Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen
Dlatego też firmy inwestują w elektroenergetykę. PKN ORLEN podąża zgodnie ze światowym trendem. Przejął energetyczny koncern Energa, a teraz rozwija mobilność na zielony prąd.
Doświadczenia w rozwoju energetyki i transportu pokazują, że możemy spodziewać się szybkiej adaptacji rozwiązań i technologii przyczyniających się do po-prawy standardu życia naszych społeczności, takich jak robotyzacja czy postępująca elektryfikacja transportu, które będą dodatkowo napędzały drugą trans-formację energetyczną oraz przełożą się na wzrost zapotrzebowania na czystą energię.
Środowisko i ekonomiczna konieczność
Branżowi doradcy rynkowi w swoich scenariuszach bazowych prognozują zgodnie, że w średnim terminie tzw. sektor nowej mobilności, rozumianej jako elektromobilność, może być jednym z głównych czynników rozwoju spółek oil & gas, przechodzących transformację energetyczną. Jedna z wiodących firm doradczych przewiduje, że w perspektywie 2020–2040 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) tzw. nowej mobilności wynosić będzie 7,8 proc. Dlatego też coraz więcej największych podmiotów w branży naftowo-paliwowej, wraz z oczekiwanym trendem elektryfikacji transportu, stawia w swoich strategiach na rozwój technologii tzw. nowej mobilności. Przejawia się to w budowaniu pozycji w obszarze infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
PKN ORLEN podkreśla, że do 2050 r. elektryfikacja gospodarki wyniesie 46 proc. i wzrośnie z poziomu 9 proc. w 2020 r. W swojej strategii na 2030 r. ORLEN podkreślił, że jego głównym czynnikiem rozwoju będzie energetyka, a sam koncern chce być liderem transformacji w regionie. ORLEN w jednym z mediów społecznościowych podaje wyliczenia dotyczące spadku kosztów poszczególnych technologii OZE. Wynika z nich, że koszt wytworzenia energii elektrycznej z lądowej energetyki wiatrowej jeszcze w 2010 r. wynosił 0,34 zł/KWh, a w 2020 r. – już 0,19 zł/KWh. Koszt produkcji tej samej jednostki energii w morskiej ener-getyce wiatrowej spadł w tym roku do 0,45 zł z 0,61 zł dziesięć lat wcześniej. Największy spadek kosztów odnotowano zaś – w ocenie PKN ORLEN – w technologii fotowoltaicznej. Jeszcze dziesięć lat temu koszt produkcji KWh wynosił 1,44 zł, a w tym roku – jedynie 0,27 zł.