Polska firma przejmuje fabryki w USA i Holandii. Olbrzymia kwota transakcji

Qemetica sfinalizowała zakup biznesu krzemionki strącanej od koncernu PPG za 1,2 mld zł (ok. 310 mln dol.). Staje się dzięki temu trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na tym rynku.

Publikacja: 27.11.2024 14:31

Fabryka krzemionki strącanej w Lake Charles (USA)

Fabryka krzemionki strącanej w Lake Charles (USA)

Foto: mat. prasowe

Qemetica, największy producent m.in. soli warzonej w Polsce, największy dostawca krzemianów w Europie, przejęła fabryki krzemionki w USA i Holandii, zwiększając w ten sposób przychody o ponad miliard złotych. Grupa staje się dzieki temu trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku krzemionki strącanej, niezbędnej m.in. w produkcji nowoczesnych opon do aut. Z rynków obu Ameryk Qemetica będzie pozyskiwać przychody o równowartości blisko 800 mln zł, zwiększając tym samym geograficzną dywersyfikację działalności.

Qemetica inwestuje w krzemiany. Są niezbędne w produkcji opon

Od PPG, globalnego producenta krzemionki strącanej, Qemetica przejmuje zakłady produkcyjne o łącznej mocy wytwórczej na poziomie blisko 200 tys. ton. Biznes krzemionkowy stanie się drugim, pod względem przychodów, obszarem Qemetiki. Różnorodne portfolio aktywów grupy, czyli m.in. soda kalcynowana i oczyszczona, sól warzona, poszerzone o krzemionkę, wydłuża łańcuch wartości Qemetiki. Oznacza, to, że chemiczna grupa - będąc dziś jednym z największych w Europie dostawcą krzemianów – surowca niezbędnego do produkcji krzemionki – dzięki przejęciu nowego biznesu zaktywizuje się na kolejnym etapie produkcji, generując dodatkową marżę. Jednocześnie krzemiany powstają z sody kalcynowanej, której Qemetica jest jednym z kluczowych producentów w Europie.  

- Qemetica dowiodła, że jest gotowa na międzynarodowe akwizycje. Z wielką satysfakcją finalizujemy nabycie biznesu krzemionki strącanej. Tak jak zapowiadaliśmy, jednym z naszych priorytetów jest dywersyfikacja geograficzna. Tworząc nowy, ósmy biznes podążamy w górę naszego łańcucha wartości, wychodzimy poza Europę i realizujemy nasze globalne aspiracje - mówi Kamil Majczak, prezes Qemetiki.

- Ta transakcja podkreśla coraz wyższą rangę stosunków polsko-amerykańskich. Czekamy na polski biznes z otwartymi ramionami - powiedział podczas spotkania z dziennikarzami Mark Brzeziński, ambasador USA w Polsce.

- Weszliśmy do Ciechu, teraz Qemetiki 10 lat temu. Te 10 lat pokazało, że chcemy rozwijać firmę przez wiele lat. Traktujemy Qemetikę jako wehikuł do dalszego rozwoju. Chcemy jako grupa rozwijać się w każdym obszarze działalności - mówił Sebastian Kulczyk, przewodniczący Rady nadzorczej Qemetiki. - Nie boimy się dużego i trudnego, bardzo konkurencyjnego rynku jakim jest rynek amerykański - dodał.

Dzięki transakcji, Qemetica nabywa zakłady produkcyjne w Stanach Zjednoczonych (w Lake Charles w Luizjanie) i Europie (w holenderskim mieście Delfzijl). Ponadto, w ramach przejęcia Qemetica zyskuje dostęp do centrum badawczo-rozwojowego w Monroeville w Pensylwanii i linii produkcyjnej w Barberton w stanie Ohio. Nowy biznes ma dobre, stabilne perspektywy. Obszar krzemionki strącanej zatrudnia około 400 pracowników, którzy dołączą do dotychczasowej załogi Qemetiki, liczącej blisko 3500 pracowników w Europie.

Przyspieszenie międzynarodowej ekspansji Qemetiki

Ta największa akwizycja w obszarze przemysłu dokonana przez polską spółkę w USA jest efektem ogłoszonej przez Qemetikę strategii na lata 2024-2029. Przejęcia - oprócz wzrostu innowacji i rozbudowy portfolio o zrównoważone produkty - stanowią kierunek do wzmacniania obecności grupy poza Europą i poszukiwania nowych źródeł wzrostu. Nowe aktywo Qemetiki specjalizuje się w produkcji krzemionki strącanej - kluczowego surowca dla globalnych branż: motoryzacyjnej, elektrotechnicznej i materiałowej (produkcja np. opon, akumulatorów, wypełniaczy). Akwizycja pozwoli Qemetice przyspieszyć ekspansję międzynarodową w krajach Ameryki Północnej i dywersyfikację portfolio produktowego, które już teraz trafia do blisko 100 krajów na świecie.

Do tej pory Qemetica działała w ramach siedmiu linii biznesowych produkując sodę, sól warzoną, środków ochrony roślin, pianki poliuretanowe, krzemiany i opakowania szklane, a także świadcząc usługi transportu kolejowego. Biznes Silica (krzemionki strącanej) będzie jej ósmym obszarem działalności. Oprócz nowego biznesu Qemetica posiada dziewięć zakładów produkcyjnych w Polsce i Niemczech oraz spółki dystrybucyjne w biznesie środków ochrony roślin w kilku krajach europejskich.

Kto jest właścicielem firmy Qemetica?

Od 2014 r. Qemetica znajduje się w portfelu spółek Kulczyk Investments - międzynarodowego prywatnego domu inwestycyjnego, którego celem jest długofalowy rozwój portfela aktywów poprzez rozwój organiczny oparty o najlepsze praktyki zarządzania i inwestycje w innowacje, a także poprzez przejęcia.

- Dzięki akwizycji w USA Qemetica wchodzi do ekstraklasy firm przemysłowych dysponujących aktywami produkcyjnymi w różnych miejscach świata, gwarantując tym samym dywersyfikację przychodów i transfer know-how. Ta transakcja to wzorcowy przykład ilustrujący naszą filozofię budowy wartości grupy. Nasze największe aktywo, Qemetica, w spektakularny sposób, dokonuje największej tego typu akwizycji w USA zrealizowanej przez polską firmę - mówi Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments.

Qemetica, największy producent m.in. soli warzonej w Polsce, największy dostawca krzemianów w Europie, przejęła fabryki krzemionki w USA i Holandii, zwiększając w ten sposób przychody o ponad miliard złotych. Grupa staje się dzieki temu trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku krzemionki strącanej, niezbędnej m.in. w produkcji nowoczesnych opon do aut. Z rynków obu Ameryk Qemetica będzie pozyskiwać przychody o równowartości blisko 800 mln zł, zwiększając tym samym geograficzną dywersyfikację działalności.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Potężne zwolnienia w Poczcie Polskiej. Propozycję odejścia dostało ponad 700 osób
Biznes
Są wyniki audytów w spółkach Skarbu Państwa. „Miliardowe straty"
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Black Friday – prawdziwe okazje czy marketingowy mit?
Biznes
Wojsko zaoszczędzi na tłumaczach. Zmian domagało się od lat
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Instytut Wzornictwa Przemysłowego wraca do korzeni
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego