Dyskusję, która toczyła się w Centralnym Domu Technologii, miejscu łączącym świat innowacji z biznesem, prowadzący ją redaktor „Rzeczpospolitej" Marcin Piasecki rozpoczął od pytania, na jakim poziomie rozwoju cyfryzacji są polskie banki.
– W moim banku widzimy silny wzrost liczby klientów i transakcji w kanałach cyfrowych. Dwa lata temu z bankowości mobilnej korzystało 700 000 klientów, aktualnie używa jej już sporo ponad 1,5 mln osób. Wzrost liczby użytkowników kanałów mobilnych sięga 30–40 proc. w skali roku – podkreślał Michał Krupiński, prezes zarządu Pekao SA.
Wystarczy kilka klików
Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe, zwrócił uwagę na fakt, iż transformacja cyfrowa dotyczy wszystkich branż. – Technologia przejmuje funkcje, które tradycyjnie wykonywaliby ludzie. Odnosząc to do branży płatności, liczba klików, która jest potrzebna do tego, by zakupić coś i zapłacić za to w internecie, to dziś kilkanaście do kilkudziesięciu, a użycie sztucznej inteligencji skróciłoby ten proces do kilku kliknięć. Aby to osiągnąć, potrzebujemy wdrożyć odpowiednie technologie i wypracować do nich potrzebne regulacje – zaznaczył.
Michał Krupiński w trakcie dyskusji zwrócił również uwagę na fakt, iż na rozwój bankowości ogromny wpływ mają oczekiwania konsumentów. – Nie zmieniają się produkty bankowe, ale kanały ich dystrybucji. To pokazuje, jak mocno banki będą się zmieniały, stosując najnowsze technologie. – Czeka nas wiele zmian, ponieważ klienci oczekują jak najlepszego doświadczenia, intuicyjnie oczekują, by doświadczenie w bankowości było porównywalne z najlepszymi firmami technologicznymi, czyli by łatwość korzystania z usług bankowych była porównywalna z łatwością korzystania z Facebooka – zauważył prezes Pekao SA.
Na inny aspekt zmian uwagę zwrócił Bartosz Stodulski, Przedsiębiorca, CEO Laboratorium EE, projektant rozwiązań cyfrowych, który zmiany cyfrowe oceniał przez pryzmat zmian społecznych. – Nie można myśleć o bankowości tylko w oparciu o twarde technologie. To, co ważne, to nowe funkcje, które bank może pełnić, przez integrację usług, które są zarezerwowane dla innych instytucji – np. e-Urząd. Wyzwaniem jest to, jaka będzie rola banków, gdy pojawią się nowe rozwiązania. Podczas tworzenia nowych możliwości ważne jest, by pamiętać o ich użyteczności. Zmianą, którą niesie za sobą cyfryzacja, nie są jedynie nowe usługi finansowe i metody ich wdrażania, ale również zupełnie inne doświadczenia i potrzeby użytkowników, których banki w Polsce dopiero muszą się nauczyć – stwierdził Stodulski.