Konkurencja jest większa, bardziej różnorodna. Wielu lokalnych przedsiębiorców z dużą dozą nieufności patrzy na zagranicznych przedsiębiorców. Choć działania międzynarodowe są ogromnym wyzwaniem, co raz więcej polskich przedsiębiorców się na nie decyduje. Warto jednak odpowiednio się do takiego kroku przygotować i poznać kilka najważniejszych aspektów związanych z globalną ekspansją.
Bądź innowacyjny!
Masz pomysł na ciekawy biznes i chciałabyś wyjść z nim w świat. Wydaje ci się, że rozwiązanie, które proponujesz jest interesujące i nowatorskie. Konsultowałeś się z rodziną i przyjaciółmi i wszyscy przyklaskują twojej wizji. To jednak może nie wystarczyć. Pamiętaj, że międzynarodowy rynek jest dużo bardziej wymagający. Zacznij od dokładnego researchu, przeszukaj internet i zapoznaj się ze zgłoszonymi wnioskami patentowymi. Choć może ci się wydawać, że nikt wcześniej nie mógł wpaść na taki pomysł co ty – możesz się mylić. Może wystarczy tylko swój projekt udoskonalić, podejść do niego od innej strony. Bądź otwarty na modyfikacje, zaproponuj kilka opcji, tak, abyś miał pewność, że ludzie będą potrzebować właśnie tego, co ty chcesz im zaoferować. Raport Poland Go Global z 2015 roku potwierdza, że dobry, innowacyjny koncept jest jednym z najważniejszych czynników gwarantujących międzynarodowy sukces i z każdym rokiem zaczyna mieć on coraz większe znaczenie.
Uwzględniaj różnice kulturowe
Polski biznes otwiera się już nie tylko na rynek europejski, ale co raz popularniejsze stają się też kierunki azjatyckie i wschodnioeuropejskie. Czy masz świadomość tego, że nieznajomość biznesowych zwyczajów danego kraju może sprawić, że negocjacje zakończą się porażką – mimo świetnie rozpisanego biznesplanu? Musisz też pamiętać o odpowiedniej, dopasowanej do danego kraju – strategii marketingowej. Często polscy przedsiębiorcy przekładają plan promocji z rodzimego rynku na międzynarodowy w skali 1:1. To błąd, bo każdy region, kraj, kontynent może inaczej postrzegać pewne formy działań i to, co zaowocuje sukcesem w lokalnym środowisku, może do nas zniechęcić zagranicznego kontrahenta.
Poszukaj wsparcia
Na początku swojej globalnej działalności nie bój się korzystać z pomocy ekspertów znających uwarunkowania ekonomiczne poszczególnych krajów. Możesz też pomyśleć o poszukaniu partnera biznesowego na lokalnym rynku, który na początku drogi pokaże ci panujące zasady i wytłumaczy jak działać skutecznie. 76% firm wskazała, że znalezienie właściwego partnera lokalnego wpływa znacząco na osiągany sukces. Może warto pomyśleć na przykład o spółce zależnej, tak, aby rozłożyć swoje działania na rynek lokalny i zagraniczny. Raport MDDP Business Consulting wskazał, że w 2012 roku wśród 121 największych firm giełdowych, 58% z nich działało za pomocą zagranicznych spółek zależnych. Zastanów się, jaka formuła działalności przyniesie twojej firmie najwięcej korzyści.
Bądź wytrwały
Bez wątpienia rynek międzynarodowy jest rynkiem wymagającym. Sukces osiągnięty w Polsce może nie przełożyć się od razu na sukces globalny. Często potrzeba wiele cierpliwości, konsekwencji w działaniu oraz wytrwałości. Czasem trzeba działać metodą małych kroków, powoli wyczuwając poszczególne rynki i szukając dla siebie najlepszego miejsca. Jedna firma będzie świetnie działać w Europie i Ameryce, inna zobaczy, że ma większy potencjał kierując swoją ofertę na wschodnie tereny Europy lub też do Azji. Dlatego właśnie dobre przygotowanie i znajomość specyfiki poszczególnych krajów jest kluczowa. Pozwoli to na wstrzelenie się w niszę i osiąganie maksymalnych zysków.