Intersport pod lupą UOKiK

Konkurencja. Urząd Ochrony Konkurencji?i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie ustalania cen sprzętu narciarskiego marki Nordica.

Publikacja: 02.01.2014 09:07

Intersport pod lupą UOKiK

Foto: Bloomberg

UOKiK podejrzewa, że porozumienie między poznańską firmą Fordex (wyłączny dystrybutor w Polsce marki Nordica) a m.in. giełdowym Intersportem sprzedającym odzież i sprzęt sportowy, ogranicza konkurencję na krajowym rynku sprzętu i akcesoriów narciarskich. Zdaniem urzędu miało ono polegać na ustalaniu sztywnym lub minimalnym detalicznych cen sprzedaży.

Dotąd Intersport nie ustosunkował się do zarzutów UOKiK, a zarząd spółki w ostatnich dniach był nieuchwytny. Intersport ma prawo odnieść się do sprawy w terminie 14 dni od zawiadomienia przez UOKiK (spółka otrzymała je 27 grudnia).

UOKiK może nałożyć na Intersport karę w wysokości maksymalnie 10 proc. przychodów w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Jeśli spółka wypracowała w 2013 r. 220 mln zł obrotów, groziłoby jej więc maksymalnie ok. 22 mln zł kary (po III kw. 2013 r. miała 1,4 mln zł straty netto). Urząd podkreśla, że uwzględni długość, stopień i okoliczności łamania przepisów, a także wcześniejsze naruszenia.

To nie pierwsze problemy Intersportu z UOKiK. Ta mająca dziś 33 salony sprzedaży spółka znalazła się w lutym 2011 r. w gronie firm ukaranych za udział w zmowie cenowej. Jej organizatorem, w ocenie urzędu, była firma VF Polska (dystrybutor sportowych marek North Face i JanSport). VF Polska miała zawierać z częścią kontrahentów umowy, w których zobowiązała ich do przestrzegania rekomendowanych cen detalicznych. Łączne kary dla uczestników zmowy (oprócz Intersportu i VF Polska brało w niej udział jeszcze sześć firm) były niewielkie i wyniosły 162 tys. zł.

Natomiast we wrześniu 2012 r. UOKiK wszczął postępowanie, w którym sprawdzał powiązania Intersportu i firmy Sport & Freizeit (przedstawiciel marki Fischer produkującej sprzęt narciarski). Urząd podejrzewał, że S&F ustalał z partnerami (jednym z nich miał być Intersport) minimalne ceny detaliczne nart i akcesoriów. Decyzji w tej sprawie UOKiK do tej pory nie podał.

We wrześniu 2012 r. urząd przyglądał się pod kątem zmów cenowych także innym firmom z branży sportowej: BDC (dystrybutorowi sprzętu kolarskiego) i Missions (dystrybutor sprzętu snowboardowego).

W całym 2012 r. UOKiK nałożył na przedsiębiorców łącznie prawie 166 mln zł kar pieniężnych (w tym 95 mln zł za ograniczanie konkurencji).

W 2011 r. było to zdecydowanie więcej, bo aż 397 mln zł (191 mln zł za ograniczanie konkurencji).    —Maciej Rudke

UOKiK podejrzewa, że porozumienie między poznańską firmą Fordex (wyłączny dystrybutor w Polsce marki Nordica) a m.in. giełdowym Intersportem sprzedającym odzież i sprzęt sportowy, ogranicza konkurencję na krajowym rynku sprzętu i akcesoriów narciarskich. Zdaniem urzędu miało ono polegać na ustalaniu sztywnym lub minimalnym detalicznych cen sprzedaży.

Dotąd Intersport nie ustosunkował się do zarzutów UOKiK, a zarząd spółki w ostatnich dniach był nieuchwytny. Intersport ma prawo odnieść się do sprawy w terminie 14 dni od zawiadomienia przez UOKiK (spółka otrzymała je 27 grudnia).

Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom