Kobiety polskiego filmu walczą o równość płci

Podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni na konferencji Kobiety Filmu została podpisana deklaracja dotycząca wdrażania równości płci w branży filmowej.

Aktualizacja: 30.09.2018 12:46 Publikacja: 30.09.2018 09:08

Kobiety polskiego filmu walczą o równość płci

Foto: Fot. Sławomir Pultyn i Jerzy Rados

amk

Poświadczyli to swoimi podpisami mężczyźni - pod deklaracją podpisali się dyrektor FPFF w Gdyni  Leszek Kopeć i przewodniczący Rady Programowej Wojciech Marczewski.

- W podpisanej w Gdyni deklaracji 50/50 X 2020 zobowiązano się do przygotowania harmonogramu zmian mających na celu równość płci w radzie programowej festiwalu, zespołach selekcyjnym i kwalifikacyjnym oraz w jury - relacjonuje Katarzyna Kosicka-Polak, producentka i radczyni prawna w kancelarii MKZ Partnerzy.

Wedle zasad zawartych w deklaracji podjęte zostaną działania, które zwiększą udział kobiet w organach decyzyjnych i będą wyrównywać ich szanse w branży filmowej.

Takie postanowienia wynikają z faktu, że choć w przypadku edukacji filmowej nie można mówić o dyskryminacji płci, bo kobiety stanowią mniej więcej połowę środowiska studenckiego szkół filmowych, to schody zaczynają się po ukończeniu nauki.

-  Sporo kobiet święci triumfy w dokumencie, animacji, a tymczasem najbardziej prestiżowa i najwyżej opłacana? produkcja fabularna stanowi jednak dla kobiet szklany sufit - mówi Katarzyna Ślesicka, dyrektorka programu dla profesjonalnych dokumentalistów Doc Lab Poland i producentka filmowa w My Way Studio.

I zaznacza, że właściwie nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje - czy wynika to z braku zaufania i wiary, że kobiety będą rozsądnie zarządzać powierzonymi im środkami, czy z braku pewności siebie samych kobiet, które z tej przyczyny zgłaszają niewiele propozycji.

Z raportu „Kobiety w polskiej kinematografii. Fakty i liczby” wynika, że w latach 2006 -2017 reżyserki odpowiadały za zaledwie 18 proc. filmów fabularnych, ale były obecne na planie jako współpracowniczki reżyserów i to aż w 74 proc. produkcji. Kobiety dostały dofinansowanie tylko 13 proc. z budżetu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na filmy fabularne

- Jak wyjaśnić to, że w telewizjach na intratnych stanowiskach reżyserów seriali i programów telewizyjnych jest bardzo mało kobiet, a w niektórych stacjach nie ma ich w ogóle? - pyta Ślesicka. I odpowiada, że by to zmienić, konieczna jest reforma całego systemu ze szczególnym uwzględnieniem projektów wspierających i promujących kobiety, dodających im pewności siebie.

Kobiety zgromadzone w inicjatywie Kobiety Filmu podkreślają, że parytet jest dobrze widoczny w salach kinowych - według badań Your CX z maja tego roku połowa widowni to kobiety.

Tej równowagi nie widać w branży filmowej. I to nie tylko w Polsce. By wyrównać szanse kobiet, w  Szwedzkim Instytucie Filmowym wprowadzono na przykład równy podział środków przydzielanych na produkcję - po 50 procent dla kobiet i mężczyzn.

Inicjatywa Kobiety Filmu powstała w 2017 r., w tym samy roku w regulaminie pracy ekspertów PISF dodano kwotę 35 proc. kobiet wśród liderów oraz informację o przynajmniej jednej kobiecie w każdej komisji eksperckiej. Ten ostatni wpis usunięto w roku 2018. Dwa kroki do przodu, jeden w tył, ale mimo wszystko bliżej celu – jakim jest równouprawnienie płci.

Film
„Śleboda", czyli brzydkie słowo na „k”. Filmy i książki o kolaboracji na Podhalu
Film
Rekomendacje filmowe: Dla dzieci małych i dużych
Film
Niedźwiedź Wojtek z armii Andersa, który zdobywał Monte Cassino, walczy teraz o Oscara
Film
Dwa polskie tytuły wśród najlepszych filmów XXI wieku BBC
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Film
Streaming '24: Kolejny tłusty rok dla serwisów VOD
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku