Materiał przygotowany przez firmę CRYO Cargo
Europa wciąż czeka na opóźnione dostawy szczepionek. W tej sytuacji państwa nie mogą sobie pozwolić na marnowanie transportów. Jak podaje WHO, 50 proc. szczepionek może być marnowane na całym świecie ze względu na problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w łańcuchu dostaw. Polska firma CRYO Cargo chce rozwiązać ten problem i w lipcu zaprezentuje prototyp kontenera chłodniczego.
Kriogeniczne know-how
Prototyp kontenera powstał w efekcie kilkunastu miesięcy intensywnej pracy inżynierów polskiej firmy technologicznej CRYO Science. Działająca globalnie grupa znana jest z rozwiązań kriogenicznych i produktów własnych, jak np. uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie urządzenia do krioterapii. Firma wykorzystała specyficzne know-how i opracowała specjalną technologię chłodzenia i utrzymywania ultraniskich temperatur, która jest wykorzystywana w kontenerach transportowych spółki córki CRYO Cargo. Prototyp składa się z podwójnego pomieszczenia z maszyną kriogeniczną i pomieszczenia chłodniczego, a jego działanie opiera się na zaawansowanej technologii chłodzenia kriogenicznego.
Różne wymagania producentów
Jednym z ważniejszych wyzwań w procesie logistycznym związanym ze szczepionkami jest zapewnienie odpowiednich temperatur. Rozwiązanie CRYO Cargo oferuje najszerszy zakres temperatur od -20 st. C do -80 st. C. Dzięki temu kontener jest uniwersalny i może przechowywać każdą szczepionkę, jaka zostanie zatwierdzona do użytku. Bo te różnią się wymaganiami co do przechowywania. Na przykład preparat firmy Pfizer wymaga magazynowania w kontenerach w temperaturze -70 st. C i przewożenia w suchym lodzie w -80 st. C. Po rozmrożeniu należy go przechowywać w temperaturze od +2 st. C do +8 st. C i zużyć w ciągu pięciu dni. Z kolei szczepionka firmy Moderna wymaga -20 st. C podczas magazynowania, a po rozmrożeniu może być przechowywana przez trzydzieści dni w temperaturze od +2 st. C do +8 st. C. Obecnie testowanych jest ponad 30 szczepionek na całym świecie, więc nie można jeszcze powiedzieć, w jakim zakresie temperatury zatwierdzona szczepionka będzie musiała być przechowywana. Już teraz wiadomo, że niektórzy kandydaci wymagają temperatur przechowywania na poziomie -80 st. C, podczas gdy inni mogą wymagać tylko od -50 st. C do -40 st. C. Ryzyko nieprzygotowania do wymogów niesie ze sobą zbyt duże konsekwencje.
Transport wymaga kontroli
Warunki przechowywania to jednak nie wszystko. Zarówno szczepionki firmy Pfizer, jak i Moderna zostały zaprojektowane tak, by podawać je w serii dwóch dawek – szczepionkę tej pierwszej w odstępie trzech tygodni, a drugiej – czterech. Do powodzenia tej akcji kluczowe zatem jest gromadzenie danych o szczepionkach oraz sprawne przekazywanie ich do punktów szczepień i pacjentów. Tymczasem obecna technologia nie zapewnia takiego standardu. Rozwiązanie CRYO Cargo gwarantuje precyzję kontroli temperatury transportu od fabryki po punkt szczepień za sprawą komputera pokładowego z łącznością IOT. Proces jest całkowicie zautomatyzowany, a szczepionki bezpieczne. Tym samym prototyp CRYO Cargo stanowi alternatywę dla suchego lodu i może wpłynąć na wysokość cen szczepionek oraz powodzenie dystrybucji dawek wielokrotnych. Przypomnijmy, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania na suchy lód i mniejszą liczbą pojazdów transportowych na drogach z powodu blokad Covid-19 producenci suchego lodu zgłaszają, że ich zasoby materiałowe zmniejszyły się o 30 proc., powodując międzynarodowy niedobór. I będzie się on nasilał. Co najważniejsze, nie jest potwierdzone, że suchy lód utrzymuje przewożony produkt w temperaturze -78 st. C podczas sublimacji.