Kolej musi uczyć się na błędach

Polska na lata 2014 – 2020 ma szanse na większe niż dotąd wsparcie Unii na transport

Publikacja: 18.10.2011 02:06

Co zrobić, by tym razem w pełni wykorzystać dostępne środki, dyskutowali eksperci podczas konferencji „Quo vadis, PKP" zorganizowanej przez Executive Club pod patronatem „Rz".

– Najistotniejsze jest, by uniknąć  wejścia w nową perspektywę finansową bez przygotowanych do realizacji projektów, które można ściągnąć z półki i uruchomić ich realizację – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.

Jak wyjaśnił, wykorzystanie dostępnych dotacji unijnych na modernizację linii kolejowych opóźniły przedłużające się prace, m.in. projektowe czy procedury środowiskowe. – W konsekwencji projekty zostały uruchomione z dość dużym opóźnieniem. Teraz ważna będzie też kwestia hierarchizacji projektów, tak by do realizacji trafiały te, które przyniosą największe efekty – podsumował Massel.

Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych (spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów), ma przygotowane inwestycje do realizacji. – Są jednak weryfikowane przez rzeczywistość  – wyjaśnił.  Jak ocenił, firmy wykonawcze są w stanie rocznie realizować prace związane z modernizacją torów warte do 7 mld zł. – Zwłaszcza jeżeli usprawnione zostaną procedury związane z rozliczeniami inwestycji – dodał Szafrański.

– Można szybciej remontować szlaki kolejowe, gdyby można je zamknąć – podsumował Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, spółki, która przejmuje od PKP specjalizujące się w modernizacji torów Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury.

W tym roku PKP PLK ma zapłacić faktury warte ok. 4 mld zł. Kolej ma na modernizację torów w latach 2011 – 2013 ok. 15,7 mld zł z dotacji unijnych w ramach programu „Infrastruktura i środowisko" (kolejne 1,5 mld zł z programów regionalnych i ok. 4 mld zł z innych programów krajowych). W nadchodzącej perspektywie budżetowej przygotowywanej przez Brukselę polska kolej ma szansę na większe wsparcie finansowe niż w latach 2007 – 2013.

Co zrobić, by tym razem w pełni wykorzystać dostępne środki, dyskutowali eksperci podczas konferencji „Quo vadis, PKP" zorganizowanej przez Executive Club pod patronatem „Rz".

– Najistotniejsze jest, by uniknąć  wejścia w nową perspektywę finansową bez przygotowanych do realizacji projektów, które można ściągnąć z półki i uruchomić ich realizację – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową