Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) w interpretacji z 1 sierpnia 2018 r. (sygn. 0112- KDIL1-1.4012.392.2018.1.OA) rozstrzygnął kwestię możliwości odliczenia podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku urzędu gminy. Wniosek o interpretację złożyła gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej przeprowadza termomodernizację i budowę instalacji fotowoltaicznej dla budynku urzędu miejskiego. Realizacja projektu ma skutkować m.in. obniżeniem kosztów ogrzewania, zwiększeniem udziału OZE w produkcji energii na terenie gminy oraz poprawą warunków użytkowania budynku.
Czytaj także:
Pomieszczenia w budynku urzędu miejskiego są wynajmowane, użyczane, oddawane do nieodpłatnego korzystania jednostkom organizacyjnym gminy, lub wykorzystywane do jej działalności „mieszanej". Gmina z tytułu najmu pobiera od najemców opłatę czynszową oraz opłaty za media, co dokumentuje fakturami VAT. Użyczający obciążani są wyłącznie kosztami zużytych mediów, za co gmina również wystawia faktury VAT. Ponadto, w ramach działalności gospodarczej, budynek urzędu miejskiego służy także do obsługi innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz prowadzi działalność inną niż gospodarczą, tj. działalność publicznoprawną. Wobec tego wnioskodawca stwierdził, że budynek urzędu miejskiego jest wykorzystywany do wykonywania czynności pozostających poza zakresem VAT, a także do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z VAT. Jednocześnie wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio alokować poszczególnych wydatków na realizację inwestycji wyłącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej VAT.
Gmina powzięła wątpliwości dotyczące prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu termomodernizacji budynku urzędu miejskiego. Zdaniem gminy podatek możliwy do odliczenia powinien zostać ustalony w pierwszej kolejności przy zastosowaniu proporcji ustalonej zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Następnie ze względu na powiązanie zakupów z działalnością opodatkowaną i zwolnioną powinien zostać zastosowany podział podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ustawy o VAT.