– Jako Grupa Veolia w Polsce wierzymy, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko obowiązek, ale również szansa tworzenia pozytywnego wpływu na społeczność i środowisko, w którym działamy. Dlatego też aktywnie angażujemy się w działania CSR, ponieważ uważamy, że jest to niezmiernie ważne dla naszej misji i wartości jako organizacji. Działamy nie tylko, by rozwijać biznes, ale także, by wspierać społeczność poprzez różnorodne inicjatywy. Większość z tych działań realizujemy jako Fundacja Veolia Polska – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, dyrektor CSR w Grupie Veolia w Polsce, prezeska Fundacji Veolia Polska. – Jednym z naszych sztandarowych działań jest program kawiarenek naprawczych „NaprawiaMy z Veolią”. Ruch, zwany na świecie jako Repair cafés, w Polsce został wypromowany właśnie przez nas. Jesteśmy pierwszą firmą, która w sposób systemowy wspiera ruch kawiarenek naprawczych w Polsce. Jak to działa? Kawiarenki naprawcze to miejsca, jak sama nazwa wskazuje, w których ludzie z różnych środowisk mogą się spotkać i dać rzeczom drugie życie. W tym momencie w Polsce funkcjonuje kilkadziesiąt takich punktów, a w planach mamy kolejne. Te miejsca nie tylko promują ideę zero waste, ale też pomagają ludziom integrować się poprzez wzajemną pomoc, a jednocześnie uczą dbania o planetę.
Izabela Rakuć-Kochaniak, dyrektor CSR w Grupie Veolia w Polsce, Prezeska Fundacji Veolia Polska.
Foto: materiały prasowe
W Polsce, jak i w innych krajach, w ostatnich latach obserwujemy wzrost świadomości społecznej oraz zainteresowania kwestiami zrównoważonego rozwoju, co przekłada się na rosnące zaangażowanie firm w działania CSR. Według raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020” opracowanego przez Polską Radę Biznesu aż 94 proc. firm w Polsce deklaruje prowadzenie działań z zakresu CSR. Jest to wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. Z kolei według raportu „Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce 2019” przygotowanego przez Fundację CSR W Praktyce aż 68 proc. firm deklaruje prowadzenie działań na rzecz lokalnej społeczności, takich jak wsparcie dla szkół, placówek opiekuńczych czy organizacji charytatywnych. Istotnym obszarem działań CSR w Polsce są również inwestycje w ochronę środowiska. Według danych z raportu „CSR 2021 – raportowanie w Polsce” przygotowanego przez Deloitte aż 76 proc. firm deklaruje prowadzenie działań mających na celu redukcję negatywnego wpływu na środowisko naturalne, takich jak ograniczanie emisji gazów cieplarnianych czy efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi.
– Statutowym celem Fundacji Veolia Polska jest edukacja dotycząca transformacji ekologicznej. Cel ten realizujemy, inicjując i angażując się w programy, które koncentrują się na działaniach środowiskowych. Mamy na koncie projekt edukacyjny skierowany do studentów „Łódzka Akademia Młodych Liderów”, jesteśmy partnerem programów „Zamknij obieg, otwórz możliwości” i „Srebrne lisy internetu” oraz fundatorem interaktywnej wystawy w Łodzi „Ekoeksperymentarium” – wylicza Izabela Rakuć-Kochaniak.
Podsumowując, dane statystyczne jasno pokazują, że CSR nie tylko nie „umarł”, ale odgrywa coraz istotniejszą rolę w polskim biznesie, stając się integralną częścią strategii wielu firm. Rosnące zaangażowanie firm w działania społeczne, ochronę środowiska oraz transparentne raportowanie działań to pozytywne zjawisko, które przyczynia się do budowania zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego w Polsce. Działania te są kluczowe dla budowania społecznego kapitału oraz wzmocnienia więzi społeczności lokalnych.
Materiał partnera: Fundacja Veolia Polska