DVD i CD umierają. Ale nie u nas

Sprzedaż odtwarzaczy na świecie drastycznie spada. W Polsce popyt na nie też co roku się kurczy, jednak same płyty wciąż kupujemy dość chętnie.

Aktualizacja: 10.10.2018 10:44 Publikacja: 09.10.2018 21:00

DVD i CD umierają. Ale nie u nas

Foto: Fotorzepa

Digital Video Disc (DVD), Compact Disc (CD) i stosunkowo najnowszy Blue-Ray – technologie, które miały zawojować świat, przegrały z internetem i cyfrowymi nośnikami. Wszystko wskazuje na to, że kiedyś podzielą los kaset magnetofonowych i płyt winylowych. Także nad Wisłą, choć raczej nieprędko.

Zabójczy internet

Za oceanem kategoria CD/DVD jest już bliska śmierci. W wakacje Best Buy, największa w USA sieć sklepów z elektroniką, wycofała z oferty płyty CD. Z kolei inna sieć – Target – chce płacić dostawcom „kompaktów" tylko za sprzedane egzemplarze, a nie dostarczone do sklepów krążki. W kryzysie jest również branża DVD. Świadczy o tym klęska Blockbuster, największej wypożyczalni wideo w USA. Założona w 1992 r. firma 18 lat temu miała na stole ofertę kupna Netflixa. Zarząd Blockbuster stwierdził, że 50 mln dol. za przejęcie firmy, która działa w niszowej wówczas sprzedaży filmów online, to kiepski biznes. Dziś nie ma już sieci wypożyczalni. Od 2013 r. Blockbuster sukcesywnie zamyka placówki. We wrześniu br. została mu ostatnia – w miejscowości Bend w stanie Oregon. Netflix z kolei wyceniany jest dziś na 152 mld dol.

W ciągu ostatniego roku sprzedaż srebrnych płyt w USA poleciała w dół aż o 47 proc. Podobny trend jest również w innych krajach, w tym w Polsce. – W latach 2012–2017 na rodzimym rynku nastąpił wyraźny spadek sprzedaży zarówno odtwarzaczy DVD, jak i Blu-Ray. Jest to zrozumiałe ze względu na wzrost popularności i dostępności usług streamingowych i VOD w ofertach wielu operatorów, które to usługi nie wymagają nośnika czy dedykowanego odtwarzacza – mówi Wiesław Peché, ekspert z GfK Polonia.

Jak tłumaczy, na rynku jest coraz więcej telewizorów typu smart, które umożliwiają bezpośredni dostęp do tych usług. – Obecnie na świecie siedem na dziesięć sprzedawanych telewizorów naszej marki to odbiorniki Smart TV – wylicza Grzegorz Stanisz, head of product management & sell out VD w polskiej centrali Samsunga.

W Polsce ponad 80 proc. nowych telewizorów Samsung Smart TV jest już podłączanych do sieci. Według Stanisza o skali i nieodwracalności zjawiska świadczy też to, że Samsung w Polsce w ofercie na 18 modeli ma tylko dwa, które nie są smart.

– Wśród najbardziej popularnych aplikacji, z których korzystają posiadacze telewizorów w naszym kraju, znajdują takie jak HBO, Showmax, YouTube, Netflix, ipla, Player, Onet VOD czy VOD.TVP.pl – wyjaśnia przedstawiciel Samsunga. – Dzięki nim możemy oglądać filmy, seriale, jak chcemy i kiedy chcemy. Są więc lepiej dostosowane do aktualnego stylu życia – dodaje nasz rozmówca.

Blu-Ray przeżyje?

W przeszłości tylko DVD i Blu-Ray zapewniały odbiorcom możliwość oglądania filmów w wyższej rozdzielczości. Wprowadzenie w 2007 r. telewizji HD na platformach satelitarnych zwiększyło oczekiwania odbiorców. Jak zaznacza Wiesław Peché, zmalała sprzedaż urządzeń DVD. Dodatkowo zaczęły wypierać je formaty Blu-Ray. Szczyt sprzedaży tych ostatnich nastąpił sześć lat temu. – Od tego momentu obydwa formaty traciły na popularności – zauważa.

Sprzedaż odtwarzaczy DVD w latach 2012–2017 spadała średnio 35 proc. rocznie. Popyt na Blu-Ray załamał się szczególnie w 2016 r. Jak podaje GfK Polonia, spadki sięgały wówczas 48 proc., a w ub.r. 34 proc. Eksperci nie mają wątpliwości, że technologie te będą marginalizowane i zainteresowanie nimi dalej będzie się mocno kurczyć. Jak bardzo? To będzie już trudne do ustalenia. Monitorująca rynek GfK Polonia zdecydowała bowiem, że od stycznia br. nie będzie badać już tego segmentu. – Przypuszczamy, że rynek DVD i Blu-Ray dalej będzie się kurczył, aż do poziomu segmentu niszowego. Nie zaniknie – zastrzega jednak Wiesław Peché. – Najnowsze produkcje filmowe wydawane są na nośnikach Ultra HD przeznaczonych do odtwarzania na „playerach" UHD BD, czyli odtwarzaczach Blu-Ray zapewniających rozdzielczość 4K. Sprzedaż tych urządzeń w latach 2016–2017 rosła – kontynuuje ekspert z GfK.

Podkreśla jednak, że wciąż istnieje grono entuzjastów tej technologii. – Trwanie tego segmentu przez następnych parę lat zapewnione zostanie przez istniejącą bazę posiadanych przez konsumentów filmów i nagrań przechowywanych zarówno na nośnikach DVD, jak i Blu-Ray – przekonuje. – W naszej ocenie nośniki takie jak Blu-Ray UHD będą wybierane przez osoby, które cenią sobie wysoką jakość obrazu i lubią mieć fizyczne kopie ulubionych tytułów – potwierdza Grzegorz Stanisz. – Jest to jednak o wiele mniejsza grupa w stosunku do niezwykle dynamicznie rosnącej zbiorowości, która korzysta i będzie korzystała z serwisów VOD za pośrednictwem internetu – dodaje przedstawiciel Samsung Electronics Polska.

Z danych GUS wynika, że 26 proc. gospodarstw domowych wciąż ma odtwarzacz DVD. To o ponad 16 proc. mniej niż w 2016 r. ©?

Opinia

Olga Pietrzak, product manager, ABC Data

Spadki w sprzedaży odtwarzaczy DVD są naturalnym skutkiem ewolucji technologicznej. Odtwarzacze nośników nowszej generacji – Blu-ray – już od kilku lat dostępne są w przystępnych cenach. Płyty Blu-ray odczytywane są także przez konsole do gier. Na niekorzyść technologii DVD działa też streaming. Polacy coraz chętniej korzystają z serwisów do strumieniowania. W ten sposób w pełni uniezależniają się od fizycznych nośników i mogą oglądać filmy poza domem. Popularność nowych technologii nie oznacza jeszcze śmierci DVD. Dużą rolę odgrywa tutaj rynek wydawniczy. W sklepach cały czas znajdziemy filmy DVD. Płyty powszechnie dodawane są do czasopism. Minie co najmniej kilka lat, nim ta technologia utrwalania multimediów odejdzie do lamusa. ©?

Polacy lubią muzykę z kompaktu

Choć rynek urządzeń do odtwarzania treści na srebrnych krążkach dołuje, zainteresowanie samymi kompaktami wcale nie maleje. – Nadal jest ono duże. Nasz kraj pozostaje jednym z największych rynków muzyki w formacie fizycznym na świecie, ze stabilną sprzedażą płyt CD. Ta z roku na rok utrzymuje się na podobnym poziomie – mówi „Rz" Monika Marianowicz, rzeczniczka Empiku.

Zaznacza przy tym, że – co może zaskakiwać – dynamicznie rośnie sprzedaż winyli. Płyta analogowa, która jako nośnik prawie zanikła, wróciła do łask i od kilku lat przeżywa w Polsce swoisty renesans (podobnie zresztą jak w wielu innych krajach). – Kondycja rynku muzyki w wersji fizycznej jest bardzo zależna od jakości nowych wydawnictw oraz szerokości oferty. Nie bez znaczenia jest fakt, że mamy silną polską kulturę muzyczną i artystów, a także mocne trendy w muzyce, takie jak polski hip-hop. Jednocześnie trendem globalnym jest digitalizacja i jako Empik odpowiadamy na niego, oferując online ogromny wybór całych albumów i pojedynczych utworów w formie MP3 – tłumaczy Monika Marianowicz.

W przypadku filmów na DVD na listach hitów Empiku królują polskie kino i seriale. – Warto też wspomnieć o kolejnym ciekawym zjawisku. Zgodnie z informacją, którą otrzymaliśmy od przedstawicieli brytyjskiego przemysłu fonograficznego, stare technologie odradzają się i wracają. Kwitnie sprzedaż kaset magnetofonowych w USA czy W. Brytanii – jest najwyższa od dziesięciu lat – podkreśla. – Również producenci sprzętu sięgają po technologię, która została wyparta przez CD, i wypuszczają do sprzedaży magnetofony – dodaje przedstawicielka Empiku.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki