Decyzja wynika z planu restrukturyzacji działalności koncernu w nierentownych regionach. Partner Sollers przejmie w Rosji kontrolę nad spółką j.v. ( 51 proc. Udziałów w niej) po zaprzestaniu w końcu czerwca produkcji samochodów osobowych i skupi się na pojazdach dostawczych.
„Rosyjski rynek samochodów osobowych podlegał w ostatnich latach dużej presji, ożywienie było wolniejsze od przewidywanego, ze wzrostem sprzedaży tańszych modeli" - wyjaśnił Ford.
Zamknięcie montowni w Nabiereżnych Czełnach i w Petersburgu oraz fabryki silników w Jełabudze w Tatarstanie spowoduje likwidację wielu miejsc pracy - stwierdził koncern nie podając żadnych liczb.
„Nowa struktura spółki Ford Sollers wynika z przebudowy globalnej strategii Forda mającej wzmocnić przywództwo koncernu w pojazdach użytkowych i rozwijać działalność w Europie w segmentach rynku oferujących największy zwrot od zainwestowanego kapitału" - oświadczył w komunikacie prezes Ford Europe, Steven Armstrong. Ford chce osiągnąć w Europie marżę operacyjną 6 proc. Restrukturyzacja na świecie będzie kosztować koncern 11 mld dolarów.
Ford był pierwszym zagranicznym producentem, który uruchomił montownię w Rosji, w 2002 r. w Petersburgu. W 2011 r. zawiązał spółkę j.v. o równych udziałach z firma Sollers, następnie przejął w niej kontrolę kupując akcje preferencyjne.