Chrysler szuka miejsca produkcji minivanów

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Sergio Marchionne.

Publikacja: 15.02.2014 10:02

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Se

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Sergio Marchionne.

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern, należący już w całości do Fiata prowadzi z władzami federalnymi i stanowymi Kanady negocjacje w sprawie pożyczek, które pomogą przygotować fabryki w Windsor i Brampton w stanie Ontario. Inwestycja sięgająca kilku miliardów dolarów byłaby największą ze strony Fiata od czasu zakończenia przez Chryslera w 2009 r. postępowania naprawczego i wyjścia spod ochrony przed wierzycielami.

- Musimy zadecydować, czy chcecie tego czy nie — powiedział Marchionne dziennikarzom w Toronto. — A jeśli tak, to bardzo chętnie tu zostanę. Nie chcę nikogo straszyć, ale są takie miejsca na świecie, które desperacko szukają wykorzystania swych mocy, gdzie istnieje infrastruktura i nadaje się do użytku.

Marchionne dodał, że dochodziły do niego słuchy z innych stron, z USA i Meksyku o przeniesieniu produkcji. Prawdopodobnie mogą zaoferować lepsze zachęty niż Kanada — dodał.

Dwa minivany, Town & Country Chryslera i Caravan Dodge'a zajęły drugie i trzecie miejsce na liście najlepiej sprzedających się w USA w ubiegłym roku, ustępując tylko Hondzie Edyssey — wynika z danych Autodata. Oba są produkowane w Windsor.

Światowy wymiar

Marchionne chce przekształcić Fiata i Chryslera w firmę, która mogłaby rzucić rękawicę większym producentom, General Motors i Volkswagenowi. Przejęcie Chryslera było krokiem prowadzącym do tego celu — stwierdził Marchionne.

- Świat staje się niesamowicie konkurencyjny, a ściany są porowate — powiedział i pochwalił zarazem umiejętności pracowników z Windsor. — Moim zdaniem ważne jest zachowanie tej wiedzy i doświadczenia w produkcji w kraju i my tego bronimy. A sposób tej obrony należy do określenia przez Fiata, Chryslera i rząd i właśnie to teraz robimy.

Kanadyjski dziennik „Globe and Mail" podał, że zachęty do uruchomienia produkcji minivanów sięgają aż 700 mln dolarów kanadyjskich (638 mln USD). Władze kraju ogłosiły 11 lutego o zwiększeniu do 500 mln CAD środków dla firm samochodowych na przyciągnięcie więcej inwestycji od takich firm jak Chrysler, bo produkcja zmalała na skutek światowej konkurencji.

Rząd zwiększy w ciągu 2 lat swój fundusz na innowacje w motoryzacji dorzucając wymienioną sumę do 316 mln zainwestowanych od 2008 r. w 6 projektów — wynika z budżetu opublikowanego przez ministra finansów Jima Flaherty.

Nie tylko Chrysler

Pieniądze te są nie tylko dla Chryslera., ale też dla kilku innych firm samochodowych w Kanadzie — stwierdził minister, który uważa sektor motoryzacji za największego pracodawcę. — Postulaty Chryslera są znaczne — dodał.

Ford będzie produkować w swym zakładzie w Oakville koło Toronto nowy pojazd użytkowy Edge, z zamiarem eksportowania go do ponad 60 krajów. Koncern z Dearborn wydał 700 mln CAD na przebudowę zakładu, rząd Stephena Harpera dorzucił do Oakville 71,6 mln.

Bez polityki, bez wrzawy

Kilka dni temu Fiat przekazał funduszowi powierniczemu związku zawodowego UAW 5 mld dolarów za pozostałe 41,5 proc. w Chryslerze, których jeszcze nie miał. Teraz przejął nad koncernem pełną kontrolę i stworzył siódmą na świecie firmę samochodową. Włosi bardzo liczą na zyski osiągane w USA., bo tracą w Europie. Od 1 października nowa grupa Fiat Chrysler Automobiles NV będzie notowana w Nowym Jorku jako na głównej giełdzie, pozostanie też w Mediolanie.

Jedyne, o czym jeszcze nie zadecydowano, to lokalizacja produkcji nowych minivanów — stwierdził Marchionne. — Staramy się usunąć z tej kwestii wszelką politykę i całą wrzawę. To bardzo prosta zapowiedź inwestycyjna. Jesteśmy do niej gotowi, karty są na stole, samochód jest gotowy. Jesteśmy gotowi produkować minivany — gdzieś.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy