Bożena Leśniewska: Nowe technologie mogą usprawniać funkcjonowanie miast

- Dostępne są rozwiązania, które poprawiają zarządzanie ergonomią miasta, np. transportem czy infrastrukturą, taką jak oświetlenie czy wodociągi. Mamy też technologie korzystające z danych i sztucznej inteligencji, które pomagają w podnoszeniu atrakcyjności życia w mieście i przyciąganiu do niego ludzi – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. rynku biznesowego.

Publikacja: 24.10.2024 11:45

Jakie pani zdaniem jest znaczenie szeroko rozumianej cyfryzacji dla miast, w których mieszkamy, w jaki sposób technologie mogą służyć podnoszeniu jakości naszego życia?

Nowe technologie, z których korzystamy na co dzień, mogą również usprawniać funkcjonowanie miast. Myślę tutaj o rozwiązaniach infrastrukturalnych, związanych z poprawą zarządzania ergonomią funkcjonowania miasta. Na przykład transportu czy wszelkiej infrastruktury miejskiej, takiej jak oświetlenie, sieć wodociągowa, zanieczyszczenia. Ale są też technologie, coraz bardziej popularne i modne, związane z użyciem danych i wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która pozwala na bardzo szybkie analizowanie dużych ilości danych, dużych zbiorów danych pochodzących z różnego rodzaju źródeł. Chodzi o to, aby włodarze miast mogli ich użyć w celu podnoszenia atrakcyjności życia w mieście, przyciągania do miasta ludzi. W świecie mobilności, w którym żyjemy, szczególnie młodsze pokolenia, to bardzo ważny element konkurencyjności miast. Za niespełna 25 lat na świecie będziemy mieli 10 miliardów ludzi, z których 75 proc. ma mieszkać w miastach. Tym trzeba zarządzić i do tego właśnie służą technologie – do łatwiejszego, bardziej zielonego, lepiej zarządzonego i atrakcyjnego życia w mieście.

W jakim miejscu dążenia do tego inteligentnego zarządzania jesteśmy jeśli chodzi o polskie miasta? Kiedy rok temu na EFNI zadawałem pani prezes to pytanie, ku mojemu zaskoczenia odpowiedź była dosyć sceptyczna. Czy coś na plus zmieniło się w ciągu tego roku?

Zmieniło się. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie polskich miast, i to coraz większych, rozwiązaniami technologicznymi i ich adaptacją. Pojawiają się środki na ten cel, bo oczywiście trudno jest adaptować technologie bezkosztowo. W Orange Polska budowa rozwiązań z zakresu smart city i jest ważnym elementem oferty rynku B2B, a dokładniej oferty dla samorządowców, dla miast. Zdołaliśmy już w 140 miastach w Polsce zaimplementować nasze rozwiązania i platformy, które wspierają zarządzanie miastem. Zatem ten postęp następuje, choć początki rzeczywiście były trudne i dotyczyły głównie małych miast. Teraz jednak mamy już w Warszawie świetną platformę do zarządzania, w której budowie współuczestniczyliśmy. Wprowadzamy też na przykład 20 tys. nakładek na wodomierze w Krakowie. A więc te duże, wiodące polskie miasta są bardzo głęboko zainteresowane różnymi aspektami transformacji cyfrowej życia w mieście. Jest postęp, ale jest też nadal dużo do zrobienia.

To daje też perspektywę do działań i wdrażania tych innowacji. Zanim powiemy o szczegółach, proszę nakreślić, w jakich obszarach firmy telekomunikacyjne, kojarzące nam się na co dzień z dostawcą internetu czy telefonią, mogą uczestniczyć w tworzeniu rozwiązań smart city?

Każda firma telekomunikacyjna sama decyduje, na ile chce i potrzebuje rozszerzać swoje portfolio. Podstawą działalności firm telekomunikacyjnych jest jednak zapewnienie dobrej infrastruktury dostępu do internetu – zarówno stacjonarnej, jak i mobilnej. W zakresie infrastruktury mobilnej weszliśmy już w epokę 5G, na którą przedtem bardzo długo czekaliśmy. Rozwój sieci mobilnej w technologii 5G dotyczy wszystkich operatorów. To niezwykle ważne, bo w zasadzie żadne cyfrowe rozwiązania czy żadna analityka danych nie może funkcjonować bez dobrze rozprowadzonej sieci o wysokich parametrach.

W przypadku dostępu stacjonarnego dominuje obecnie technologia światłowodowa. Orange Polska jest dostawcą światłowodów szerokiej skali w Polsce również dla miast, samorządów, dla instytucji i biznesu. Jest to działalność wysoce nakładowa. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na rozwój sieci dostępu do internetu i systemów IT, przeznaczyliśmy około 20 miliardów złotych po to, aby zarówno miasta, społeczeństwo, jak i biznes mogły funkcjonować w tej rzeczywistości. Natomiast obok tego, na dalszym etapie, jest cała warstwa innych rozwiązań, które w Polsce Orange już w bardzo dużej mierze zagospodarował. Stworzyliśmy zarówno platformę do zarządzania miastem, jak i cały szereg rozwiązań związanych z zarządzaniem infrastrukturą miejską.

Właśnie. Powiedziała pani, że poszczególni operatorzy decydują, jak budują swoje portfolio. Jak to wygląda w przypadku Orange Polska jeśli chodzi o smart city?

Orange Polska jest jednym z liderów rozwiązań smart city. Nie dalej jak w ubiegłym roku odebraliśmy trzy nagrody za rozwiązania w tym zakresie, które w sposób holistyczny podchodzą do miasta. Dotyczą m.in. zarządzania oświetleniem miejskim, a to było jedno z pierwszych rozwiązań smart city, które zbudowaliśmy. Mówimy tu też o potrzebie wymiany lamp starej generacji na lampy LED-owe, które są istotnie mniej energochłonne. Podam przykład: w Polsce istnieje 3,3 mln lamp. Sam fakt ich wymiany na lampy LED-owe sprawiłby, że zaoszczędzilibyśmy 50 proc. konsumpcji energii, a podłączenie ich do platformy, na której możemy w inteligentny sposób zarządzać natężeniem światła, jego włączaniem i wyłączaniem zależnie od potrzeb w danych lokalizacjach, dałoby kolejne 25 proc. oszczędności. Zarówno z punktu widzenia kosztowego, jak i z punktu widzenia szacunku dla klimatu i oszczędności na emisji dwutlenku węgla, jest to więc niezwykle istotne przedsięwzięcie. A dla nas to bardzo ważna domena. Już ponad 14,5 tysiąca lamp w różnych miastach w Polsce funkcjonuje we właśnie takiej formule – z podłączeniem do platformy, przy pomocy której można w bardzo płynny sposób zarządzać tym rozwiązaniem.

Podobne rozwiązania mamy w przypadku wody. Pracujemy tu zarówno z samorządami, jak i z instytucjami bezpośrednio odpowiedzialnymi za zarządzanie wodą, a rozwiązania dotyczą nie tylko transportu, ale i detekcji ewentualnych zanieczyszczeń. Mamy również w ofercie dla miast rowery elektryczne IV generacji

Wśród nowości, które wprowadziliśmy w ostatnich miesiącach, jest też rozwiązanie, w którym patrzymy na miasto jak na przestrzeń nie tylko jedną i wspólną, ale też złożoną z wielu osiedli, wielu miejsc, które często bywają w jakiś sposób ogrodzone i wymagają regulacji dostępu. I właśnie pod kątem osiedli, szpitali, terenów wspólnych, ale wydzielonych pod jakieś konkretne cele stworzyliśmy rozwiązanie, dzięki któremu można mieć kontrolę, monitoring dostępu, wideomonitoring. A wszystko to zintegrowane na wspólnej platformie wspartej centrum reagowania fizycznego. Łączymy zatem świat wirtualny, technologiczny, świat dostępu do internetu i świat wideomonitoringu wsparty algorytmami sztucznej inteligencji po to, aby usprawnić jego funkcjonowanie. Implementujemy takie rozwiązania w najróżniejszej skali.

Wiem, że rzeczy, o których mówię, są czasem nienamacalne. Ale kiedy mieszkańcy czy włodarze miast słyszą o oszczędnościach, wtedy jest to dla nich przekonujące. Natomiast gdy słyszą o technologiach, to trochę trudniej jest im to asymilować. Dlatego stworzyliśmy w wirtualnej przestrzeni metawersum, gdzie pokazujemy przez wirtualne okulary nie tylko wszelkie rozwiązania dla smart city, ale także możliwości wykorzystania i tworzenia tzw. mobilnych sieci prywatnych w oparciu o technologię 5G czy rozwiązania do automatyzacji fabryk. To metawersum jest w pierwszej kolejności interesujące właśnie dla miast, w których mogą być zastosowane rozwiązania smart city.

Warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Istotne staje się obecnie umiejętne tworzenie dostępu do danych - otwartego, ale też mądrze zabezpieczonego, z elementami cyberbezpieczeństwa. Takie rozwiązanie również mamy oczywiście w portfolio Orange Polska. Do tego dochodzi umiejętność korzystania z danych i łączenia ich. Oferujemy w tym zakresie platformy, które zarówno w oparciu o geolokalizację, jak i o inne źródła danych pozwalają dostarczać na przykład informacje o ruchu – w zakresie transportu, ale także o ruchu ludności, o zgromadzeniach, o przemieszczaniu się ludzi. A to w istotny sposób wpływa na sposób podejmowania przez włodarzy decyzji, na przykład przy organizacji wszelkiego rodzaju eventów. Mówimy tu o dostosowaniu przestrzeni miejskiej do naturalnego przemieszczania się ludności, zamiast dostosowywania ludzi do zbudowanej w taki, a nie inny sposób koncepcji miasta.

Partner rozmowy: Orange Polska

Jakie pani zdaniem jest znaczenie szeroko rozumianej cyfryzacji dla miast, w których mieszkamy, w jaki sposób technologie mogą służyć podnoszeniu jakości naszego życia?

Nowe technologie, z których korzystamy na co dzień, mogą również usprawniać funkcjonowanie miast. Myślę tutaj o rozwiązaniach infrastrukturalnych, związanych z poprawą zarządzania ergonomią funkcjonowania miasta. Na przykład transportu czy wszelkiej infrastruktury miejskiej, takiej jak oświetlenie, sieć wodociągowa, zanieczyszczenia. Ale są też technologie, coraz bardziej popularne i modne, związane z użyciem danych i wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która pozwala na bardzo szybkie analizowanie dużych ilości danych, dużych zbiorów danych pochodzących z różnego rodzaju źródeł. Chodzi o to, aby włodarze miast mogli ich użyć w celu podnoszenia atrakcyjności życia w mieście, przyciągania do miasta ludzi. W świecie mobilności, w którym żyjemy, szczególnie młodsze pokolenia, to bardzo ważny element konkurencyjności miast. Za niespełna 25 lat na świecie będziemy mieli 10 miliardów ludzi, z których 75 proc. ma mieszkać w miastach. Tym trzeba zarządzić i do tego właśnie służą technologie – do łatwiejszego, bardziej zielonego, lepiej zarządzonego i atrakcyjnego życia w mieście.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Rosyjska stal nie sprzedaje się w Chinach. Zakupy niższe o połowę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Firmy przedkładają zyski nad klimat
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Biznes
Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego