Krystyna Szydłowska, lider Praktyki Cen Transferowych w Kancelarii Ożóg Tomczykowski
Ceny transferowe to specyficzna część doradztwa podatkowego. W moim przypadku pomocne w pracy doradcy są kompetencje w obszarze rachunkowości. Pracę zawodową zaczynałam w firmach Big 4 w dziale audytu, tu także zdobyłam certyfikat ACCA. Dopiero po tych doświadczeniach zaczęłam się specjalizować w cenach transferowych. Bardzo lubię swoją pracę i myślę, że to właśnie jest klucz do sukcesu i zdobycia zaufania klientów. Z wieloma pracuję od wielu lat. Staram się zawsze praktycznie podchodzić do rozwiązania problemu, nie zapominając, że jako doradcy jesteśmy angażowani nie tylko jako wsparcie merytoryczne, lecz także jako eksperci mający pomóc zarządzić sytuacją kryzysową, np. sporami z organami podatkowymi.
Joanna Wierzejska, partner w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka
W ciągu ostatnich dwóch lat diametralnie zmieniła się rola doradcy podatkowego i jego relacje z klientem. Po wejściu w życie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania i wielu zmian tzw. antyoptymalizacyjnych podatnicy bardziej oczekują zarządzenia ryzykiem i bezpieczeństwa aniżeli oszczędności podatkowych. Z rynku znikają małe podmioty doradcze oferujące tzw. produkty optymalizaycjne czy „świetne" rozwiązania i struktury, a w siłę rosną firmy doradcze, które posiadają ekspertów z wielu dziedzin, także prawników, i które mogą oferować szerokie wsparcie podatnikom. W cenie jest doświadczenie i wyczucie ryzyk, w szczególności w sporach, umiejętność identyfikacji niestandardowych argumentów. Znajomość biznesu klienta i wyczucie ekonomiczne, ze względu na regulacje związane z tzw. uzasadnieniem ekonomicznym, mają podstawowe znaczenie w toku wspierania klientów w podejmowaniu decyzji.
Adam Mariuk, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
Mając na uwadze bardzo liczne zmiany w przepisach podatkowych, klienci przede wszystkim oczekują od doradcy podatkowego znajomości najnowszych przepisów oraz praktyki. Oprócz samej wiedzy bardzo liczy się doświadczenie – doradca, który funkcjonuje na rynku od kilku – kilkunastu lat, uczestniczył w wielu różnorodnych projektach, na pewno będzie sprawniej poruszał się w skomplikowanej materii prawa podatkowego. Jeżeli chodzi o usługi, które teraz są poszukiwane, na pewno klienci oczekują od doradców poprawy jakości własnych rozliczeń podatkowych oraz zabezpieczania ryzyk. Podejmując decyzje biznesowe, zwracają dużo więcej uwagi na ich implikacje podatkowe i potrzebują tam wsparcia doradców. Zmieniające się przepisy wymuszają również na klientach analizę wielu procesów biznesowych, również takich, które dotychczas nie były bezpośrednio związane z podatkami.
Andrzej Marczak, doradca podatkowy, partner w KPMG w Polsce
W 2018 r. byliśmy świadkami kolejnej już rewolucji w podatkach. Niestety, powoli staje się tradycją, że z nadejściem nowego roku ustawodawca funduje podatnikom zmiany w przepisach podatkowych, które mniej lub bardziej znacząco wpływają na ich funkcjonowanie. Fundamentalne zmiany m.in. w podatkach dochodowych oraz w VAT sprawiły, iż przedsiębiorcy cały czas potrzebują pomocy w procesie dostosowania się do nowych wymogów. Warto również zaznaczyć, iż z roku na rok ze względu na coraz większą automatyzację procesów podatkowych wzrasta znaczenie szeroko rozumianych kwestii technologicznych z pogranicza doradztwa podatkowego i rozwiązań IT. Nie inaczej będzie w tym roku. Na podatników czeka kolejna porcja nowych rozwiązań, takich jak raportowanie schematów podatkowych, zmiany w cenach transferowych czy też kwestie związane z podatkiem u źródła. Należy przy tym zaznaczyć, iż podatkowa rewolucja dotknie nie tylko dużych korporacji i podmiotów międzynarodowych, lecz także małych przedsiębiorców oraz osób prywatnych.
Dariusz Gałązka, partner, szef Zespołu Doradztwa Podatkowego w Grant Thornton
Przy bardzo rozdrobnionym i wymagającym rynku kluczem do sukcesu jest i było zawsze, w mojej ocenie, dobre rozumienie potrzeb klienta i odpowiednie na nie reagowanie, np. poprzez przekazywanie klientowi praktycznych rozwiązań w zwięzłej i zrozumiałej formie wraz z rekomendacjami doradcy, a nie przygotowywanie dla niego obszernych analiz hipotetycznych możliwości. Po drugie, kluczowa jest uczciwość w relacji z klientem, np. wskazywanie wprost, że nie zawsze potrzebuje on wsparcia doradcy w postaci obszernej opinii, ponieważ często wystarczy krótka notatka lub rozmowa telefoniczna. Ponadto w dobie obszernych i istotnych zmian w prawie podatkowym oraz przy rosnących wymaganiach informacyjnych wzrasta ryzyko błędu. Klienci oczekują więc od doradcy głównie tego, by dawał im poczucie bezpieczeństwa oraz działał sprawnie i pewnie.