W warsztatach będzie drożej

Obowiązek homologowania wszystkich produkowanych w Polsce części do aut spowoduje wzrost kosztów produkcji, a w konsekwencji także eksportu - ostrzegają producenci

Publikacja: 20.07.2011 15:38

W warsztatach będzie drożej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Wzrosną ceny części motoryzacyjnych, będą trudności z dostawami, producenci wpadną w finansowe kłopoty. Taki ponury scenariusz przyniesie - zdaniem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) - czwartkowe posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów. Ma on zaakceptować zmiany wprowadzane do Prawa o ruchu drogowym.

Chodzi o obowiązek homologowania wszystkich produktów, bez względu na ich wpływ na bezpieczeństwo, czy też środowisko. SDCM przekonuje, że takie rozwiązanie doprowadzi do wzrostu kosztów produkcji, a w rezultacie ceny części z polskich fabryk wzrosną i przestaną być atrakcyjne dla zagranicznych odbiorców. - W konsekwencji zmniejszy się produkcja i wartość eksportu, co odczuje budżet państwa - ostrzega prezes SDCM Alfred Franke.

Stowarzyszenie utrzymuje, że nowe przepisy będą sprzeczne z prawodawstwem unijnym. Mają podważać rozporządzenie GVO, Euro 5, a także polską Klauzulę Napraw. W opinii Stowarzyszenia doszłoby więc do deharmonizacji unijnego prawa.

Dla polskich producentów problemem byłaby także kwestia regeneracji części używanych. Ich odzyskiwanie i używanie byłoby utrudnione. - Skala zmian w przepisach dyskryminuje niezależny rynek motoryzacyjny - ostrzega SDPCM.

Wokół zmian jest spore zamieszanie, bo Ministerstwo Infrastruktury miało wprowadzić nowe zasady w projekcie Ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego. - Niedawno otrzymaliśmy informację, że zaniechano wprowadzenia zmian. teraz jednak okazuje się, że zaniechano pod starą nazwą. Szkodliwe zapisy wracają w zmianach Prawa o ruchu drogowym. Otrzymaliśmy nowe opakowanie dla rozwiązań w dalszym ciągu niezgodnych z prawem unijnym - twierdzi Franke.

Według raportu podsumowującego branżę motoryzacyjną sporządzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG oraz Baker & McKenzie, zatrudnienie w całym sektorze poddostawców przekracza 100 tys. Z kolei według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu części w 2010 roku wyniosła 5,7 mld euro.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy