posiadanych kapitałów jest mało obciążony kredytami i w razie potrzeby będzie mógł się wspomóc kredytem.

Dlaczego interesuje go akurat branża telekomunikacyjna? – Widać, że w obecnym kryzysie siadło wiele segmentów gospodarki, ale nie telekomunikacja. I sądzę, że będzie tak przez cały okres jego trwania – mówi Karkosik. – Jest to bezpieczny sektor, jeśli chodzi o stronę popytową, a dobrze poprowadzony biznes telekomunikacyjny przyniesie wysokie zyski. Dodaje, że sytuacja na tym rynku jest bardzo ciekawa i dużo będzie zmian własnościowych, w których on również chce uczestniczyć. A z jego deklaracji wynika, że prowadzi rozmowy z wieloma podmiotami.

Na polskim rynku działa już czterech operatorów komórkowych, posiadających własne sieci telekomunikacyjne. W ubiegłym roku częstotliwości radiowe obok Centernetu zdobyła spółka Mobyland.

W trzecim kwartale tego roku rynek zdominowany był przez trzech operatorów. Sieci Orange i Plus kontrolowały po 33 proc. rynku, a Era miała 30-proc. udział. Reszta, czyli 4 proc., należała do sieci Play. Na koniec września 2008 r. na polskim rynku było aktywnych 43 mln kart. Udział Centernetu z 0,5 mln klientów w takim rynku przekroczyłby 1 proc.

Materiał Partnera
Kurierzy z międzynarodowymi walizkami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Biznes
Zwrot w wojnie handlowej Trumpa z Chinami. Ukraina odrzuca propozycje USA
Materiał Partnera
AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców
Biznes
Rosną wydatki Kremla na dziecięcą armię Putina
Biznes
Latynosi są w USA potrzebni, ale i tak mają być deportowani