Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa

Coraz większym wyzwaniem dla sektora TSL staje się automatyzacja transportu, obejmująca między innymi autonomizację pojazdów oraz zmianę procesów logistycznych i operacji w magazynach.

Publikacja: 25.10.2024 01:13

Według danych Transport Intelligence z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu około 84 proc. fir

Według danych Transport Intelligence z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu około 84 proc. firm transportowych odczuwa większą presję na marże

Foto: AdobeStock

Poprawiają się perspektywy w sektorze TSL – poinformował Europejski Fundusz Leasingowy. Według Barometru EFL na czwarty kwartał 2024 r., opartego na badaniu wśród 600 firm sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, branża TSL ma najwyższy wzrost pozytywnych nastrojów ze wszystkich ujmowanych w Barometrze sektorów gospodarki.

Wieksze inwestycje

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu, czyli rozwoju pojmowanego jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe. Branża TSL już trzy miesiące wcześniej sygnalizowała pozytywny trend. Z badania na trzeci kwartał 2024 r. wynikało, że przeszło jedna czwarta firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych planuje większe inwestycje. To 8 pkt proc. więcej niż kwartał wcześniej, przy czym była to największa grupa optymistów spośród sześciu badanych sektorów. – Z kwartału na kwartał coraz liczniejsza grupa przedsiębiorców wskazuje, że będzie więcej inwestować. A to jest najlepszym barometrem prosperity w branży. Liczna grupa prognozuje większe przychody, czyli biznes będzie rósł – komentował Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Według analiz opublikowanych na początku drugiej połowy obecnego roku przez Polski Instytut Ekonomicznego (PIE) w branży TSL widać większą liczbę planów zatrudniania niż zwalniania pracowników: częściej niż co dziesiąta firma (11 proc.) planuje rekrutacje, a 7 proc. zwolnienia. – Mimo że dla 76 proc. firm z sektora TSL koszty pracownicze są barierą silnie utrudniającą działalność, to ponad 80 proc. przedsiębiorstw nie chce dokonywać ruchów kadrowych – stwierdza PIE.

Ale perspektywy sektora TSL osłabiają kłopoty, jakie ma transport drogowy, znacznie zadłużony, co rzutuje na kondycję branży w kraju. Problemem pozostają opóźnienia w płatnościach: według serwisu Track Focus powołującego się na 4Trans Factoring skala zjawiska rośnie i zaczyna dotyczyć także kontrahentów niemieckich, co pogłębia problem. – Konsekwencją jest wdrażanie przez branżę TSL działań uodparniających na takie sytuacje: m.in. optymalizacji i zwiększania wydajności poprzez digitalizację i automatyzację większej liczby procesów w firmie, z wykorzystaniem najnowszych technologii – informuje Track Focus. Jak wskazuje, wśród średniej wielkości przedsiębiorstw pojawiła się tendencja do konsolidacji, co przyczyni się do powstania na rynku podmiotów bardziej odpornych na trudne warunki, mających lepszą pozycję negocjacyjną, co jest istotne w sytuacji rozmów na temat stawek transportowych.

Coraz ważniejszym wyzwaniem dla branży staje się według PIE automatyzacja transportu, obejmująca autonomizację pojazdów oraz automatyzację procesów logistycznych i operacji w magazynach. Choć ostatnie lata przynoszą spadek zainteresowania inwestorów autonomizacją pojazdów osobowych, to dostrzegane jest jednak przyspieszenie działań w obszarze transportu towarowego. Bezzałogowe ciężarówki pozwoliłyby na znaczące oszczędności na kosztach paliwa i wynagrodzeń oraz na przyspieszenie procesu logistycznego w postaci pominięcia przestojów.

Szansą specjalizacja

PIE w wydanym jeszcze w 2022 r. raporcie „Branża TSL w obliczu autonomizacji i wojny” zaznaczył, że o ile w wyścigu technologicznym polskie firmy nie są w stanie skutecznie konkurować z podmiotami niemieckimi, o tyle ich szansą jest specjalizacja. Większość badanych firm z branży TSL działa w określonej niszy, z czym związany jest rodzaj wykorzystywanych pojazdów (przystosowanych do określonego typu towarów), trasa (i związana z tym znajomość realiów konkretnego kraju) oraz posiadane uprawnienia. – Polskie firmy często obsługują transporty towarów niebezpiecznych i niestandardowych – te będą bardzo trudne do zautomatyzowania – podkreślają autorzy raportu.

Choć autonomizacja transportu drogowego wydaje się wciąż odległą perspektywą, pojazdy zaczynają być do niej przygotowywane. Choć na razie w bardzo specjalistycznych obszarach: Scania właśnie rozpoczęła sprzedaż autonomicznych ciężarówek dla branży górniczej. – Otwiera to drogę do bezpieczniejszych, wydajniejszych i bardziej zrównoważonych operacji transportowych w sektorze wydobywczym – poinformowała Scania.

W autonomiczne ciężarówki inwestuje m.in. MAN. Jak informuje Obserwator Logistyczny, ten niemiecki producent od jakiegoś czasu rozwijał autonomiczne samochody ciężarowe do użytku w ośrodkach logistycznych oraz w ruchu pomiędzy nimi. Niedawno otrzymał pozwolenie na test autonomicznej ciężarówki w ruchu autostradowym. Obserwator Logistyczny wskazuje, że w przyszłości takie pojazdy mogłyby być odpowiedzią na braki kierowców.

Szukają kierowców

Te są bardzo poważne: według organizacji zrzeszających firmy transportowe w Polsce brakuje obecnie ok. 30 tys. zawodowych kierowców ciężarówek. Z kolei portal logistyka.net.pl informuje, że do 2026 r. blisko 30 proc. kierowców przejdzie na emeryturę, a wskaźnik zastępowalności wśród młodszych pracowników jest cztery–siedem razy niższy.

Kłopoty firm transportowych może jeszcze pogłębiać sytuacja gospodarcza w Europie, zwłaszcza w Niemczech, gdzie spadek produkcji i popytu bezpośrednio przekłada się na polskich przewoźników. Według danych Transport Intelligence z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu około 84 proc. firm transportowych odczuwa większą presję na marże. Muszą także stawiać czoła większej konkurencji, obniżającej stawki rynkowe.

Problemem branży TSL stanie się zapowiadane zwiększenie ilości dróg objętych opłatami drogowymi. Wyzwaniem dla pracodawców będzie także postepujący wzrost płac, cen paliw czy kosztów ubezpieczenia, osłabiający rentowność.

Poprawiają się perspektywy w sektorze TSL – poinformował Europejski Fundusz Leasingowy. Według Barometru EFL na czwarty kwartał 2024 r., opartego na badaniu wśród 600 firm sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, branża TSL ma najwyższy wzrost pozytywnych nastrojów ze wszystkich ujmowanych w Barometrze sektorów gospodarki.

Wieksze inwestycje

Pozostało 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Doświadczenie klienta a rozwój płatności na polskim rynku