Pierwszy tablet z logo Microsoftu

iPad ma silnego rywala. Nowe urządzenie producenta Windows ma szansę zachwiać jego pozycją rynkową

Publikacja: 19.06.2012 08:41

Microsoft "Surface"

Microsoft "Surface"

Foto: AFP

To urządzenie jest oczkiem w głowie Microsoftu. Jego prezentacja do ostatniej chwili owiana była głęboką tajemnicą, a media huczały od domysłów i przecieków. W końcu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas konferencji w Los Angeles, gigant z Redmond pokazał urządzenie o nazwie Surface (powierzchnia), produkt wizualnie bardzo podobny do iPada, ale o bogatszej funkcjonalności i skierowany do szerszej grupy klientów.

- W tablecie Microsoftu nie widzę pogromcy iPada, choć to urządzenie ma duży potencjał – powiedziała agencji Reuters Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester. – Ta premiera rodzi więcej pytań niż odpowiedzi, bo Microsoft nie powiedział nam wszystkiego na temat nowego produktu. Była mowa o parametrach technicznych, ale nie o usługach będących unikalną wartością Microsoftu, które mogą uczynić ten tablet wspaniałym urządzeniem.

Tak naprawdę Microsoft pokazał nie jeden, ale dwa tablety. Pierwszy z nich to urządzenie „prostsze", działające w oparciu o system Windows RT stworzony specjalnie dla układów o architekturze ARM, a więc takich, jakie powszechnie wykorzystuje się w telefonach komórkowych, tabletach czy nawet dziecięcych zabawkach. Druga wersja tabletu Surface, bardziej zaawansowana, funkcjonalnością zbliża się do ultrabooka: wyposażona została w procesor Intel i system Windows 8 – platformę, której oficjalna premiera odbędzie się na jesieni tego roku. Tym systemem Microsoft zamierza podbić rynek urządzeń mobilnych, w pełni integrując go z komputerami stacjonarnymi, tak aby każdy element systemu sprawiał wrażenie naturalnego przedłużenia urządzenia, czy to tabletu, czy laptopa, czy urządzeń typu all-in-one (czyli komputerów mieszczących się w obudowie monitora).

- Windows 8 zmieni oblicze branży IT i związanych z nią urządzeń, zarówno w segmencie konsumenckim, jak i biznesowym – powiedział „Rz" Kevin Turner, dyrektor operacyjny Microsoftu. – Z jego udziałem nie będzie różnicy jakościowej w działaniu tak różnych urządzeń jak tablety, pecety czy komputery biurkowe. Postrzegamy ten system jako jedną z najważniejszych, jeśli nie najważniejszą, platformę, jaką do tej pory stworzyliśmy.

Jak podkreśla Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy Core, polski przedstawiciel producenta programów antywirusowych AVG, niezwykła wygoda korzystania z systemu Windows 8 będzie wynikać z tego, że system ten wygląda identycznie zarówno w komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. – Wierzę, że system Microsoftu dzięki temu w ciągu roku znajdzie się w pierwszej trójce najpopularniejszych mobilnych systemów operacyjnych – dodaje Stanoszek.

Według prognoz firm IDC i Gartner system Windows do 2015 roku ma objąć jedną piątą rynku smartfonów i ponad 10 proc. tabletów. Na razie jednak Microsoft może się poszczycić jedynie niespełna 2-proc. udziałem systemu Windows Phone w rynku smartfonów. Szturm o rynek tabletów dopiero się zaczyna.

Obie linie urządzeń Surface mają ekran o przekątnej 10,6 cala, a więc większy niż liczący 9,7 cala iPad.  Kształt wyświetlacza Microsoftu jest jednak bardziej panoramiczny niż w konkurencyjnym tablecie. Bardzo interesującym usprawnieniem jest możliwość dołączenia do urządzenia nakładki ochronnej na pierwszy rzut oka przypominającej tę, w którą wyposażono iPada. To jednak mylne wrażenie, bo nakładka Microsoftu zawiera wbudowaną klawiaturę występującą w dwóch różnych wersjach. Jedna – Touch Cover - to klawiatura dotykowa. Druga – Type Cover – to „odchudzona", ale w pełni funkcjonalna klawiatura klawiszowa z touch padem. Jeśli więc oprzemy tablet na specjalnej płytce znajdującej się z tyłu urządzenia i doczepimy do niego klawiaturę, Surface zamienia się w niezwykle cienki ultrabook.

Dzięki temu tablet Microsoftu ma szansę wypełnić lukę pomiędzy laptopami a tabletami, wypychając z niej netbooki. Jak podkreślał podczas konferencji Steve Ballmer, szef Microsoftu, urządzenie to może służyć zarówno do pracy, jak i do zabawy. To prawdziwe wyzwanie dla tabletu Apple'a, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim rozrywka.

Microsoft, projektując w ten sposób swoje urządzenie, liczy na ogromny rynek klientów biznesowych, którzy tradycyjnie wyposażają komputery służbowe w oprogramowanie Windows. Fakt ten w połączeniu z widocznym w segmencie korporacyjnym pędem ku mobilności może uczynić z Surface czarnego konia tej branży.

Wypuszczając na rynek własny tablet, koncern z Redmon wkracza też na dość wyboisty grunt, na którym rozpoczyna bezpośrednią rywalizację z najbliższymi partnerami – producentami komputerów i elektroniki użytkowej, a więc m.in. Samsungiem, HP i Nokią, której pierwszy tablet z systemem Windows zostanie pokazany na jesieni. Podobną datę premiery swojego urządzenia – zbieżną z prezentacją systemu Windows 8 - przewiduje i Microsoft.

Koncern liczy na to, że w 2013 roku będzie mieć około 20-proc. udział w rynku tabletów, szacowanym na 180 mln sztuk. Apple sprzedał 67 mln egzemplarzy swojego iPada od czasu jego wprowadzenia na rynek w 2010 roku.

- Prezentowane rozwiązanie wygląda doskonale i na pewno podnosi poprzeczkę innym producentom – twierdzi Stanoszek. - Microsoft jednak próbuje działać na kilku frontach: buduje własny sprzęt, jednocześnie oferując zamknięty system operacyjny, zarówno dla tabletów jak i ultrabooków. Jeśli sprzedaż własnego urządzenia ma być tak duża jak deklarowano na konferencji, to musi ono być oferowane w bardzo atrakcyjnej cenie, a to nie będzie podobało się partnerom koncernu.

Microsoft na razie zadeklarował, że ceny Surface „będą porównywalne z podobnymi tabletami opartymi na architekturze ARM".

To urządzenie jest oczkiem w głowie Microsoftu. Jego prezentacja do ostatniej chwili owiana była głęboką tajemnicą, a media huczały od domysłów i przecieków. W końcu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas konferencji w Los Angeles, gigant z Redmond pokazał urządzenie o nazwie Surface (powierzchnia), produkt wizualnie bardzo podobny do iPada, ale o bogatszej funkcjonalności i skierowany do szerszej grupy klientów.

- W tablecie Microsoftu nie widzę pogromcy iPada, choć to urządzenie ma duży potencjał – powiedziała agencji Reuters Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester. – Ta premiera rodzi więcej pytań niż odpowiedzi, bo Microsoft nie powiedział nam wszystkiego na temat nowego produktu. Była mowa o parametrach technicznych, ale nie o usługach będących unikalną wartością Microsoftu, które mogą uczynić ten tablet wspaniałym urządzeniem.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową