5 wskazówek, bez których nie bierz się za międzynarodowy biznes

Prowadzenie biznesu w międzynarodowym środowisku rządzi się swoimi prawami. Sam dobry pomysł i gotowość do pracy na zagranicznym gruncie może okazać się niewystarczająca.

Aktualizacja: 10.10.2016 15:42 Publikacja: 10.10.2016 15:07

5 wskazówek, bez których nie bierz się za międzynarodowy biznes

Foto: 123RF

Konkurencja jest większa, bardziej różnorodna. Wielu lokalnych przedsiębiorców z dużą dozą nieufności patrzy na zagranicznych przedsiębiorców. Choć działania międzynarodowe są ogromnym wyzwaniem, co raz więcej polskich przedsiębiorców się na nie decyduje. Warto jednak odpowiednio się do takiego kroku przygotować i poznać kilka najważniejszych aspektów związanych z globalną ekspansją.

Bądź innowacyjny!

Masz pomysł na ciekawy biznes i chciałabyś wyjść z nim w świat. Wydaje ci się, że rozwiązanie, które proponujesz jest interesujące i nowatorskie. Konsultowałeś się z rodziną i przyjaciółmi i wszyscy przyklaskują twojej wizji. To jednak może nie wystarczyć. Pamiętaj, że międzynarodowy rynek jest dużo bardziej wymagający. Zacznij od dokładnego researchu, przeszukaj internet i zapoznaj się ze zgłoszonymi wnioskami patentowymi. Choć może ci się wydawać, że nikt wcześniej nie mógł wpaść na taki pomysł co ty – możesz się mylić. Może wystarczy tylko swój projekt udoskonalić, podejść do niego od innej strony. Bądź otwarty na modyfikacje, zaproponuj kilka opcji, tak, abyś miał pewność, że ludzie będą potrzebować właśnie tego, co ty chcesz im zaoferować. Raport Poland Go Global z 2015 roku potwierdza, że dobry, innowacyjny koncept jest jednym z najważniejszych czynników gwarantujących międzynarodowy sukces i z każdym rokiem zaczyna mieć on coraz większe znaczenie.

Uwzględniaj różnice kulturowe

Polski biznes otwiera się już nie tylko na rynek europejski, ale co raz popularniejsze stają się też kierunki azjatyckie i wschodnioeuropejskie. Czy masz świadomość tego, że nieznajomość biznesowych zwyczajów danego kraju może sprawić, że negocjacje zakończą się porażką – mimo świetnie rozpisanego biznesplanu? Musisz też pamiętać o odpowiedniej, dopasowanej do danego kraju – strategii marketingowej. Często polscy przedsiębiorcy przekładają plan promocji z rodzimego rynku na międzynarodowy w skali 1:1. To błąd, bo każdy region, kraj, kontynent może inaczej postrzegać pewne formy działań i to, co zaowocuje sukcesem w lokalnym środowisku, może do nas zniechęcić zagranicznego kontrahenta.

Poszukaj wsparcia

Na początku swojej globalnej działalności nie bój się korzystać z pomocy ekspertów znających uwarunkowania ekonomiczne poszczególnych krajów. Możesz też pomyśleć o poszukaniu partnera biznesowego na lokalnym rynku, który na początku drogi pokaże ci panujące zasady i wytłumaczy jak działać skutecznie. 76% firm wskazała, że znalezienie właściwego partnera lokalnego wpływa znacząco na osiągany sukces. Może warto pomyśleć na przykład o spółce zależnej, tak, aby rozłożyć swoje działania na rynek lokalny i zagraniczny. Raport MDDP Business Consulting wskazał, że w 2012 roku wśród 121 największych firm giełdowych, 58% z nich działało za pomocą zagranicznych spółek zależnych. Zastanów się, jaka formuła działalności przyniesie twojej firmie najwięcej korzyści.

Bądź wytrwały

Bez wątpienia rynek międzynarodowy jest rynkiem wymagającym. Sukces osiągnięty w Polsce może nie przełożyć się od razu na sukces globalny. Często potrzeba wiele cierpliwości, konsekwencji w działaniu oraz wytrwałości. Czasem trzeba działać metodą małych kroków, powoli wyczuwając poszczególne rynki i szukając dla siebie najlepszego miejsca. Jedna firma będzie świetnie działać w Europie i Ameryce, inna zobaczy, że ma większy potencjał kierując swoją ofertę na wschodnie tereny Europy lub też do Azji. Dlatego właśnie dobre przygotowanie i znajomość specyfiki poszczególnych krajów jest kluczowa. Pozwoli to na wstrzelenie się w niszę i osiąganie maksymalnych zysków.

Zainspiruj się

Nie bój się podpatrywać jak działają inne firmy. Wiele polskich przedsiębiorstw od lat z sukcesem działa na rynku międzynarodowym. Ucz się na podstawie ich doświadczeń, sprawdź, jak poradzili sobie z barierami, które na nich czekały. Zapytaj, jak wyglądały ich początki i co radzą tobie, jako początkującemu przedsiębiorcy. Możesz to zrobić na przykład już 11 października w Centrum Nauki Kopernik, biorąc udział w konferencji Warsaw Global Business Forum, który będzie takim kompendium wiedzy dotyczącym rozwoju polskiego biznesu na globalnym rynku. Będziesz mógł porozmawiać z ekspertami i przedsiębiorcami, którzy przeszli już tę drogę.

Działalność globalna to wyzwanie, ale też wyjątkowa przygoda, która może wznieść twoją firmę na zupełnie nowy poziom. Na pewno pojawią się trudności, którym będziesz musiał stawić czoła, ale jeśli je pokonasz – sukces będzie smakował jeszcze lepiej. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.wgbforum.com

Biznes
Liczba fuzji spadła, ale i tak jest duża
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Francja naciska na Polskę w sprawie zakupów zbrojeniowych
Biznes
Walka o lepszy ład korporacyjny w spółkach z udziałem Skarbu Państwa
Biznes
Polska odkręca kurek z pieniędzmi na AI. Chodzi o miliardy złotych
Biznes
Pragmatyczna transformacja – dobre rozwiązanie na trudny czas