Więcej metrów nie dla wszystkich

Umęczeni pandemią klienci chcą większych mieszkań, z tarasami i ogrodami. Ale nadal jest boom na małe metraże.

Aktualizacja: 14.01.2021 21:16 Publikacja: 14.01.2021 20:52

Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu – inwestycja Quelle Locum

Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu – inwestycja Quelle Locum

Foto: materiały prasowe

Trend zakupu bardziej przestronnych mieszkań obserwuje Atal. Wśród kupujących lokale dla siebie najpopularniejsze są trzy pokoje o pow. ok. 60–65 mkw.

– A jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były mieszkania dwupokojowe o metrażu ok. 40 mkw. – mówi Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. sprzedaży i marketingu w Atalu. – Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, w większych lokalach, na osiedlach oferujących więcej udogodnień. Potwierdzeniem jest rosnący popyt na mieszkania i apartamenty o powierzchni ponad 100 mkw. w budynkach o podwyższonym standardzie.

Takie nieruchomości znikają już w pierwszych dniach po rozpoczęciu sprzedaży. – Zdarza się, że klienci łączą lokale, aby mieć ponad 200-metrowy apartament – mówi dyrektor z Atalu.

Gabinet, pokój dla gości

Zdaniem Angeliki Kliś pandemia w pewnym stopniu zweryfikowała nasze potrzeby związane z przestrzenią. – Klienci jeszcze bardziej zaczęli doceniać dodatkową przestrzeń, którą stanowią przestronne balkony, loggie, tarasy, ogródki – mówi dyrektor. – Jednym z najbardziej docenianych atutów mieszkań jest elastyczna powierzchnia, która może służyć np. jako gabinet czy pokój gościnny.

Najwięcej dużych mieszkań Atal planuje w obiektach o podwyższonym standardzie. Dla przykładu w stołecznej inwestycji Bartycka 49 Apartamenty właściciela znalazło właśnie mieszkanie o pow. 138,6 mkw. z niemal 50-metrowym balkonem. W aglomeracji śląskiej największy, 137-metrowy, apartament Atal oferował w kompleksie Sokolska 30 Towers. We Wrocławiu ponad 100-metrowe mieszkania są dostępne w zabytkowym, postindustrialnym budynku Nowe Miasto Młyn Różanka.

Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w Quelle Locum, zauważa, że na popularności zyskały mieszkania na parterze. Klienci chcą mieć nawet niewielki ogródek. Popularnością cieszą się też lokale z większymi balkonami.

– W pierwszej kolejności sprzedają się u nas mieszkania dwupokojowe, które są dobrym produktem inwestycyjnym. Wybierają je także single i pary – mówi Karolina Opach. – W naszym nowym projekcie Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu najwięcej pytań dotyczy dużych, dwupoziomowe mieszkań.

Największy lokal w tej inwestycji ma 160 mkw. Mieszkania można też łączyć.

Pytany o preferencje klientów Witold Indrychowski, prezes Merari, odpowiada, że jest za wcześnie, by mówić o trwałych zmianach. – Nasi klienci kupują dziś mieszkania na własne potrzeby – mówi. Na krakowskim osiedlu Śliczna 36i6 najmniejsze mieszkania mają ok. 60 mkw., największe – ok. 140 mkw. Jak wyjaśnia prezes Indrychowski, lokale w tej inwestycji zostały zaprojektowane głównie z myślą o rodzinach, aby zapewnić im jak najbardziej komfortowe warunki.

W Bouygues Immobilier Polska największą popularnością cieszą się mieszkania kompaktowe. – Wyróżniają się dwupokojowe lokale o powierzchni ok. 35 mkw. – mówi Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży w Bouygues Immobilier Polska. – Pod wpływem epidemii preferencje zaczynają się jednak zmieniać. Zauważamy nową tendencję – klienci potrzebują coraz większych mieszkań w danym typie. Dla wszystkich ważny jest układ i metraż, ale zauważyliśmy, że wielu klientów zwraca uwagę na części wspólne. Oczekują atrakcyjnego wyglądu i wysokiego standardu wykonania.

Dyr. Grabowski podkreśla, że oferta musi być różnorodna. Firma projektuje także duże lokale. Na przykład we wrocławskiej inwestycji Centreville pięciopokojowy, dwupoziomowy apartament ma ok. 140 mkw., podobny w Wileńskiej Express w Warszawie – 150 mkw.

Bariera finansowa

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, zauważa, że struktura oferowanych przez deweloperów mieszkań w ub.r. niespecjalnie się zmieniła. – To zupełnie zrozumiałe i przewidywalne – mówi. – Zmiana w zaledwie kilka miesięcy nie jest możliwa, podobnie jak nie są w stanie z dnia na dzień ulec rewolucyjnym zmianom preferencje klientów. Takie procesy są długotrwałe i powolne, zależą od wzrostu średniej zamożności społeczeństwa, procesów demograficznych czy zmian charakterystyki gospodarstw domowych.

Z analiz RynkuPierwotnego.pl wynika, że na początku stycznia 2020 r. jednopokojowe mieszkania stanowiły 11,27 proc. oferty deweloperów, na początku stycznia br. – 10,41 proc. Podaż dwupokojowych spadła z 37,47 do 37,19 proc. Wzrosła zaś, z 37,18 do 38,46 proc., mieszkań trzypokojowych, a czteropokojowych – z 12,54 do 12,57 proc. Mniejsza (1,53–1,36 proc.) jest oferta lokali większych.

– Znacznie bardziej wiarygodnym kryterium oceny sytuacji jest rozkład pytań ofertowych użytkowników portalu – mówi ekspert RynkuPierwotnego.pl. – Porównując to w ciągu ponad dwóch lat, trudno dostrzec tak mocno akcentowane w ostatnich czasach rosnące zainteresowanie większymi lokalami z większą liczbą pokoi.

Odsetek pytań o mieszkania czteropokojowe w 2018 r. dla całego kraju to 10,7 proc. W III kw. 2020 r. wzrósł o 2 pkt proc. – Podobnie skromny wzrost rzędu 0,4 pkt proc. widać w przypadku lokali największych, co najmniej pięciopokojowych – mówi Jędrzyński.

Odsetek pytań o trzy pokoje spadł w tym czasie z 34,4 do 31,2 proc. Z 42,6 do 43,1 proc. wzrosła za to liczba pytań o dwa pokoje, a z 10,8 do 12,9 – o kawalerki.

Jak tłumaczy Jarosław Jędrzyński, wynika to z możliwości finansowych klientów, zwłaszcza po przejściach związanych z pandemią. – Na przestawienie z marszu celownika na dużo przestronniejsze lokale stać nielicznych – tłumaczy. – I tak będzie jeszcze bardzo długo.

Trend zakupu bardziej przestronnych mieszkań obserwuje Atal. Wśród kupujących lokale dla siebie najpopularniejsze są trzy pokoje o pow. ok. 60–65 mkw.

– A jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były mieszkania dwupokojowe o metrażu ok. 40 mkw. – mówi Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. sprzedaży i marketingu w Atalu. – Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, w większych lokalach, na osiedlach oferujących więcej udogodnień. Potwierdzeniem jest rosnący popyt na mieszkania i apartamenty o powierzchni ponad 100 mkw. w budynkach o podwyższonym standardzie.

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Ponad ćwierć miliarda złotych zysku Grupy Atal
Nieruchomości
Alides Polska po raz czwarty w Warszawie. Wybuduje osiedle na Woli
Nieruchomości
Sejm pracuje nad zmianami w podatku od nieruchomości. Zegar tyka
Nieruchomości
Indeks nastrojów deweloperów. Rośnie pesymizm, ceny mieszkań spadają
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Nieruchomości
Nowe życie Stoczni Cesarskiej. Jest zgoda na mieszkania i usługi
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje