W Polsce o sporcie mówi się zazwyczaj w kontekście zwycięstw, a jeszcze częściej klęsk reprezentantów kraju. Rzadziej, że to rynek wart miliardy złotych, który systematycznie rośnie. Już same obroty sieci z asortymentem sportowym przekraczają 2 mld zł, szacuje firma Euromonitor International. Największe udziały mają tu sieci Decathlon, Intersport i Go Sport, a to tylko wisienka na torcie. W 2014 r. tylko na sportowe ubrania i buty Polacy wydadzą już niemal 9 mld zł. W zeszłym roku zakupy tych produktów wzrosły o ponad 3 proc., w tym mają rosnąć dwa razy szybciej, znacznie wyprzedzając prognozy wzrostu PKB (3,3 proc ., wg rządu) .
Mamy boom
Trudno ocenić, jaka część tego typu towarów trafia do osób uprawiających sport przynajmniej amatorsko. Buty najpopularniejszych marek są częstym elementem stroju, także osób unikających ruchu. – Klienci dopasowują sprzęt do swoich potrzeb – przyznaje Iwona Książek, szef działu komunikacji specjalistycznej sieci sklepów Intersport Polska. – Często na początku przygody ze sportem wybierają tańszą ofertę z dyskontów i hipermarketów. Później przychodzą do naszych sklepów po sprzęt lepszej jakości z odpowiednimi parametrami, który ma służyć dłuższy czas.
Sieci handlowe kojarzone głównie z ofertą artykułów spożywczych coraz chętniej promują sport, często w ramach ofert sezonowych. – Ostatnia duża akcja rozpoczęła się 29 maja. W ofercie znalazła się odzież rowerowa oraz akcesoria dla amatorów i profesjonalistów – mówi Patrycja Kamińska z Lidl Polska.
– Szczególnie w dużych hipermarketach staramy się zapewnić atrakcyjną gamę produktów sportowych. Klienci kupią u nas m.in. rakiety tenisowe, rolki, hulajnogi, trampoliny czy hantle i akcesoria fitness – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. – Widać zainteresowanie Polaków aktywnością fizyczną: w tym sezonie odnotowaliśmy ok. 10-proc. wzrost sprzedaży rowerów. Co warte zauważenia, klienci w tym roku chętniej kupowali modele lepiej wyposażone.
Od współpracy z tego typu sprzedawcami dystansuje się Adidas. – Bazują na krótkich ofertach w bardzo niskich cenach mających przyciągnąć konsumentów i budować ich wizerunek najtańszego dostawcy. Kierunek dla nas to rozwój sklepów specjalistycznych, zapewniające najlepszą obsługę i doradztwo oparte na realnym autorytecie – podkreśla Hubert Polak z Adidas Poland.