Najtrudniejszy rok sklepy mają za sobą

Nawet te z żywnością, które mogły pracować bez przerw, odczuły rygory związane z lockdownem. Pozostałe sektory straciły jeszcze mocniej.

Publikacja: 30.04.2021 03:30

Najtrudniejszy rok sklepy mają za sobą

Foto: Rzeczpospolita

Wpływ pandemii najmniej odczuły sklepy spożywcze. O 4,8 proc., do 198,2 mld zł, wzrosły bowiem w 2020 r. wydatki Polaków na rynku FMCG (podstawowe kategorie produktów spożywczych i chemicznych, bez żywności świeżej). – Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzający NielsenIQ. – Posiłki w szkołach czy miejscach pracy przenieśliśmy do domu. Przestaliśmy kupować „po drodze" do siłowni, pracy, na spotkanie ze znajomymi czy podczas przerwy – dodaje.

Zmiany w koszyku

Jeśli chodzi o najszybciej rosnące kategorie spożywcze, to zdecydowanie prowadzą produkty suche, choć znacząco także nabiał. Po liście bestsellerów mocno widać wpływ pandemii – urosły kategorie do gotowania i pieczenia, takie jak mąka (o 27 proc.), mleko (o 14 proc.) i oleje (15 proc.). 14 proc. wzrosła sprzedaż sera żółtego, a przecierów pomidorowych – 16 proc.

– 2020 r. zamknęliśmy sprzedażą 4,5 mld zł, wzrost o blisko 6 proc. w porównaniu z 2019. Wzrost ten był spowodowany organicznym rozwojem firmy, jak również wzmożonym eksportem wysoko przetworzonych produktów mleczarskich – mówi Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol.

Na koniec grudnia 2020 r. w Polsce działało 258 tys. sklepów, w rok ich liczba spadła tylko 0,2 proc. – wynika z danych Bisnode A Dun & Bradstreet Company na podstawie baz GUS. Szereg ograniczeń nakładanych na sprzedawców miał jednak na branżę znacznie większy wpływ niż tylko nieco ponad 600 zlikwidowanych sklepów.

– W tym czasie Polacy z racji licznych obostrzeń zawiesili blisko 19 tys. działalności związanych z detaliczną sprzedażą prowadzoną w sklepach – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

Z tej liczby na rynek powróciło 10,2 tys., a trwale wykreślonych zostało 1,6 tys. placówek. – Tylko w pierwszych dwóch tygodniach 2021 r. Polacy zamrozili działalność kolejnych 1,3 tys. punktów sprzedaży detalicznej. Największy odsetek zawieszonych działalności dotyczy sprzedawców owoców i warzyw, gdzie zawieszono 14 proc. ze wszystkich działających na rynku sklepów, ryb – 11 proc., a odzieży i wyrobów włókienniczych – 7,8 proc. – dodaje Tomasz Starzyk.

Ogółem, jeśli chodzi o odsetek zamykanych sklepów, najwięcej ich przypadło na sektor obuwniczy oraz sprzedawców wyrobów włókienniczych i ubrań.

Nowa rzeczywistość

W pandemicznym 2020 r. Polacy wydali na odzież i obuwie ponad 21 mld zł, czyli ponad 6 mld zł mniej niż rok wcześniej. Nawet przestawienie się na sprzedaż internetową nie pomogło w zwalczaniu skutków aż trzech lockdownów.

– Patrząc na statystyki, widać, że czas kryzysowy bez strat przeszły sieci spożywcze, a na przeciwległym biegunie są te oferujące odzież. Nowa rzeczywistość wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów – mówi Mariusz Woźniakowski, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. – Klienci chętniej korzystają ze sklepów zlokalizowanych bliżej domów, rzadziej odwiedzają obiekty handlowe. Zyskały na popularności zakupy przez internet, nawet w grupie konsumentów niekorzystającej wcześniej z tej formy handlu – dodaje.

Także sprzedaż elektroniki nieco spadła. Choć sektor mocno postawił na sprzedaż internetową, to nadal większość obrotów odbywa się w stacjonarnych placówkach. – Chętniej modernizujemy sprzęt elektroniczny i te rozwiązania technologiczne, które bezpośrednio wpływają na zwiększenie poczucia komfortu życia, nauki zdalnej czy pracy w trybie home office – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Większy popyt obserwujemy w zasadzie w większości kategorii, ale są segmenty, które notują szczególne zwyżki. Przed AGD, gamingiem, urządzeniami mobilnymi, ale też całym segmentem rekreacji, transportu indywidualnego, w tym rowerów czy hulajnóg, rysują się bardzo optymistyczne perspektywy – dodaje.

Trend na mocne inwestycje w online stał się dominującym we wszystkich sektorach, co spowodowało kilka lockdownów.

– Polacy już od długiego czasu przenoszą coraz większą część swoich zakupów do internetu, a wybuch pandemii znacznie przyspieszył to zjawisko. Często ich zwiększone zapotrzebowanie na wybrane kategorie produktów realizowali w ostatnich miesiącach w pierwszej kolejności właśnie w strefie online – mówi Piotr Szymczak, dyrektor operacyjny PayPo. – Jako dostawca odroczonych płatności, służących do finansowania zakupów online, widzimy wzmożone zainteresowanie asortymentem różnych segmentów, w tym RTV/ AGD czy sprzęt sportowy. Przyczynia się do tego nie tylko ostatnie ponowne zamknięcie sklepów w galeriach handlowych, bo ten trend obserwujemy nieprzerwanie od wielu miesięcy. Jest to bardziej kwestia zmiany pewnych nawyków zakupowych i ukształtowania się świadomości, że obecnie e-handel jest przestrzenią, w której można zaopatrzyć się w coraz więcej niezbędnych rzeczy – dodaje.

Wpływ pandemii najmniej odczuły sklepy spożywcze. O 4,8 proc., do 198,2 mld zł, wzrosły bowiem w 2020 r. wydatki Polaków na rynku FMCG (podstawowe kategorie produktów spożywczych i chemicznych, bez żywności świeżej). – Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzający NielsenIQ. – Posiłki w szkołach czy miejscach pracy przenieśliśmy do domu. Przestaliśmy kupować „po drodze" do siłowni, pracy, na spotkanie ze znajomymi czy podczas przerwy – dodaje.

Pozostało 87% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie