- gdy odrębne ustawy tak stanowią.
Czytaj także: Uchwała budżetowa najpóźniej do końca stycznia
Taką rezerwą celową jest z kolei rezerwa na zarządzanie kryzysowe. Stanowi o niej ustawa z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. W art. 26 ust. 4 tego aktu postanowiono, że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 proc. wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
Z powyższego wynika, że każda z ww. rezerw ma minimalnie określony poziom. Rezerwa ogólna musi być ustanowiona minimum w wysokości 0,1 proc. wydatków budżetu, natomiast rezerwa na zarządzanie kryzysowe w wysokości minimum 0,5 proc. wydatków budżetu. Wszelkie odstępstwa – na minus, od tych wartości, uznać należy za istotne naruszenie wspomnianych regulacji ustawowych. Stanowisko w tym zakresie regionalnych izb obrachunkowych jest bowiem zbieżne, kwalifikując takie sytuacje, za istotne naruszenie prawa. Przykładem, może być np. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z 7 marca 2018 r. (Nr 6/9/2018). W uchwale tej podkreślono, że usunięcie tego rodzaju nieprawidłowości winno nastąpić poprzez określenie rezerwy ogólnej – zgodnie z art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, a rezerwy na zarządzanie kryzysowe – zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Jednocześnie zaznaczono, że niezastosowanie się do tych wymogów skutkować będzie działaniami izby w trybie art. 12 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Przepis ów stanowi, że jeżeli organ właściwy w wyznaczonym terminie nie usunie nieprawidłowości, o których mowa w ust. 1, kolegium izby orzeka o nieważności uchwał w całości lub w części.
Końcowo warto dodać, że sam projekt uchwały budżetowej, podlega z mocy art. 13 pkt 3 wspomnianej ostatnio ustawy - zaopiniowaniu przez skład orzekający właściwej regionalnej izby obrachunkowej. Z tą regulacją w ścisłym związku pozostaje art. 238 ustawy o finansach publicznych gdzie mowa m.in., że zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej:
- organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego,