Na gruncie natomiast nowego p.z.p. Zamawiający nie będzie mógł wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia występowania w określonej formie prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Regulacja ta, zawarta w art. 58 ust. 3 nowego p.z.p. jest zgodna z regulacjami europejskimi umożliwiającymi wykonawcom wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w dowolnej formie prawnej.
Czy zatem Zamawiający nie będzie mógł zweryfikować podstawy prawnej wspólnego ubiegania się przez Wykonawców o zamówienie publiczne?
Czytaj też:
Zamówienie publiczne: konsorcjum, wadium i gwarancja bankowa - orzeczenie KIO
Przepis art. 59 nowego p.z.p. daje mu taką możliwość, ale dopiero na etapie przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, po wyborze oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Zamawiający wówczas może żądać kopii umowy regulującej współpracę konsorcjantów. Ważna regulacja dla partnerów konsorcjów znalazła się w art. 117 nowego p.z.p., w którym uszczegółowione zostały przepisy w zakresie wymogów jakie powinny być spełnione przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne. Niekorzystny dla Wykonawców zapis znalazł się w ust. 1 w/w artykułu, zgodnie z którym Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne. Przepis ten powinien być jednak traktowany jako wyjątek od ustawowej zasady możliwości kumulowania zasobów przez wykonawców w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu i nie powinien być traktowany rozszerzająco.