Wyniki analizy firmy ITMAGINATION potwierdzają wnioski z wcześniejszego badania – ceny w sklepach online rosły, żeby spaść na Black Friday. Średni rzeczywisty (w stosunku do początku miesiąca) spadek cen w analizowanych sklepach wyniósł 5,5 proc. Co więcej, przy kolejnej okazji zakupowej, tzw. Cyber Monday, ceny poszły z powrotem w górę.
Czytaj także: Czarny piątek rozpoczął sezon szalonych zakupów. Jak nie dać się oszukać
Firma przeanalizowała za pomocą uczenia maszynowego i big data ceny w sklepach internetowych podczas Black Friday oraz porównała je z cenami z początku i połowy.
– Nasza kolejna analiza potwierdza, że sklepy wykorzystały podwyższenie cen w środku listopada, aby obniżki podczas Black Friday wydawały się „znaczące". Ceny faktycznie spadły, jednak porównując je do cen z początku miesiąca, faktyczne zniżki tego dnia w polskich sklepach internetowych wynosiły nawet poniżej 10 proc. – mówi Piotr Towarek, Head of Data w ITMAGINATION. – W przypadku komputerów „zniżki" oscylowały w okolicach 2 proc. Wydawało się, że sklepy komputerowe mogły zachować okazję do obniżek na Cyber Monday. Niestety w poniedziałek ceny większości analizowanego sprzętu komputerowego, jak i towarów z pozostałych kategorii, poszły w górę – dodaje Piotr Towarek.
Według analizy ITMAGINATION, największe – choć ciągle relatywnie niskie – obniżki na tegorocznym Black Friday w Polsce można było znaleźć w internetowych sklepach dla graczy. Średni spadek cen sprzętu do gier i gier planszowych w polskich sklepach wyniósł 9 proc. w stosunku do cen z początku listopada. Gdyby porównać te ceny z cenami ze środka listopada, obniżki wynoszą około 16 proc. – klienci mogą, więc mieć przekonanie, że zniżka jest spora. Porównując ceny produktów gamingowych w Black Friday do cen z początku tygodnia (25 listopada), średnia cena jednej trzeciej produktów (34 proc.) była w Czarny Piątek wyższa, średnia cena 36 proc. była niższa oraz średnia cena 30 proc. towarów nie zmieniła się.