Firmy chcą zarobić na Euro2012

Na zyski związane z piłkarskimi mistrzostwami liczą nie tylko sponsorzy. W związku z rozgrywkami wzrosnąć może m.in. sprzedaż odzieży, piwa czy telewizorów. Boom zakupowy przypadnie na czas imprezy, ale część firm już zwiększyła obroty

Publikacja: 23.02.2012 02:11

Firmy chcą zarobić na Euro2012

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Do rozpoczęcia Euro 2012 pozostało jeszcze 106 dni, ale szacowanie zysków przez 12 sponsorów i około 30 firm, które zakupiły od UEFA licencje na korzystanie z oficjalnego logo imprezy, trwa już od wielu miesięcy. – Nasz projekt związany z zakupem trzech licencji na produkcję i sprzedaż produktów z logo Euro 2012 powinien przynieść co najmniej 20 mln zł – szacuje Paweł Narkiewicz, prezes Calatrava Capital. Ta spółka inwestycyjna jako jedyna ma prawo do umieszczania znaku mistrzostw m.in. na odświeżaczach powietrza. Licencja obejmuje całą Europę.

– Produkty z logo mistrzostw są w naszych sklepach od kilku miesięcy. Najważniejsza  będzie jednak sprzedaż w czerwcu – liczymy na znaczne zwiększenie obrotów – mówi Artur Mikołajko, prezes Intersportu, który będzie miał wyłączność na sprzedaż produktów sportowych na stadionach oraz w strefach kibica. Potencjał wzrostu przychodów firmy, jak i dobre wyniki sprzedaży w styczniu i lutym już dostrzegli inwestorzy. Od początku 2012 r. wartość tej notowanej na GPW spółki wzrosła aż trzykrotnie. Z raportu firmy On Board PR i Instytutu Badania Opinii Homo Homini wynika, że odzież związaną z Euro chce nabyć najwięcej, gdyż aż 29 proc. osób planuje dodatkowe zakupy z okazji mistrzostw.

Sponsorzy Euro 2012, z którymi rozmawiała „Rz", przyznają, że zdecydowali się na wsparcie imprezy głównie ze względu na korzyści promocyjne, ale liczą też na zyski. Zanim jednak zarobią, muszą sporo zainwestować. Dzięki umowom z nimi UEFA uzyska ok. 290 mln euro (1,2 mld zł). Ponadto szacuje się, że wspierając imprezę sportową, trzeba wydać średnio drugie tyle, ile wynosi umowa sponsorska, aby przekuć ją na sukces biznesowy.

Wedel, narodowy sponsor Euro 2012, liczy, że wydatki poniesione w związku z imprezą przełożą się na wzrost jego sprzedaży o 5 – 10 proc. (oznaczałoby to od 40 do 80 mln zł dodatkowych przychodów).

Oprócz odzieży dużym wzięciem podczas Euro 2012 powinny się cieszyć także produkty spożywcze, takie jak chipsy i piwo. Chce je kupić 25 proc. przepytanych przez On Board PR i Homo Homini.

Firma Carlsberg Polska już odczuwa pozytywny wpływ sponsorowania Euro 2012. W 2011 r. jej sprzedaż rosła w tempie dwucyfrowym. W tym czasie popyt na piwo w naszym kraju zwiększył się o ok. 5 proc. Trzecia firma piwowarska w Polsce przyznaje, że wzrost sprzedaży zawdzięcza m.in. promocjom związanym z losowaniem biletów na mecze. Mogli je wygrać nie tylko kupujący piwo Carlsberg, ale także hurtownie i sklepy współpracujące z firmą. Według firmy badawczej International Wine&Spirits Research w tym roku sprzedaż piwa, przede wszystkim dzięki mistrzostwom Europy, może zwiększyć się w Polsce o ok. 13 proc.

Dużym powodzeniem będą cieszyć się również gadżety kibica (14 proc. respondentów). Te ostatnie będzie sprzedawał m. in. Apart. – Kolekcja właśnie trafia do salonów, wybór jest duży: od zegarków po zawieszki, breloki, czy spinki do mankietów – mówi Helena Palej, rzecznik Apartu.

Niemal co dziesiąty ankietowany przyznaje, że planuje zakup sprzętu RTV specjalnie na mistrzostwa. – Akcje promocyjne w związku z Euro 2012 prowadzimy już od 2011 r. Liczymy na wzrost sprzedaży, zwłaszcza dużych telewizorów. Nabywcy modeli większych niż 46 cali po spełnieniu pewnych warunków mogą dostać bilet na mecz, czasami nawet podwójny – podaje polskie biuro Sharp.

Do rozpoczęcia Euro 2012 pozostało jeszcze 106 dni, ale szacowanie zysków przez 12 sponsorów i około 30 firm, które zakupiły od UEFA licencje na korzystanie z oficjalnego logo imprezy, trwa już od wielu miesięcy. – Nasz projekt związany z zakupem trzech licencji na produkcję i sprzedaż produktów z logo Euro 2012 powinien przynieść co najmniej 20 mln zł – szacuje Paweł Narkiewicz, prezes Calatrava Capital. Ta spółka inwestycyjna jako jedyna ma prawo do umieszczania znaku mistrzostw m.in. na odświeżaczach powietrza. Licencja obejmuje całą Europę.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Rosjanie nie zagrają na konsoli w „Wiedźmina”. Bo to niepatriotyczne
Biznes
Amica rośnie tylko w Polsce i Azji. "Nie widzimy oznak ożywienia popytu"
Biznes
Gdzie wyrzucić przeterminowane leki? Kilka ważnych zasad do zapamiętania
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Monopol Google: Czy Trump zmieni zasady gry?
Materiał Promocyjny
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową