Żabka ruszy do walki o portfele unikających mięsa

Sieć szykuje nową markę roślinnego nabiału i alternatyw mięsa Plant Hunter – wynika z nieoficjalnych informacji „Rz". Nie jest jedyna. To rynek wart w Polsce niemal 1 mld zł.

Aktualizacja: 22.03.2021 05:08 Publikacja: 21.03.2021 20:00

Żabka ruszy do walki o portfele unikających mięsa

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Żabka nie odpowiedziała na nasze pytania o nazwę nowej marki i plan debiutu. W niedawnym wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" o nowym asortymencie wspomniała Anna Grabowska, wiceprezes sieci. – Z myślą o tych klientach rozbudowujemy portfolio produktów i przekąsek bezmięsnych jak np. hot dogi, które smakują jak mięsne, ale dla naszej planety są lepszym rozwiązaniem. Intensywnie pracujemy także nad nową marką roślinną, która w ciągu kilku miesięcy pojawi się w sklepach – mówiła.

Wysyp nowych ofert

Żabka ma 7 tys. sklepów, więc szeroka dystrybucja zwiększy już i tak wielki potencjał tego nowego rynku. Z danych GfK Polonia wynika, że do listopada 2020 r. w ujęciu rocznym sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła pod względem wartości o 44, a 50 proc. pod względem ilości. W przypadku zamienników mięsa wzrost jest jeszcze większy – wartościowo to 138 proc., a ilościowo 107 proc.

– Nabiał roślinny kupuje prawie 30 proc. polskich gospodarstw domowych, a „mięso" na bazie roślin już co dziesiąte gospodarstwo. W stosunku do tego okresu roku 2019 liczba nabywców roślinnego mięsa wzrosła więc ponaddwukrotnie – mówi Grzegorz Mech, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Czytaj także: Żabka przejęła Maczfit i zaleje kraj daniami z cateringu

– Grupą, która zyskuje na znaczeniu w zakupach roślinnych zamienników mięsa wśród prowadzących gospodarstwa domowe, są osoby do 29 lat, bez dzieci, o dochodach wyższych niż średnie, ale mieszkające „na wsi". Wskazuje to na osoby mieszkające na obrzeżach większych aglomeracji miejskich, terenach mających taki status – dodaje Mech.

W tym roku trend będzie widoczny jeszcze mocniej, ponieważ w produkcję roślinnych wersji wchodzą czołowi producenci tradycyjnego nabiału czy wędlin. – W styczniu 2021 r. mieliśmy więcej zapytań od firm, które potrzebowały różnego rodzaju wsparcia przy tym procesie, niż w przeciętnym kwartale poprzedniego roku. Według danych firmy Mintel nawet 20 proc. nowych produktów żywnościowych w 2020 r. było oznaczonych jako wegetariańskie, wegańskie lub roślinne – mówi Patricia Homa, prezeska Fundacji ProVeg.

– Sporą aktywność wykazują tu firmy, które już działają na rynku roślinnych alternatyw i w tej chwili poszerzają swoje portfolio o nowe kategorie produktowe, np. Dobra Kaloria, która ostatnio wprowadziła roślinne kabanosy. Na rynek wchodzą także nowi gracze. W tym roku w segmencie roślinnych alternatyw zadebiutowały m.in. Hochland Polska czy Drobimex, a mocne wejście zapowiada również Mlekpol – dodaje Patricia Homa.

Ta ostatnia firma zapowiedziała już prace nad roślinnymi alternatywami nabiału. Ze swoją ofertą wszedł niedawno na rynek m.in. Sokołów, jeden z czołowych producentów wędlin i mięs.

Sprzedaż mocno w górę

Ogromny wzrost sprzedaży takich produktów potwierdzają sieci handlowe, jak Carrefour, Lidl czy Biedronka, w której sklepach w styczniu pojawiła się m.in. holenderska marka Vegetarian Butcher. Sieć podawała, że w 2020 r. klienci kupili np. o ponad 400 proc. więcej kokosowego zamiennika jogurtu i ponad 100 proc. więcej tofu. Jeśli chodzi o zamienniki wędlin, w 2020 r. klienci Biedronki najchętniej wybierali nowości, takie jak kiełbaski wegańskie czy wegańskie plastry wędlin goVege.

Oferta takich produktów systematycznie rośnie. – Od październikowej premiery linii Rośl-Inne rynek zamienników mięsa rozwija się niezwykle szybko. Chcemy nie tylko utrzymać, ale wręcz narzucać wysokie tempo w tym sektorze – mówi Tomasz Tarczyński, członek zarządu oraz dyrektor marketingu i eksportu w firmie Tarczyński.

– W styczniu rozbudowaliśmy asortyment o kabanosy Rośl-Inne w pikantnej wersji piri-piri, a w nadchodzących miesiącach planujemy szereg kolejnych roślinnych premier, również w innych kategoriach produktów. Szczegółów nie ujawnię, ale mogę zapewnić, że będą to zaskakujące propozycje – dodaje Tarczyński.

Globalne koncerny jeszcze mocniej stawiają na taką ofertę. – Intensywnie inwestujemy w badania i rozwój naszego portfolio: obecnie blisko 10 proc. specjalistów zatrudnionych w centrach R&D na świecie pracuje właśnie nad innowacyjnymi recepturami żywności i napojów na bazie roślin – mówi Edyta Iroko, rzecznik Nestlé Polska. Firma podkreśla, że ma w ofercie różnorodne produkty z ryżu, owsa, soi, kokosa i migdałów. – W Polsce w połowie marca wprowadziliśmy wegańskie warianty białej kawy w kapsułkach – dodaje. Na innych rynkach pojawił się gotowy do spożycia napój roślinny Nesquik, wariant znanego również z polskiego rynku napoju kakaowego. – Recepturę napoju roślinnego oparto na owsie i grochu, a kakao pozyskiwane jest ze źródeł zrównoważonych. Napój jest źródłem białka roślinnego, nie zawiera laktozy i został certyfikowany przez Vegan Society – dodaje Edyta Iroko.

Ofertę roślinnych alternatyw, np. słynnych klopsików, rozwija sieć IKEA. Takie dania dostępne będą zarówno w jej restauracjach, jak i w sklepach do dokończenia przygotowań w domu. Do ograniczania spożycia mięsa przyznaje się już ponad 40 proc. Polaków.

Przemysł spożywczy
Mocno wzrosła cena minimalna alkoholi w Rosji. W sklepach jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Przemysł spożywczy
Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych
Przemysł spożywczy
Duże zmiany w produkcji żywności. Uprawy trafiły do centrów miast, a owady do chipsów
Przemysł spożywczy
Amerykański gigant inwestuje w Polsce w nowoczesną produkcję czekolady
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Przemysł spożywczy
Branża mięsna czeka na otwarcie rynków azjatyckich
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay