Komentarz partnera raportu:
Zmiana technologii, integracja systemów, wielokanałowość dostępu czy hiperpersonalizacja – na te aspekty w dzisiejszych czasach kładzie nacisk branża. W obszarze płatności: przelewy natychmiastowe, płatności mobilne, tokenizacja, biometria, zakupy na odległość czy z odroczoną zapłatą – te nowości są odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby klientów.
W ciągu zaledwie kilku lat doszło do odwrócenia struktury rynku. W 2015 roku ok. 30 proc. płatności w punktach handlowych było realizowanych w sposób bezgotówkowy. W 2022 roku ten udział wynosił już ponad 62 proc.! Na ten wynik miało wpływ wiele czynników – ewolucja zachowań zakupowych, podejście do nowych technologii, działania prowadzone przez Fundację Polska Bezgotówkowa, które poskutkowały dwukrotnym wzrostem sieci akceptacji, pandemia, ale także wojna u naszych sąsiadów. Jeśli wziąć pod uwagę zmianę pokoleniową i to, że coraz częściej klienci płacą już nie tylko kartami, ale wybierają telefon, zegarek lub inny gadżet z NFC, to możemy śmiało stwierdzić, że płatności bezgotówkowe będą tylko zyskiwać na popularności.
Dziś idziemy do sklepu i płacimy tak, jak nam wygodnie, bez zastanawiania się – gotówką, kartą czy zegarkiem. Ważna jest swoboda wyboru metody płatności. A branża finansowa może tę wolność wyboru zagwarantować i nadążać za zmieniającym się tak dynamicznie światem. Banki i fintechy chętnie testują rozwiązania biometryczne, m.in. płatność tęczówką oka (tzw. payeye), za pomocą biometrii behawioralnej lub odciskiem palca. Innowacją są też terminale, które w formie aplikacji działają na urządzeniu klienta. Kolejnym etapem wprowadzania innowacji będzie połączenie kasy fiskalnej i terminala POS na jednym urządzeniu. Te działania są odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku. Co ciekawe, dla niektórych sposób płacenia jest też symbolem przynależności do wybranej grupy konsumentów – liderów opinii, którzy przecierają szlaki, testując zupełnie nowe rozwiązania.
Z naszych cyklicznych badań jasno wynika, że konsument ceni prostotę i wygodę. Wybierając się do sklepu – stacjonarnego czy tego w sieci – chce zakupić towar lub usługę. Szybko, bezpiecznie i bez zastanawiania się. Jeśli zapłata wiąże się z jakimiś trudnościami, to zazwyczaj transakcja nie dochodzi do skutku – widać to doskonale po porzuconych koszykach w sklepach internetowych. Dlatego wspólnie z Mastercard i Visa zainicjowaliśmy działania zmierzające do wdrożenia globalnego standardu płatności w internecie – Click to Pay. Rozwiązanie to można porównać do doświadczenia w terminalu płatniczym, który akceptuje w ten sam sposób wszystkie płatności zbliżeniowe dokonywane kartą – bez względu na organizację, która ją wydała – i ma na celu umożliwienie konsumentom dokonywania płatności za zakupy online, w dowolnym środowisku lub sieci, w jednolity i bardzo intuicyjny sposób. Wszystko po to, by konsument koncentrował się na swoich potrzebach, a nie na czynności płacenia.