Raport legislacyjny: ilość ustaw i rozporządzeń wciąż duża, jakość kiepska

Produkcja prawa przestała gwałtownie rosnąć, ale jego jakość wciąż pozostawia wiele do życzenia – wynika z dorocznego raportu Grant Thornton.

Aktualizacja: 05.03.2020 13:14 Publikacja: 05.03.2020 12:30

Raport legislacyjny: ilość ustaw i rozporządzeń wciąż duża, jakość kiepska

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Akty prawne opublikowane w 2019 roku zajęły 21537 stron – policzyła firma audytorsko-doradcza Grant Thornton (GT). W porównaniu z poprzednim rokiem to stosunkowo niewielki wzrost (o 2,5 proc.), ale aż o 40 proc. mniej, niż w rekordowym 2016 roku.

- Legislacyjna burza osłabła, ale nadal straszy – ocenia Tomasz Wróblewski, partner zarządzający w GT. Zauważa on, że zalew nowych przepisów poważnie wpływa na wydajność przedsiębiorstw. – Jako prezes firmy powinienem myśleć o jej strategii na przyszłość, a zajmuję się głównie bieżącym sprawdzaniem, czy wszystkie nasze działania są zgodne z prawem – relacjonuje Wróblewski. Dodaje, ze według ostrożnych szacunków jego firmy, takie obciążeni przedsiębiorców osłabia wzrost PKB o 0,2-0,3 proc.

Czytaj też: Produkcja prawa przyspiesza - raport Grant Thornton

Eksperci GT zwracają uwagę, że sama tylko wielka produkcja prawa nie jest tak szkodliwa, jak osłabienie jego jakości. To w ich ocenie efekt coraz częstszego braku konsultacji projektów aktów prawnych i skracania merytorycznych prac nad nimi w parlamencie. Średni czas pracy nad ustawą był w 2019 roku rekordowo krótki i wyniósł 69 dni. Dla porównania, w latach 2000-2014 wahał się między 150 a 200 dni.

Jak przyznaje Grzegorz Maślanko, radca prawny w GT, w niektórych obszarach, np. w podatkach, ustaw i rozporządzeń jest mniej, ale są problematyczne i niejasne. – Na przykład przepisy O VAT dotyczące podzielonej płatności i „białej listy" podatników wprowadziły sporo zamieszania np. ze sprawdzaniem kontrahentów na liście prowadzonej przez resort finansów. Nie wszystko w tych przepisach jest zrozumiałe, a objaśnienia wydawanie przez ministerstwo finansów nie zawsze dają podatnikowi odpowiedź – uważa Maślanko. Przyznaje on jednak, że jest potrzeba, nie tylko zresztą w podatkach, by wiele wadliwych przepisów zastąpiono nowymi, jaśniejszymi, nawet gdyby były obszerniejsze.

Tak właśnie mogło się stać z projektem nowej ordynacji podatkowej, która w projekcie liczącym 800-artykułów miała ucywilizować relacje podatnik-fiskus. I choć projekt był w Sejmie poprzedniej kadencji, to go nie uchwalono. – A przecież aż się prosi o prawo przygotowywane przez ekspertów w sposób przemyślany, na wiele lat, a przy tym w sposób elastyczny – postuluje ekspert.

Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Konsumenci
To koniec "ekogroszku". Prawnicy dla Ziemi: przełom w walce z ekościemą
Edukacja i wychowanie
Nie zdał egzaminu, wygrał w sądzie. Wykładowcy muszą przestrzegać zasad
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku