Elektryk wjeżdża do naszej codzienności

O ile jeszcze horyzontu końca „czarnego złota" nie widać, o tyle spółki paliwowe zdają sobie sprawę, że ta perspektywa już się rysuje.

Publikacja: 16.12.2021 01:00

Elektryk wjeżdża do naszej codzienności

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Dlatego też firmy inwestują w elektroenergetykę. PKN ORLEN podąża zgodnie ze światowym trendem. Przejął energetyczny koncern Energa, a teraz rozwija mobilność na zielony prąd.

Doświadczenia w rozwoju energetyki i transportu pokazują, że możemy spodziewać się szybkiej adaptacji rozwiązań i technologii przyczyniających się do po-prawy standardu życia naszych społeczności, takich jak robotyzacja czy postępująca elektryfikacja transportu, które będą dodatkowo napędzały drugą trans-formację energetyczną oraz przełożą się na wzrost zapotrzebowania na czystą energię.

Środowisko i ekonomiczna konieczność

Branżowi doradcy rynkowi w swoich scenariuszach bazowych prognozują zgodnie, że w średnim terminie tzw. sektor nowej mobilności, rozumianej jako elektromobilność, może być jednym z głównych czynników rozwoju spółek oil & gas, przechodzących transformację energetyczną. Jedna z wiodących firm doradczych przewiduje, że w perspektywie 2020–2040 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) tzw. nowej mobilności wynosić będzie 7,8 proc. Dlatego też coraz więcej największych podmiotów w branży naftowo-paliwowej, wraz z oczekiwanym trendem elektryfikacji transportu, stawia w swoich strategiach na rozwój technologii tzw. nowej mobilności. Przejawia się to w budowaniu pozycji w obszarze infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

PKN ORLEN podkreśla, że do 2050 r. elektryfikacja gospodarki wyniesie 46 proc. i wzrośnie z poziomu 9 proc. w 2020 r. W swojej strategii na 2030 r. ORLEN podkreślił, że jego głównym czynnikiem rozwoju będzie energetyka, a sam koncern chce być liderem transformacji w regionie. ORLEN w jednym z mediów społecznościowych podaje wyliczenia dotyczące spadku kosztów poszczególnych technologii OZE. Wynika z nich, że koszt wytworzenia energii elektrycznej z lądowej energetyki wiatrowej jeszcze w 2010 r. wynosił 0,34 zł/KWh, a w 2020 r. – już 0,19 zł/KWh. Koszt produkcji tej samej jednostki energii w morskiej ener-getyce wiatrowej spadł w tym roku do 0,45 zł z 0,61 zł dziesięć lat wcześniej. Największy spadek kosztów odnotowano zaś – w ocenie PKN ORLEN – w technologii fotowoltaicznej. Jeszcze dziesięć lat temu koszt produkcji KWh wynosił 1,44 zł, a w tym roku – jedynie 0,27 zł.

Od pilotażu do powszechności

Dlatego oparcie transportu o zieloną energię wydaje się już nie tylko uzasadnione środowiskowo, ale i ekonomicznie. Rozwój elektromobilności rozpoczął się w PKN ORLEN już sześć lat temu. O ile wówczas koncern rozważał, czy zainwestować w tę gałąź, o tyle teraz cała Grupa Kapitałowa ORLEN dysponuje jedną z kluczowych sieci infrastruktury ładowania w Polsce, która stale jest rozbudowywana. W strategii do 2030 r. ORLEN mówi o 1 tys. stacji ładowania. Wpływ na rozbudowę sieci ma bardzo szybki rozwój technologii, a co za tym idzie – wzrost mocy nowych stacji ładowania do pojazdów elektrycznych.

W ramach działań w Grupie ORLEN, oprócz gęstej mapy standardowych stacji ładowania typu AC (rozwijanej głównie przez spółkę Energa z Grupy ORLEN), PKN ORLEN rozwija własną sieć szybkich stacji ładowania typu DC w całej Polsce, o mocy 50 kW, 100 kW i 150 kW, które są w trakcie budowy. Stacje lokowane są na terenie całego kraju, przy drogach o dużym natężeniu ruchu oraz w ważnych punktach komunikacyjnych. Według pozyskanych informacji liczba stacji ładowania w ramach Grupy ORLEN przekro-czyła liczbę 380. W spółce Energa to ponad 270 stacji ładowania – głównie typu AC i DC – oraz ponad 100 stacji ładowania typu DC należących do PKN ORLEN. Koncern podkreśla, że każda ze stacji zlokalizowana będzie w odległości 50–100 km od siebie, co pozwala – zdaniem PKN ORLEN – na swobodę podróżowania po kraju elektrykiem.

Zielona stacja paliw?

Pięć lat temu PKN ORLEN rozpoczął także pilotaże stacji paliw napędzanych energią elektryczną pochodzącą z OZE. Celem projektu było sprawdzenie potencjału rozwiązania, łączącego źródło wytwarzania energii elektrycznej z istniejącymi lub zupełnie nowymi konstrukcjami. Chodzi nie tylko o instalacje paneli fotowoltaicznych na stacjach, ale także wiatraki w wersji pionowej. W ramach wykorzystania OZE ORLEN wdrożył również pilotażowe mikroinstalacje fotowoltaiczne (o mocy do 40 kWp) na 11 wybranych własnych stacjach paliw, rozmieszczonych w całym kraju, co umożliwia weryfikację produktywności jednostek przy różnym poziomie nasłonecznienia. Z zainstalowanych 190 kWp uzyskana energia elektryczna zużywana jest na potrzeby własne stacji.

Energia elektryczna generowana z instalacji fotowoltaicznych, zasilająca część potrzeb własnych stacji, przynosi zarówno efekt ekologiczny w postaci po-zyskania czystego źródła prądu, jak i efekt ekonomiczny poprzez ograniczenie zakupu energii z sieci. Moduły fotowoltaiczne umieszczone zostały na dachach i wiatach stacji paliw. W celu zwiększenia energetycznej samowystarczalności stacji paliw ORLEN planuje jednocześnie zabudowę pilotażowej instalacji do magazynowania energii elektrycznej. Zabudowa układu magazynowania energii elektrycznej może stanowić rozwiązanie związane z nieprzewidywalnością i stabilnością jednostek wytwórczych OZE. Instalacja pilotażowej jednostki wyposażonej w akumulatory energii pozwoli na oszacowanie potencjału wykorzysta-nia magazynu do integracji OZE.

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Dlatego też firmy inwestują w elektroenergetykę. PKN ORLEN podąża zgodnie ze światowym trendem. Przejął energetyczny koncern Energa, a teraz rozwija mobilność na zielony prąd.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową