Materiał partnera
W maju wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w kwietniu 2024 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 9,2 proc. (w marcu br. odnotowano wzrost o 7,2 proc. m/m).
Wśród grup notujących polepszenie sprzedaży internetowej w ujęciu miesięcznym, na czele znalazły się pojazdy samochodowe, motocykle i części. Spadek zanotowano w grupie: żywność, napoje i wyroby tytoniowe.
W roku 2023 rynek e-commerce w Polsce stanął przed realnymi wyzwaniami, które przetestowały jego odporność, elastyczność oraz adaptacyjność do zmian również w zakresie tworzenia innowacji. Pierwsze miesiące bieżącego roku pozwalają już wskazać, jak branża może kształtować się w nadchodzących latach. Widać już oznaki dojrzałości rynku handlu internetowego, który adaptuje się do nowych warunków i oczekiwań konsumentów. Dodatkowo klienci, którzy przez ostatnie lata przyzwyczaili się do wygody i dostępności zakupów z domu, jako wartości oferowanej im przez e-commerce, raczej z tego komfortu już nie zrezygnują. Zakupy internetowe pozwalają zmniejszyć asymetrię informacji dzięki szerokiej informacji o produktach takich jak cena czy jakość, a także opinii o nich ich użytkowników. W konsekwencji utrwala to zwyczaj kupowania przez internet – czyli w miejscu, gdzie jest wybór zarówno ze względu na ceny, jak i jakość.
Kolejnym obszarem ewolucji e-handlu jest wybór metody płatności, który w e-commerce nie jest już tylko kwestią bezpieczeństwa transakcji, ale stał się elementem wpływającym na całokształt doświadczenia zakupowego klienta tzw. consumer experience. Przelewy internetowe, płatności kartą, portfele elektroniczne czy płatność w systemie „kup teraz, zapłać później” stały się naturalnym sposobem płatności. „Przełomem kopernikańskim” w e-commerce może stać się AI, która zapewni nowe pola dla personalizacji zakupów i interakcji z klientami.