Sprzedaż samochodów w styczniu - nowe nadzieje

Styczeń w motoryzacji był zły dla Amerykanów z powodu ostrej zimy. Japończycy muszą kupować, kiedy jest taniej. Europejczycy mają nadzieję na dawno oczekiwaną poprawę

Publikacja: 04.02.2014 18:10

USA

Ostry atak zimy po drugiej stronie Atlantyku spowodował spadek sprzedaży samochodów  osobowych i furgonetek (trucków) o 3,1 proc. do 1,01 mln - wynika z danych firmy Autodata. - Pogoda wyraźnie zaszkodziła i to nie tylko w regionach tradycyjnie z dużym mrozem - stwierdziła Jessica Caldwell z portalu Edmunds.com. Kilka regionów w USA, zwłaszcza wschodnie, ucierpiało  na skutek kolejnych fal mrozów, co powodowało zamykanie sklepów, urzędów, szkół i restauracji. - Spodziewamy się,  że większość straconej sprzedaży zostanie odrobiona w lutym -  uważają analitycy z JP Morgan.

General Motors zmniejszył sprzedaż o 12 proc. do 171 486 pojazdów, bo ucierpiały wszystkie jego marki: Chevrolet -13,3 proc., Buick -1,4, GMC -10 i Cadillac - 13,2. Ford sprzedał 113 721 sztuk (-7 proc.), bo wszystkie jego  limuzyny były mniej popularne, poza Mustangiem, który zyskał 7,6 proc. i Lincolnem, który zanotował skok o 43 proc. i był to jego najlepszy styczeń od 4 lat.

Także Toyota nie uniknęła skutków niepogody, zmniejszając sprzedaż o 7,2 proc. do 146 365, a  Honda o 2,1 proc. do 91 631 sztuk.

Obronną ręką wyszły za to Chrysler (+8 proc. do 127 183), Nissan (+11,8 proc. do 90 470)  i BMW (+10,5 proc. do 18 253). Największą popularnością u wszystkich producentów cieszyły się auta 4x4 i tzw.pick-upy.

Mimo falstartu sektor podtrzymał prognozę rocznej sprzedaży 16-16,5 mln sztuk, co byłoby rekordem od 2007 r., gdy sprzedano 16,2 mln.

Japonia

Perspektywa wejścia w  życie od nowego roku, od 1 kwietnia wyższego podatku VAT 8 proc. (obecnie  5 proc.) wywołała run na salony. Sprzedaż nowych samochodów (bez małolitrażowych), autobusów i ciężarówek skoczyła o 27,5 proc. do 292 446 -  264 278 osobowych (+28 proc.), 27 587 ciężarówek i furgonetek (+24,4) i 581 autobusów (-4,6). Jeśli wziąć pod uwagę maluchy do 660 cm, to  wzrost był jeszcze wiekszy , bo  sprzedano ich 203 659 (+32,1 proc.).

Analitycy przewidują, że w I kwartale 2014 r. rynek w  Japonii będzie bardzo prężny z powodu stawki VAT. Wskaźniki gospodarcze podane ostatnio świadczą o poprawie klimatu do interesów w tym kraju, na co wpłynęły kolejne plany pobudzania gospodarki sumą 70 mld euro ,a następnie 35 mld przez rząd premiera Shinzo Abe.

Niemcy

Największy rynek europejski zwiększył się o ponad 6 proc. - informowano nieoficjalnie przed komunikatem urzędu motoryzacji KBA. To trzecia miesięczna poprawa w ostatnich 4 miesiącach osiągnięta w dużym stopniu dzięki  rabatom cenowym.

-  Główne dane wyglądają  imponująco, ale zysk na sztuce maleje. Rynek jest mocno napięty - stwierdził Ernst-Robert Nouverten prowadzący 2 salony Volkswagena koło Kolonii.

VDA przewidywała jednak na początku grudnia, że po raz pierwszy od 3 lat sprzedaż w całym 2014 r. wyniesie ok 3 mln sztuk wobec 2,95 mln w 2013 r

Poprawa w Niemczech, a  także we Francji, Hiszpanii i Włoszech wskazuje,  że Europa może nareszcie spodziewać się ożywienia rynku po 6 latach spadku.

Francja

Francja zaczęła rok skromnie, poprawą o 0,5 proc. do 125 477 pojazdów, ale styczeń był piątym kolejnym miesiącem wzrostu. Szczególnie zadowolone powinny być obie firmy rodzime. Renault zanotował skok o 12,4 proc. do 125 477 sztuk dzięki Capturowi i rodzinie modeli Daci (+18). PSA Peugeot Citroen wypadł skromniej, z wynikiem 6 proc. (Peugeot +7, Citrron +4,7), ale w jego trudnej sytuacji finansowej było to dużym sukcesem.

Rywale zagraniczni notowali straty w sprzedaży - grupa VW o 9,1 proc. do 15 286 szt. (Seat -13,9, Skoda +4,5), Ford o 19,1, GM  o 8,3 (tracił Opel, zyskał Chevrolet), Hyundai i Kia o 27, Mercedes o 38,9, BMW o 7 i Audi o 0,5 proc. Zyskały tylko Toyota o 10,5 proc. i Nissan o 3.

Włochy

Czwarty rynek w  Europie miał drugi miesiąc lekkiej poprawy, o 3,24 proc. po 1,95 proc. w grudniu, pierwszy raz od sierpnia 2011. W całym 2013 r. Włosi kupili jednak o 7,03 proc. mniej.  W styczniu nowe samochody  stanowiły zaledwie 24,65 proc. całego rynku (477 825), reszta to były auta używane.

Grupa Fiat Chrysler Automobiles sprzedała 33 300 sztuk (-2,6 proc.) i zmniejszyła udział w rynku o 1,7 pkt do 28,3 proc.

Hiszpania

Rządowe dopłaty za złomowanie starych pojazdów zapewniły piąty miesiąc zwiększonej sprzedaży - o 7,6 proc. do 53 436 - podała organizacja producentów ANFAC. Spodziewa się,  że dzięki planowi PIVE (dopłat) rynek w całym roku zwiększy się o 11 proc. do 800 tys. nowych pojazdów.

Liderem na rynku jest nadal  Volkswagen, przed Peugeotem, Citroenem, Seatem i Oplem. - Prawdziwa zmiana  na rynku nastąpi jednak, gdy ożywienie gospodarki  znajdzie odzwierciedlenie w portfelach rodzin, a dostęp do kredytów stanie się łatwiejszy - uważa szef organizacji dealerów Ganvam, Jose Antonio Sanchez Torres.

Polska

W styczniu nastąpił wzrost sprzedaży na naszym rynku o 8 proc. do 32 316 sztuk, po skoku o 25 w grudniu - podał Samar. Największą popularnością cieszyły się samochody VW, Skody, Toyoty i Forda.

USA

Ostry atak zimy po drugiej stronie Atlantyku spowodował spadek sprzedaży samochodów  osobowych i furgonetek (trucków) o 3,1 proc. do 1,01 mln - wynika z danych firmy Autodata. - Pogoda wyraźnie zaszkodziła i to nie tylko w regionach tradycyjnie z dużym mrozem - stwierdziła Jessica Caldwell z portalu Edmunds.com. Kilka regionów w USA, zwłaszcza wschodnie, ucierpiało  na skutek kolejnych fal mrozów, co powodowało zamykanie sklepów, urzędów, szkół i restauracji. - Spodziewamy się,  że większość straconej sprzedaży zostanie odrobiona w lutym -  uważają analitycy z JP Morgan.

Pozostało 87% artykułu
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Cykl Partnerski
Miasta w dobie zmiany klimatu
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Biznes
Ogromne straty Orlenu na dwóch inwestycjach
Biznes
Spór w rodzinie Zygmunta Solorza. Miliarder ogranicza prawa syna w Polsacie
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Obligacje długoterminowe na fali: Czy to czas na inwestycje?
Biznes
Polski przemysł motoryzacyjny hamuje. Prognozy się pogarszają