Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów

Po okresie pandemii, która stała się bodźcem wzrostów popularności zakupów online, obecnie przyszedł czas na stabilizację oraz konsolidację tego rynku. Wzrost sprzedaży internetowej nie jest tak wykładniczy, jak w latach pandemicznych, ale e-commerce nadal notuje wzrosty.

Publikacja: 27.06.2024 21:00

Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów

Foto: mat. pras.

Materiał partnera

W maju wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w kwietniu 2024 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 9,2 proc. (w marcu br. odnotowano wzrost o 7,2 proc. m/m).

Wśród grup notujących polepszenie sprzedaży internetowej w ujęciu miesięcznym, na czele znalazły się pojazdy samochodowe, motocykle i części. Spadek zanotowano w grupie: żywność, napoje i wyroby tytoniowe.

W roku 2023 rynek e-commerce w Polsce stanął przed realnymi wyzwaniami, które przetestowały jego odporność, elastyczność oraz adaptacyjność do zmian również w zakresie tworzenia innowacji. Pierwsze miesiące bieżącego roku pozwalają już wskazać, jak branża może kształtować się w nadchodzących latach. Widać już oznaki dojrzałości rynku handlu internetowego, który adaptuje się do nowych warunków i oczekiwań konsumentów. Dodatkowo klienci, którzy przez ostatnie lata przyzwyczaili się do wygody i dostępności zakupów z domu, jako wartości oferowanej im przez e-commerce, raczej z tego komfortu już nie zrezygnują. Zakupy internetowe pozwalają zmniejszyć asymetrię informacji dzięki szerokiej informacji o produktach takich jak cena czy jakość, a także opinii o nich ich użytkowników. W konsekwencji utrwala to zwyczaj kupowania przez internet – czyli w miejscu, gdzie jest wybór zarówno ze względu na ceny, jak i jakość.

Kolejnym obszarem ewolucji e-handlu jest wybór metody płatności, który w e-commerce nie jest już tylko kwestią bezpieczeństwa transakcji, ale stał się elementem wpływającym na całokształt doświadczenia zakupowego klienta tzw. consumer experience. Przelewy internetowe, płatności kartą, portfele elektroniczne czy płatność w systemie „kup teraz, zapłać później” stały się naturalnym sposobem płatności. „Przełomem kopernikańskim” w e-commerce może stać się AI, która zapewni nowe pola dla personalizacji zakupów i interakcji z klientami.

Wszystkie te elementy nie uwolniły „jeszcze” e-handlu od problemów z rozliczeniami. Wg naszych wyliczeń nadal widać tu trend wzrostowy, czyli pogłębiają się problemy z przeterminowanymi płatnościami przedsiębiorców handlujących w sieci. Od wspomnianej pandemii zadłużenie tego rynku wzrosło o blisko 152 mln zł (aż 59 proc.) i na koniec kwietnia bieżącego roku wyniosło blisko 411 mln zł. Nie obyło się też bez niekorzystnych zmian w liczbie dłużników, pojawiły się bowiem w tym czasie 1164 podmioty z problemami w spłatach bieżących zobowiązań pozakredytowych oraz kredytowych i mamy ich już w naszych bazach, tj. w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK, łącznie ponad 5,5 tys. Jednak firmy handlowe nie są już tak chętne, jak kiedyś do sprzedaży z odroczonym terminem płatności, a jeśli jest to konieczne, z większą uwagą przyglądają się zleceniodawcom.

Część klientów zaczęła się też zachowywać bardziej odpowiedzialnie wobec dostawców ze względu na problemy z łańcuchami dostaw. W rezultacie obserwujemy w naszym badaniu Skaner MSP, że w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku spada (o 11 pkt proc. do 41 proc.) odsetek firm, którym zleceniodawcy nie płacą przez dwa miesiące od wyznaczonego terminu. To na pewno dobry prognostyk do poprawy ogólnej kondycji finansowej tej branży. I tego też jej wraz z dalszym rozwojem innowacji życzę.

- Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Materiał partnera

Materiał partnera

W maju wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w kwietniu 2024 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 9,2 proc. (w marcu br. odnotowano wzrost o 7,2 proc. m/m).

Pozostało 91% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel
Analizy Rzeczpospolitej
Trudniej organizować dziś promocje