Sondaż: 85 proc. Polaków chce debaty między Trzaskowskim a Dudą

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl zapytaliśmy czy przed II turą wyborów prezydenckich powinna się odbyć debata kandydatów na prezydenta.

Aktualizacja: 02.07.2020 12:01 Publikacja: 02.07.2020 05:38

Sondaż: 85 proc. Polaków chce debaty między Trzaskowskim a Dudą

Foto: AFP

arb

Przed I turą wyborów prezydenckich odbyły się dwie debaty z udziałem wszystkich kandydatów na prezydenta. Obie debaty organizowała TVP.

W pierwszej debacie, 6 maja (przed wyborami zaplanowanymi na 10 maja, które nie odbyły się w tym terminie), wzięło udział 10 kandydatów - a kandydatką Koalicji Obywatelskiej była wówczas Małgorzata Kidawa-Błońska.

W drugiej debacie, 17 czerwca, wzięło udział 11 kandydatów - do dziesiątki uczestniczącej w debacie z 6 maja doszedł Waldemar Witkowski z Unii Pracy, a Kidawę-Błońską w roli kandydata Koalicji Obywatelskiej na prezydenta zastąpił Rafał Trzaskowski.

Debatę przed II turą wyborów prezydenckich chciały zorganizować wspólnie TVN, TVN24, Wirtualna Polska i Onet. Zaproszenie na taką debatę, która miała odbyć się 2 lipca, przyjął Rafał Trzaskowski. 1 lipca zaproszenie odrzucił jednak sztab prezydenta Andrzeja Dudy.

Z kolei TVP chce zorganizować 6 lipca debatę w formule city hall w Końskich (pytania kandydatom mieliby zadawać mieszkańcy Końskich). Trzaskowski pytany o udział w tej debacie apelował o "skończenie z ustawkami".

Uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl zadaliśmy pytanie: "Czy przed II turą wyborów powinna odbyć się debata kandydatów na prezydenta?".

Na tak zadane pytanie odpowiedzi "Tak - w dowolnej formule" - udzieliło 34,7 proc. respondentów.

10,2 proc. uważa, że debata powinna się odbyć, a jej organizatorem powinno być TVP.

20,8 proc. opowiada się za debatą zorganizowaną przez telewizje komercyjne.

17,1 proc. chciałoby debaty organizowanej wspólnie przez TVP i telewizje komercyjne.

2,2 proc. opowiada się za debatą w innej formule.

Łącznie organizacji debaty chce 85 proc. respondentów.

Przeciwnych organizacji debaty jest 5,7 proc. ankietowanych.

9,3 proc. nie ma zdania w tej sprawie.

- Dla kobiet formuła debaty jest zdecydowanie częściej obojętna niż w przypadku mężczyzn (40% vs 28% mężczyzn). Niemal 40% badanych do 34 lat uważa, że formuła debaty jest obojętna. Tego zdania są też częściej osoby o wykształceniu zasadniczym zawodowym (46%), o dochodzie poniżej 1000 zł (44%) oraz pochodzący z miast do 20 tys. mieszkańców (47%). Co czwarty mężczyzna i 17% kobiet uważa, że debata powinna być organizowana przez telewizje komercyjne. Taką formułę wybierali częściej ankietowani powyżej 50 lat (24%) oraz młodzi do 24 roku życia (21%). Forma debaty organizowanej przez TVP i telewizje komercyjne cieszyła się większym zainteresowaniem wśród mężczyzn (19%) niż u kobiet (15%). Jeden na pięciu z przedstawicieli grupy w wieku 25 – 34 lata wybrał tę opcję - komentuje wyniki badania Adama Jastrzębski - Senior Project Manager w SW Research.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 30.06-1.07.2020 r. Analizą objęto grupę 800 Internautów powyżej 18 roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18 roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku