Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji
Jak stanowi art. 111 Kodeksu postępowania administracyjnego, strona może w terminie czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. W tym samym terminie organ może ją również uzupełnić lub sprostować z urzędu (nie jest zatem do tego zobligowany – tak: Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 lipca 2017 roku, sygn. akt: II OSK 2260/16). Uzupełnienie lub odmowa uzupełnienia decyzji następuje w drodze postanowienia. Jest to o tyle istotne, że w przypadku jego wydania, termin dla strony do wniesienia odwołania, powództwa lub skargi biegnie od dnia ogłoszenia lub doręczenia tego postanowienia.
Skutki błędnego pouczenia
Niejednokrotnie zdarza się, że pouczenie zawarte w decyzji administracyjnej, jest wadliwe. Dlatego ustawodawca przyjął w art. 112 Kodeksu postępowania administracyjnego, że błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania lub skutków zrzeczenia się odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która się do niego zastosowała . Nie każde błędne pouczenie zostanie zatem objęte dyspozycją wskazanego przepisu, lecz tylko takie, które dotyczy opisanych w nim elementów przy jednoczesnym zastosowaniu się do podanej w nim w sposób niepoprawny ścieżki postępowania.
W judykaturze podkreśla się, że w sytuacji wadliwego pouczenia, organ albo sąd, do którego wpłynął spóźniony środek prawny, powinien pouczyć stronę o prawie do wystąpienia z wnioskiem o przywrócenie terminu. Obowiązek taki wynika w szczególności z treści zasad zawartych w art. 8 i 9 Kodeksu postępowania administracyjnego (tak: Naczelny Sąd Administracyjnego w wyroku z 9 grudnia 2016 roku, sygn. akt: II OSK 702/15). Błędne, czy też zbyt późno przekazane informacje dotyczące właściwego środka zaskarżenia w żaden sposób nie wpływają na bieg ustawowego terminu i nie zawieszają jego biegu (tak: Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 września 2016 roku, sygn. akt: II FSK 2125/14).
Wadliwe pouczenie o skardze
Okazuje się, że błędne pouczenia nie są sytuacją wyjątkową, zwłaszcza wobec zmieniającego się stanu prawnego. Szczególnie wyraźnie jest to widoczne na tle ostatniej nowelizacji, dokonanej ustawą z 7 kwietnia 2017 roku o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 czerwca 2017 roku. Wprowadziła ona do ustawy z 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi art. 64a-64e, dotyczący sprzeciwu od decyzji. Obecnie, w przypadku uchylenia przez organ odwoławczy decyzji organu pierwszej instancji i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania, stronie nie przysługuje już skarga, ale sprzeciw od decyzji.
W praktyce liczne decyzje kasacyjne organów administracji wydawane po 1 czerwca 2017 roku w swojej treści nadal zawierają pouczenie nie o sprzeciwie, ale o możliwości wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Uprawnione podmioty w zaufaniu do ich prawidłowości, często nie posiadając stosownej wiedzy w tym zakresie, wnoszą zatem skargi, zamiast sprzeciwy od decyzji. Istotne jest jednak zwrócenie uwagi, że pierwszy ze środków wnosi się w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia lub doręczenia decyzji, zaś drugi – w terminie 14 dni. W przypadku przekroczenia wskazanego terminu właściwego dla sprzeciwu od decyzji, istnieje ryzyko, że taki środek zostanie odrzucony w oparciu o art. 58 § 1 pkt 2 w zw. z art. 64b § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, pomimo zastosowania się przez stronę do pouczenia organu.
Przywrócenie terminu
Jak wskazuje dotychczasowe orzecznictwo sądowe, opisane sytuacje mają miejsce bardzo często (zob. m.in. postanowienie: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 9 października 2017 roku, sygn. akt: II SA/Gd 614/17; Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 13 września 2017 roku, sygn. akt: II SA/Lu 778/17; Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 13 września 2017 roku, sygn. akt: II SA/Ol 639/17; Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 sierpnia 2017 roku, sygn. akt: IV SA/Wa 2026/17). Tak jak wcześniej wspomniano, w przypadku ich wystąpienia strona będzie jednak miała możliwość złożenia wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia sprzeciwu w terminie 7 dni od ustania przyczyny uchybienia terminu. Będzie to zasadne zwłaszcza wtedy, gdy strona nie była reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika dysponującego stosowną wiedzą w tym zakresie.