PKP Cargo zwiększa zatrudnienie

Kolejowej spółce brakuje maszynistów. Na ich szkolenie i zatrudnienie przeznaczy ?do połowy przyszłego roku około 21 mln zł.

Publikacja: 24.06.2014 05:00

PKP Cargo zwiększa zatrudnienie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Rosnące zapotrzebowanie na kolejowe przewozy towarów w Polsce i na rynkach zagranicznych spowodowało, że PKP Cargo rozpoczęło szkolenia i rekrutację maszynistów.

– Duża część obecnie pracujących zbliża się do wieku emerytalnego, a szkoły nie kształcą odpowiedniej ilości ich następców. Dlatego podejmujemy maksymalnie szerokie inicjatywy i wchodzimy we współpracę z podmiotami państwowymi, żeby zapewnić sobie wykwalifikowaną kadrę na najbliższe lata – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo. Jego zdaniem większa niż dotychczas aktywność spółki na rynku pracy jest konieczna, aby zaspokoić popyt na usługi grupy i móc w sposób elastyczny zarządzać strukturą zatrudnienia.

Przewoźnik informuje, że od połowy stycznia tego roku otrzymał około 1,3 tys. aplikacji, z których ponad 1 tys. stanowiły wnioski osób bez doświadczenia w branży kolejowej, kwalifikujących się do pełnego szkolenia, zakończonego uzyskaniem kwalifikacji maszynisty. Na ich podstawie PKP Cargo zatrudniło w całym kraju ponad 90 osób z doświadczeniem oraz ponad 150 kandydatów na maszynistów bez żadnego doświadczenia. Ci ostatni mają przejść półtoraroczne szkolenie dające uprawnienia do prowadzenia lokomotyw.

Spółka informuje, że w wyniku przeprowadzonej rekrutacji w tym roku liczba zatrudnionych maszynistów wzrośnie o 130, w 2015 r. o 280, a w 2016 r. o kolejne 160 osób. Na szkolenie maszynistów w okresie od początku tego roku do połowy przyszłego ma być wydane około 21 mln zł.

Obecnie PKP Cargo zatrudnia około 4,6 tys. maszynistów. To ok. jednej piątej wszystkich zatrudnionych w spółce matce. Problemy z pozyskaniem maszynistów związane są z luką pokoleniową, będącą efektem przejścia części wykwalifikowanej kadry na emeryturę i brakiem nowych specjalistów. Nie można też zapominać, że w tym roku na polskich torach prowadzonych jest dużo prac budowlanych, co wydłuża czas przejazdów. W efekcie, aby przewieźć ten sam wolumen towarów, potrzeba więcej czasu, pociągów i pracowników.

W I kwartale grupa PKP Cargo  miała 1,04 mld zł przychodów i 57,5 mln zł czystego zarobku. O ile sprzedaż była porównywalna do tej sprzed roku, o tyle zysk netto wzrósł czterdziestokrotnie.

Rosnące zapotrzebowanie na kolejowe przewozy towarów w Polsce i na rynkach zagranicznych spowodowało, że PKP Cargo rozpoczęło szkolenia i rekrutację maszynistów.

– Duża część obecnie pracujących zbliża się do wieku emerytalnego, a szkoły nie kształcą odpowiedniej ilości ich następców. Dlatego podejmujemy maksymalnie szerokie inicjatywy i wchodzimy we współpracę z podmiotami państwowymi, żeby zapewnić sobie wykwalifikowaną kadrę na najbliższe lata – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo. Jego zdaniem większa niż dotychczas aktywność spółki na rynku pracy jest konieczna, aby zaspokoić popyt na usługi grupy i móc w sposób elastyczny zarządzać strukturą zatrudnienia.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową