W każdym przypadku, kiedy otrzymuje się kwoty pieniężne o charakterze odszkodowawczym, należy rozważyć czy korzystają one ze zwolnienia podatkowego. Eksperci wskazują zwolnienia, które znajdują najczęstsze zastosowanie w praktyce. Jednocześnie zwracają uwagę na brak szeregu zwolnień w przypadku osób prowadzących własną działalność gospodarczą.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie dla otrzymanych odszkodowań lub zadośćuczynień, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych. W myśl przepisów zwolnienie obejmuje również otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w Kodeksie Pracy.
Zakres powyższego zwolnienia jest wprawdzie szeroki, ale niezbyt precyzyjny – w konkretnych przypadkach mogą powstawać wątpliwości czy wysokość lub zasady ustalania odszkodowania czy zadośćuczynienia wynikają wprost z przepisów. Przykładowo przyjmuje się, że odszkodowanie uzyskane na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego, czyli odszkodowanie za szkody wyrządzone przez niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie zobowiązania wynikającego z umowy, nie kwalifikuje się do zwolnienia - zwraca uwagę Jakub Prusiński, radca prawny Działu Międzynarodowego Planowania Podatkowego kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
Zwolnienie z obowiązku podatkowego nie ma jednak zastosowania w przypadku uzyskania następujących kwot:
• określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,