Opel/Vauxhall: auta z niższej półki

Europejska filia GM planuje produkcję gamy tanich samochodów, dla mniej zasobnych klientów, wcześniej amatorów Chevroleta. Dla zasobniejszych przygotowała miejskiego Adama z nowym silnikiem.

Publikacja: 22.07.2014 17:17

Producenci tanich samochodowy Dacia i Skoda korzystali z dużego popytu w Europie nękanej oszczędnościami, a Opel/Vauxhall przegapił to w dużym stopniu, gdy GM postanowił w ubiegłym roku wycofać z Europy markę Chevroleta.

W centrali zastanawiano sie od pewnego czasu, czy wchodzić w ten segment rynku, a teraz kierownictwo szuka sposobów ekspansji marki po kilku latach restrukturyzacji. Do zmiany decyzji dochodzi w czasie, gdy następuje reorganizacja odpowiedzialności za marki GM w Europie. Przejmie ją nowo utworzony podmiot Opel Group GmbH z około 100 pracownikami. Będzie odpowiadać za działalność Chevroleta w Rosji i Cadillaca w Europie.

W czerwcu prezes Karl-Thomas Neumann stwierdził, że niemiecka firma rozważa produkcję samochodu mającego odciągnąć klientów od innych tanich marek. Według "Financial Timesa", General Motors uruchomi produkcję gamy pojazdów low-cost.

W październiku Amerykanie podporządkowali działalność w Rosji pod kontrolę swej europejskiej filii, dwa miesiące później zrezygnowali z Chevroleta w Europie, aby skupić się na Oplu i Vauxhallu.

Miejski Adam z nowym silnikiem

W latach 2014-18 Opel planuje wprowadzenie na rynek 17 nowych silników. To największa ofensywa w historii tej firmy.Do najciekawszych należy 3-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który debiutuje w modelach Adam i Adam Rocks wraz z nową, 6-stopniowa ręczną skrzynią biegów.

Silnik jest oferowany w dwóch konfiguracjach, o mocy 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Obie oferują wysoką wartość momentu obrotowego już od niskiej prędkości obrotowej: 170 Nm od 1800 obr./min w szerokim zakresie obrotów. Wartości te sprawiają, że przy znacznie mniejszym zużyciu paliwa i emisji CO2 zapewniają lepsze przyspieszenie przy niskiej prędkości obrotowej niż większe silniki o zbliżonej mocy.

W porównaniu z dotychczas oferowanym przez Opla wolnossącym silnikiem 1.4 (o mocy 74 kW/100 KM) silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo zapewnia lepsze osiągi. Na przyspieszenie od 80 do 120 km/h jednostka 90-konna potrzebuje 13,2 sekund, a 115-konna 10,9 sekund.

Producent twierdzi, że 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo zużywa 4,2 (90 KM) lub 4,9 (115 KM) l paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, a ponadto spełnia już wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 6.

Nowy Adam Rocks osiąga prędkość maksymalną 180 (90 KM) lub 196 (115 KM) km/h i przyspiesza do 100 km/h w 11,9 i 9,9 sekund. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi odpowiednio 4,5 i 5,1 l/100 km.

Ceny modeli z silnikiem l 1 litra zaczynają się od 56 000 zł (z aktualną promocją 2 500 zł) za 90-konną wersję i 57 500 zł z silnikiem o mocy 115 koni.

Producenci tanich samochodowy Dacia i Skoda korzystali z dużego popytu w Europie nękanej oszczędnościami, a Opel/Vauxhall przegapił to w dużym stopniu, gdy GM postanowił w ubiegłym roku wycofać z Europy markę Chevroleta.

W centrali zastanawiano sie od pewnego czasu, czy wchodzić w ten segment rynku, a teraz kierownictwo szuka sposobów ekspansji marki po kilku latach restrukturyzacji. Do zmiany decyzji dochodzi w czasie, gdy następuje reorganizacja odpowiedzialności za marki GM w Europie. Przejmie ją nowo utworzony podmiot Opel Group GmbH z około 100 pracownikami. Będzie odpowiadać za działalność Chevroleta w Rosji i Cadillaca w Europie.

Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność