Pierwszy tablet z logo Microsoftu

iPad ma silnego rywala. Nowe urządzenie producenta Windows ma szansę zachwiać jego pozycją rynkową

Publikacja: 19.06.2012 08:41

Microsoft "Surface"

Microsoft "Surface"

Foto: AFP

To urządzenie jest oczkiem w głowie Microsoftu. Jego prezentacja do ostatniej chwili owiana była głęboką tajemnicą, a media huczały od domysłów i przecieków. W końcu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas konferencji w Los Angeles, gigant z Redmond pokazał urządzenie o nazwie Surface (powierzchnia), produkt wizualnie bardzo podobny do iPada, ale o bogatszej funkcjonalności i skierowany do szerszej grupy klientów.

- W tablecie Microsoftu nie widzę pogromcy iPada, choć to urządzenie ma duży potencjał – powiedziała agencji Reuters Sarah Rotman Epps, analityk firmy Forrester. – Ta premiera rodzi więcej pytań niż odpowiedzi, bo Microsoft nie powiedział nam wszystkiego na temat nowego produktu. Była mowa o parametrach technicznych, ale nie o usługach będących unikalną wartością Microsoftu, które mogą uczynić ten tablet wspaniałym urządzeniem.

Tak naprawdę Microsoft pokazał nie jeden, ale dwa tablety. Pierwszy z nich to urządzenie „prostsze", działające w oparciu o system Windows RT stworzony specjalnie dla układów o architekturze ARM, a więc takich, jakie powszechnie wykorzystuje się w telefonach komórkowych, tabletach czy nawet dziecięcych zabawkach. Druga wersja tabletu Surface, bardziej zaawansowana, funkcjonalnością zbliża się do ultrabooka: wyposażona została w procesor Intel i system Windows 8 – platformę, której oficjalna premiera odbędzie się na jesieni tego roku. Tym systemem Microsoft zamierza podbić rynek urządzeń mobilnych, w pełni integrując go z komputerami stacjonarnymi, tak aby każdy element systemu sprawiał wrażenie naturalnego przedłużenia urządzenia, czy to tabletu, czy laptopa, czy urządzeń typu all-in-one (czyli komputerów mieszczących się w obudowie monitora).

- Windows 8 zmieni oblicze branży IT i związanych z nią urządzeń, zarówno w segmencie konsumenckim, jak i biznesowym – powiedział „Rz" Kevin Turner, dyrektor operacyjny Microsoftu. – Z jego udziałem nie będzie różnicy jakościowej w działaniu tak różnych urządzeń jak tablety, pecety czy komputery biurkowe. Postrzegamy ten system jako jedną z najważniejszych, jeśli nie najważniejszą, platformę, jaką do tej pory stworzyliśmy.

Jak podkreśla Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy Core, polski przedstawiciel producenta programów antywirusowych AVG, niezwykła wygoda korzystania z systemu Windows 8 będzie wynikać z tego, że system ten wygląda identycznie zarówno w komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. – Wierzę, że system Microsoftu dzięki temu w ciągu roku znajdzie się w pierwszej trójce najpopularniejszych mobilnych systemów operacyjnych – dodaje Stanoszek.

Według prognoz firm IDC i Gartner system Windows do 2015 roku ma objąć jedną piątą rynku smartfonów i ponad 10 proc. tabletów. Na razie jednak Microsoft może się poszczycić jedynie niespełna 2-proc. udziałem systemu Windows Phone w rynku smartfonów. Szturm o rynek tabletów dopiero się zaczyna.

Obie linie urządzeń Surface mają ekran o przekątnej 10,6 cala, a więc większy niż liczący 9,7 cala iPad.  Kształt wyświetlacza Microsoftu jest jednak bardziej panoramiczny niż w konkurencyjnym tablecie. Bardzo interesującym usprawnieniem jest możliwość dołączenia do urządzenia nakładki ochronnej na pierwszy rzut oka przypominającej tę, w którą wyposażono iPada. To jednak mylne wrażenie, bo nakładka Microsoftu zawiera wbudowaną klawiaturę występującą w dwóch różnych wersjach. Jedna – Touch Cover - to klawiatura dotykowa. Druga – Type Cover – to „odchudzona", ale w pełni funkcjonalna klawiatura klawiszowa z touch padem. Jeśli więc oprzemy tablet na specjalnej płytce znajdującej się z tyłu urządzenia i doczepimy do niego klawiaturę, Surface zamienia się w niezwykle cienki ultrabook.

Dzięki temu tablet Microsoftu ma szansę wypełnić lukę pomiędzy laptopami a tabletami, wypychając z niej netbooki. Jak podkreślał podczas konferencji Steve Ballmer, szef Microsoftu, urządzenie to może służyć zarówno do pracy, jak i do zabawy. To prawdziwe wyzwanie dla tabletu Apple'a, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim rozrywka.

Microsoft, projektując w ten sposób swoje urządzenie, liczy na ogromny rynek klientów biznesowych, którzy tradycyjnie wyposażają komputery służbowe w oprogramowanie Windows. Fakt ten w połączeniu z widocznym w segmencie korporacyjnym pędem ku mobilności może uczynić z Surface czarnego konia tej branży.

Wypuszczając na rynek własny tablet, koncern z Redmon wkracza też na dość wyboisty grunt, na którym rozpoczyna bezpośrednią rywalizację z najbliższymi partnerami – producentami komputerów i elektroniki użytkowej, a więc m.in. Samsungiem, HP i Nokią, której pierwszy tablet z systemem Windows zostanie pokazany na jesieni. Podobną datę premiery swojego urządzenia – zbieżną z prezentacją systemu Windows 8 - przewiduje i Microsoft.

Koncern liczy na to, że w 2013 roku będzie mieć około 20-proc. udział w rynku tabletów, szacowanym na 180 mln sztuk. Apple sprzedał 67 mln egzemplarzy swojego iPada od czasu jego wprowadzenia na rynek w 2010 roku.

- Prezentowane rozwiązanie wygląda doskonale i na pewno podnosi poprzeczkę innym producentom – twierdzi Stanoszek. - Microsoft jednak próbuje działać na kilku frontach: buduje własny sprzęt, jednocześnie oferując zamknięty system operacyjny, zarówno dla tabletów jak i ultrabooków. Jeśli sprzedaż własnego urządzenia ma być tak duża jak deklarowano na konferencji, to musi ono być oferowane w bardzo atrakcyjnej cenie, a to nie będzie podobało się partnerom koncernu.

Microsoft na razie zadeklarował, że ceny Surface „będą porównywalne z podobnymi tabletami opartymi na architekturze ARM".

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne