Wynajęty przez tajwańskiego armatora Evergreen Marine, należący do Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) kontenerowiec zablokował południowy odcinek Kanału Sueskiego, który w przeciwieństwie do północnej części jest tylko jedną nitką i nie został zdublowany przez nowy przekop. Zatem jeśli statek nie zostanie ściągnięty z mielizny, armatorzy będą musieli opływać Afryki na trasach pomiędzy Azją i Europą.
Dlatego dłuższa przerwa w funkcjonowaniu głównego kanału doprowadzi do poważnych opóźnień w kursowaniu regularnych połączeń kontenerowych.
W kolejce za Ever Given stoi bowiem na kotwicy 15 statków z konwoju płynącego na północ. Ever Given był w nim piątym statkiem. Zajmująca się rezerwacją przejścia kanału agencja Leth podała, że w kolejce czekały wczesnym popołudniem 24 marca na udrożnienie przejścia 42 statki zdążające w kierunku północnym – i 64 zdążające w południowym.
Wypierający ponad 220 tys. ton statek przewoził 20 tys. TEU kontenerów na zlecenie Orient Overseas Container Line. Statek spodziewany był 1 kwietnia w Rotterdamie, a następnie w Felixtowe i 7 kwietnia w Hamburgu.
Na wieść o nieczynnej przeprawie na giełdach lekko podrożała ropa naftowa. Po czterech dniach gwałtownych spadków jej cena ustabilizowała się poniżej 60 dol. za baryłkę, a zawierane w Nymex kontrakty terminowe zdrożały o ponad 3 proc.