Wraz z cyfryzacją usług rosną oczekiwania klientów

Polacy doceniają możliwości usług realizowanych online. Cyfryzacja, która przyniosła wiele ułatwień użytkownikom, zarówno w usługach publicznych, jak i w e-commerce, sprawiła, że konsumenci oczekują rozwiązań wygodnych i szybkich. Również w kwestii płatności – komentuje Wojciech Murawski, członek zarządu i dyrektor komercjalizacji Autopay.

Publikacja: 24.11.2023 00:30

Wraz z cyfryzacją usług rosną oczekiwania klientów

Foto: mat. pras.

Komentarz partnera

Zakupy realizowane przez internet nie są doświadczeniem wąskiej grupy. Jak wynika z badania Autopay „Finanse w czasach inflacji”, aż dziewięć na dziesięć osób przynajmniej raz skorzystało z zakupów online. Czynnikiem decydującym o wyborze ulubionej metody płatności jest wygoda (69 proc.) i szybkość (69 proc.). Dla ponad połowy (57 proc.) istotna jest również łatwość procesu transakcji. Jak wiemy, najprzyjemniejszą częścią zakupów jest wybieranie i zakup produktów bądź usług. Jeśli chodzi o płatności, chcemy, by były one sprawne i szybkie, pozwalające szybko zapomnieć, że płacimy. Dlatego zarówno konsumenci, jak i branża e-commerce dążą do tego, by stały się one w zasadzie niewidoczne.

Najpopularniejszą metodą płatności w internecie jest Blik, z którego korzysta połowa Polaków. Szybkie przelewy elektroniczne (tzw. pay by link), podobnie jak w poprzedniej edycji badania, znalazły się na drugim miejscu (44 proc.). Podium z 33-proc. popularnością zamyka karta płatnicza. Mniejszym powodzeniem niż kiedyś cieszy się płatność za pobraniem (22 proc.). Z wiodącej formy płacenia online w ciągu kilku lat spadła na piąte miejsce. Z kolei z płatności gotówką w punkcie odbioru korzysta zaledwie co dziesiąty badany.

Odpowiedź na potrzeby

Płatności cyfrowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, ale także biznesu. Możliwość szybkiego i wygodnego uiszczenia płatności to jeden z kluczowych elementów udanych zakupów oraz czynnik pozwalający konsumentowi szybciej podjąć decyzję i sfinalizować zakup bez zbędnych komplikacji. Z kolei dla firm oznacza wzrost sprzedaży w kanale online.

Istotne jest jednak zaufanie do elektronicznych form płatności. Dlatego bezpieczeństwo jest dla nas kluczowe. Klienci oczekują, że metody, z których korzystają, pozwolą im sprawnie zapłacić, a powierzone pieniądze zostaną przekazane na ich cel zakupowy. Zobowiązania i regulacje dotyczące płatności internetowych umożliwiają podmiotom takim jak Autopay sprawdzanie i weryfikację firm sprzedających przez internet pod kątem tego, czy oferowane towary bądź usługi są faktycznie dostępne dla kupujących i zostaną im dostarczone.

Trendy na rynku płatności – co przed nami?

W branży płatniczej coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, która analizując w tle obszerne dane, umożliwia szybką weryfikację wiarygodności kupującego czy wspiera ocenę ryzyka kredytowego. To dzięki niej możliwe jest np. szybkie podjęcie decyzji o przyznaniu kredytu na zakup online. Ponadto, AI w e-commerce personalizuje rekomendacje na podstawie poprzednich zakupów. Sprawia, że transakcje są bezpieczniejsze – np. wykrywa podejrzane transakcje, a także wspiera identyfikację behawioralną poprzez identyfikację anomalii w zachowaniach klientów.

Rosnące wykorzystywanie AI to oczywiście niejedyny ważny trend w świecie płatności. Jak wynika z naszego badania, coraz większa liczba osób korzysta z płatności odroczonych, które umożliwiają zakup towaru lub usługi i uiszczenie opłaty później, np. za 30 dni. Jest bardzo prawdopodobne, że ta forma płatności będzie rosnąć w najbliższych latach. Warto wspomnieć również o portfelach cyfrowych umożliwiających przeprowadzenie transakcji bez konieczności posiadania konta bankowego.

W Autopay cały czas szukamy nowych sposobów, by ułatwić drogę zakupową konsumentów i sprawić, by była ona wygodniejsza. Jako jedni z pierwszych wprowadziliśmy rozwiązania, które sprawiają, że klient nie zauważa dokonywania płatności. I w tym kierunku planujemy rozwijać nasze kolejne produkty.

- Wojciech Murawski pełni rolę Chief Commercial Officera (CCO) i odpowiada za zarządzanie biznesem. Wspiera i wzmacnia poszczególne jednostki biznesowe na poziomie zarządu i rady nadzorczej. Bezpośrednio odpowiada za wyniki przychodowe i udział firmy w rynku.

Komentarz partnera


Komentarz partnera

Zakupy realizowane przez internet nie są doświadczeniem wąskiej grupy. Jak wynika z badania Autopay „Finanse w czasach inflacji”, aż dziewięć na dziesięć osób przynajmniej raz skorzystało z zakupów online. Czynnikiem decydującym o wyborze ulubionej metody płatności jest wygoda (69 proc.) i szybkość (69 proc.). Dla ponad połowy (57 proc.) istotna jest również łatwość procesu transakcji. Jak wiemy, najprzyjemniejszą częścią zakupów jest wybieranie i zakup produktów bądź usług. Jeśli chodzi o płatności, chcemy, by były one sprawne i szybkie, pozwalające szybko zapomnieć, że płacimy. Dlatego zarówno konsumenci, jak i branża e-commerce dążą do tego, by stały się one w zasadzie niewidoczne.

Pozostało 80% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie