Pomoc publiczna
Od momentu akcesji ogólna wartość wsparcia pochodzącego z budżetu państwa, środków samorządowych oraz funduszy europejskich dla przedsiębiorców w Polsce (bez pomocy dla branży transportowej oraz finansowej, a także nie uwzględniając wsparcia w związku z kryzysem wywołanym pandemią Covid-19 oraz wojną na Ukrainie) wzrosła dwukrotnie do 4,9 mld euro w 2022 r. Intensywność wsparcia dla przedsiębiorców, mierzona udziałem w PKB, znacząco się wahała w ostatnich 20 latach (od 0,7 do 1,2 proc. rocznie). Największy wzrost odnotowywano w drugim i trzecim roku od rozpoczęcia kolejnej wieloletniej perspektywy finansowej, kiedy zaczynała się realizacja projektów współfinansowanych ze źródeł unijnych.
W okresie członkostwa zmieniła się istotnie struktura pomocy publicznej w Polsce. Wyraźnie zmalało znaczenie pomocy sektorowej i na zatrudnienie, a także związanej z restrukturyzacją przemysłu, na rzecz pomocy na ochronę środowiska i efektywność energetyczną, badania, rozwój i innowacje oraz regionalne wsparcie inwestycji przedsiębiorców.
Prawo europejskie w Polsce
Zmiany w polskim porządku prawnym, związane z wciąż trwającym procesem integracji Polski w ramach UE, widoczne są nie tylko na poziomie legislacji, ale też w szeroko pojmowanej świadomości prawnej społeczeństwa, włączając w to założenia przyjmowane przez prawników tak w procesie tworzenia, jak i stosowania prawa. Na tym tle wyraźny jest także wpływ prawa europejskiego na polski wymiar sprawiedliwości. Zwłaszcza zmiany zachodzące w strukturze i praktyce działalności sądów administracyjnych wskazują na instytucjonalny wymiar integracji oraz pozwalają postrzegać sędziów jako aktywnych uczestników tego procesu.
Z jednej strony można wskazać na reformy ustroju i procedury sądów administracyjnych zbieżne z szeroko rozumianymi standardami europejskimi, m.in. wynikającymi z Karty praw podstawowych, czy z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Z drugiej zaś, prawo europejskie i wartości przez nie wyrażane stały się ważnym, a w wielu sprawach kluczowym, punktem odniesienia dla sędziów w ich praktyce orzeczniczej.
Euro w Polsce
Dążenie do przyjęcia euro jest jednym z traktatowych zobowiązań każdego państwa członkowskiego, a konieczność przygotowania polskiej gospodarki do tego etapu integracji była ważną kwestią w negocjacjach akcesyjnych. Pierwszy plan zastąpienia złotego przez euro przyjęty przez polski rząd wyznaczał rok 2006 jako ten, w którym owe przygotowania byłyby zakończone. Tak ten, jak i przyjmowane później plany integracji walutowej, nie zostały w Polsce zrealizowane. W ciągu całego swojego członkostwa w UE Polska nigdy – nawet przez chwilę – nie spełniała wszystkich kryteriów, od których uzależnione jest wprowadzenie jednolitego pieniądza euro: niezależności NBP, wystarczająco niskiego deficytu budżetowego i długu publicznego, wystarczająco niskiej inflacji, niskich długookresowych stóp procentowych i stabilizacji kursu walutowego. W ostatnich latach eurosceptyczny rząd wręcz zaniechał jakichkolwiek starań w tym zakresie.
W miarę upływu czasu, cena, którą Polska płaci za brak euro w obiegu jest coraz większa. Jest nią niedostateczne ustabilizowanie i umocnienie reguł ograniczających dowolność prowadzenia przez rząd polityki budżetowej, które zapobiegają utracie przez pieniądz wartości oraz izolacja Polski od wpływania na decyzje gospodarcze w UE w ramach tzw. Eurogrupy.