W ubiegłym miesiącu zarejestrowano 30 748 samochodów osobowych i dostawczych. To o przeszło jedną piątą więcej niż w październiku ubiegłego roku i o 23 proc. więcej niż we wrześniu tego roku. Całkiem nieźle wyglądają także dane skumulowane. W ciągu dziesięciu miesięcy od początku roku liczba rejestracji przekroczyła 273 tys. samochodów. To o prawie 5 proc. lepszy wynik niż w tym samym czasie przed rokiem. Podobny wzrost odnotował segment samochodów osobowych: w całym roku zarejestrowano 239,4 tys. sztuk, o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem.
Według Instytutu Samar, wzrost rynku jest jednak znacznie mniejszy, niż wskazują dane. – Wyniki CEP nie uwzględniają wyrejestrowań samochodów i ich wywozu za granicę – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. Rzeczywisty obraz rynku zaciemniają ponadto rejestracje dokonywane przez dilerów, których liczba ostatnio bardzo mocno wzrosła. Jeśli w poprzednich latach rejestracje dilerskie za 10 pierwszych miesięcy wynosiły ok. 9 tys. samochodów, to w 2013 roku są blisko trzykrotnie większe i sięgają już 26 tys. aut. Najbardziej jest to widoczne w markach premium, gdzie w poszczególnych przypadkach liczba takich rejestracji wzrosła nawet dziesięciokrotnie.
Reeksport samochodów rośnie coraz bardziej. Według Samaru, w samym październiku wywieziono za granicę przeszło 3,3 tys. samochodów. Od stycznia – przeszło 31 tys. W rezultacie faktyczny wzrost polskiego rynku jest znacznie mniejszy i sięga zaledwie pół procentu. W łącznej sprzedaży maleje ponadto udział klientów indywidualnych. W październiku wyniósł niecałe 36 proc. To najmniej w tym roku. Według Samaru, w ciągu dziesięciu miesięcy obecnego roku klienci prywatni kupili 101,1 tys. aut, czyli o 0,68 proc. mniej niż rok wcześniej. Cała tegoroczna sprzedaż samochodów osobowych ma wynieść ok. 280 tys. sztuk.
W rankingu marek najlepiej sprzedających się samochodów osobowych prowadzi niezmiennie Skoda. Na przestrzeni 10 miesięcy liczba rejestracji jej aut wzrosła do 30,1 tys., o ponad 9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a udział w rynku wynosi obecnie 12,6 proc. Na drugim miejscu jest Volkswagen ze sprzedażą prawie 21,8 tys. samochodów i procentowym udziałem w rynku, a na trzecim – Toyota. Japońska marka sprzedała od stycznia 19,2 tys. aut, a cały 2013 rok chce zamknąć wynikiem 25 tys. sztuk. – Jeśli od rejestracji odjęłoby się reeksport, to już teraz jesteśmy wiceliderem – powiedział „Rz" prezydent Toyota Motor Poland Jacek Pawlak. W porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaż Toyota zwiększyła się o 14,9 proc., a udział w rynku przekroczył 8 proc.
Na dziesięć najpopularniejszych marek aut osobowych, jedynie dwie zmniejszyły sprzedaż. W rankingu modeli najpopularniejsze są dwie skody: Octavia i Fabia, za nimi znalazły się Ford Focus, Volkswagen Golf i Opel Astra.