Reklama
Rozwiń

Polski hyperloop wyjedzie na tory

Pod Łodzią będzie testowana ultraszybka kolej próżniowa. Hyper Poland, który rozwija tę technologię, sprzeda część swoich udziałów inwestorom – ustaliła „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 18.09.2018 06:23 Publikacja: 17.09.2018 21:00

Polski hyperloop wyjedzie na tory

Foto: materiały prasowe

Hyperloop – innowacyjna technologia transportu przyszłości, pociągów lewitujących na poduszce magnetycznej i rozpędzających się niemal do prędkości dźwięku (ok. 1 tys. km/h) – rozpala wyobraźnię. Polska spółka Hyper Poland ma ambicję tę wizję urzeczywistnić. Na przełomie 2019 i 2020 r. chce uruchomić pierwszy 500-metrowy tor testowy dla mechanizmów napędu i zawieszenia. Ma on powstać na terenach kolejowych pod Łodzią. Jak się dowiedzieliśmy na przełomie października i listopada na Seedrs, brytyjskiej platformie equity crowdfundingu, wystartuje zbiórka funduszy na ten projekt. W zamian za część swoich udziałów spółka planuje pozyskać od inwestorów ok. 1,5 mln euro. Kilkanaście milionów złotych na testy może dołożyć Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Hyper Poland stara się o grant – decyzja zapadnie w październiku).

– Hyperloop został w 2013 r. przedstawiony światu przez Elona Muska jako hybryda lotnictwa i kolei, natomiast w środkowoeuropejskim wydaniu będzie to początkowo produkt wdrażany etapowo w branży kolejowej – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. Podkreśla, że kapsuły poruszające się niemal z prędkością dźwięku to wciąż dość odległa przyszłość.

W Europie budowa nowego odcinka kolejowego z reguły trwa ok. 15 lat. Dlatego spółka na razie chce modernizować istniejące odcinki kolejowe, w pierwszym etapie bez wykorzystania próżni (pociąg mógłby jechać z prędkością 200 km/h, maksymalnie 300 km/h). W kolejnych etapach mogłyby być budowane koleje próżniowe wożące towary z prędkością 600 km/h, a w ostatnim etapie pasażerów. Instytut Kolejnictwa planuje uruchomić w Żmigrodzie k.Wrocławia próżniowy tor testowy do certyfikacji takiej superszybkiej kolei. Z danych NCBR wynika, że na uruchomienie toru testowego, którego 1 km kosztuje ok. 10 mln euro, potrzeba od dwóch i pół roku do czterech lat.

– Na wejście w proces certyfikacji napędu i zawieszenia potrzebujemy ok. trzech lat – dodaje Paweł Radziszewski, wiceprezes Hyper Poland ds. technicznych.

Z analiz wynika, że połączenie Warszawy z Łodzią próżniową rurą kosztowałoby 1,32 mld euro, a Wrocławia z Poznaniem – 1,66 mld euro.

Idea pociągów lewitujących na magnetycznej poduszce, poruszających się w próżniowych rurociągach zyskała popularność dzięki Elonowi Muskowi (SpaceX, Tesla) i Richardowi Bransonowi (Virgin), którzy zainwestowali w projekt superszybkich połączeń w USA i Azji. Nigdzie na świecie ta technologia na razie nie wyszła jednak z fazy testów.

Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że to rozwiązanie lepsze niż kolej dużych prędkości (KDP). Z najnowszego raportu NCBR wynika, że budowa hyperloopa jest tańsza o 10–30 proc. od inwestycji w KDP, a koszty eksploatacji niższe o 40–85 proc.

Projekt Hyper Poland, który do końca br. będzie miał złożonych ok. 10 wniosków patentowych, wzbudził już zainteresowanie na świecie. Spółka jest m.in. po rozmowach z resortem transportu i państwową koleją na Litwie i Łotwie oraz w Estonii. Jeden z krajów bałtyckich zamierza na początku przyszłego roku, specjalnie dla polskiej spółki, udostępnić teren pod budowę testowego toru magnetycznego, na którym będzie mogła prowadzić doświadczenia w środowisku kolejowym.

W radzie ekspertów Hyper Poland jest m.in. Vladas Lašas, litewski milioner i entuzjasta nowych technologii, bliski przyjaciel Bransona (razem zakładali think tank Carbon War Room). Stąd założycielom polskiego startupu marzy się, by ich projekt stał się elementem planowanej kolei Virgin Hyperloop One. – Nasz napęd i zawieszenie są kompatybilne z Virgin – przekonuje Przemysław Pączek. I dodaje, że Hyper Poland znalazł się również w kręgu zainteresowań Izraela. Inny z członków rady ekspertów polskiej spółki – Amos Ron – wcześniej związany z izraelskim resortem transportu, zamierza promować ten projekt u siebie w kraju. – Zrodziła się ambitna idea, by hyperloop połączył w przyszłości Strefę Gazy z Zachodnim Brzegiem. Została ona zaprezentowana przez Rona podczas Forum w Krynicy – mówi prezes Pączek.

REKLAMA: Sprawdź dlaczego warto monitorować pojazdy flotowe: www

Transport
Atak hakerski na Japan Airlines. „Bez wpływu na bezpieczeństwo lotów”
Transport
Krym zalany mazutem po katastrofie starych tankowców Putina
Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku