W spadek uderzyć promocją

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie spadła w czerwcu o 6,3 proc. w porównaniu z czerwcem 2012. Polska to jeden z nielicznych krajów, gdzie sprzedaż wzrosła.

Publikacja: 16.07.2013 22:54

W spadek uderzyć promocją

Foto: Bloomberg

W całej Europie sprzedano 1,18 mln aut i było to najmniej od 20 lat – poinformowała organizacja europejskich producentów samochodów ACEA. Zdaniem Carlosa Da Silvy, analityka IHS Automotive, sprzedaż będzie nadal spadała, ale już wolniej niż w poprzednich miesiącach. Z kolei według analityka Commerzbanku Sachy Gommela ten spadek szybko nie zostanie wyhamowany.

Coraz trudniej jest znaleźć chętnych do kupna samochodów, mimo nieustannych promocji, które „wykrwawiają" producentów i dilerów. I wiadomo, że kiedy promocje się skończą, sprzedaż spadnie jeszcze bardziej.

Hyundai we Francji proponuje np. „dwa auta w cenie jednego" – kupując ix35, jako bonus za jedno euro można kupić mały i10. W Hiszpanii koreańska marka płaci swoim klientom po 150 euro za każdego gola strzelonego przez reprezentację kraju podczas rozgrywek Pucharu Konfederacji. Hiszpanie trafili tam 15 razy do bramek rywali.

We Francji średnia obniżka przy kupnie tegorocznego modelu wynosi 2518 euro. Najhojniejszy jest Peugeot/Citroen (3013 euro). W Niemczech Opel ratuje sprzedaż obniżkami średnio o 3301 euro, a Ford o 2632 euro. Według wyliczeń „Automotive News" wydatki na zachęty w Niemczech w okresie styczeń–maj wzrosły o 5 proc., we Włoszech o 10 proc., o 15 proc. w Wielkiej Brytanii.

Najbardziej trzeba zachęcać do kupna aut Francuzów (wzrost wartości promocji o 18 proc.) i Hiszpanów (28 proc.). Coraz częściej też producenci rejestrują nowe auta jako używane bądź pod koniec miesiąca przekazują je z potężnym upustem firmom zajmującym się wynajmem, byle tylko nie wykazać drastycznego spadku.

Mimo że Polska jest jednym z niewielu krajów, gdzie sprzedaż w czerwcu wzrosła (o 8 proc. w ujęciu rocznym), to na rynku nadal jest sporo promocji zachęcających do zakupów. Od tysiąca (linea) do 10 tys. zł (qubo) promocyjnej obniżki daje Fiat.

Oszczędny w Polsce w promocjach Hyundai wspiera sprzedaż zachętami, które można łączyć. Jak podkreśla Katarzyna Kaszubkiewicz z Hyundai Motor Poland, w przypadku 5-drzwiowego auta i30 z 2013 roku cena zaczyna się od 52,1 tys. zł, do tego kredyt 20 złotych dziennie lub wpłata 50/50 bądź 3x33 proc., albo leasing 100,77 proc. Model ix35, który we Francji jest sprzedawany w promocji jeden plus jeden, w Polsce kosztuje 71,8 tys. Do tego dorzucona jest opcja 2-letniego pakietu ubezpieczenia (OC, AC, NNW) za 500 złotych.

Jak poinformował Kornel Laskus z Nissan Sales CEE, w Polsce przy kupnie aut tej marki można liczyć na 3 tys. złotych rabatu w przypadku kupna micry, 8 tys. zł, gdy kupujemy qashqaia/qashqaia+2, 12 tys. w przypadku kupna X-traila i 30 tys. pathfindera.

Francuski Renault zachęca do kupowania swoich aut przede wszystkim kredytami 50/50 i 4x25, pakietami ubezpieczenia oraz darmowym dodatkowym wyposażeniem aut. Np. kupując clio w wersji Zen, możemy liczyć na klimatyzację manualną i przednie światła przeciwmgielne o wartości 2,2 tys. zł. Decydując się na captura, możemy dobrać bezpłatnie system multimedialny i wspomaganie parkowania o wartości 3,6 tys. zł. Najhojniejszy jest Renault dla kupujących model Fluance. Zależnie od wersji możemy liczyć na rabat w wysokości 5 tys. zł i dodatkowe wyposażenie o wartości 1600 złotych i pakiet ubezpieczenia za 500 złotych.

Kupując chevroleta orlando za złotówkę, dokupimy do auta z silnikiem 1,8 l zestaw LPG łącznie z montażem. W przypadku zakupu modelu LS+1,8 z klimatyzacją można skorzystać z finansowania 4x25 procent.

Zestaw LPG za złotówkę można dokupić, wybierając cruze 1,8 l w wersji sedan lub hatchback, w przypadku tego modelu również jest dostępne finansowanie 4x25 proc. Przy kupnie cruze kombi jest możliwość skorzystania z rabatu w wysokości tysiąca złotych. Przy tym firma wprowadziła również rabat lojalnościowy dla osób, które posiadają już auto marki Chevrolet. W zależności od modelu wynosi on od 1 do 3 tys. złotych.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska