W ciągu najbliższych miesięcy nastąpią trzy ważne zmiany: wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur i częściowa reforma podatku od nieruchomości. O tym, co w praktyce może to oznaczać dla podatników, urzędów i sądów, rozmawiali uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej”, zorganizowanej 24 kwietnia, przy okazji wręczenia nagród laureatom 18. Rankingu Firm Doradztwa Podatkowego „Rzeczpospolitej”.
Niesmak po Polskim Ładzie
Aleksandra Tarka, dziennikarka „Rz”: Czy w Polsce potrzebna jest głębsza reforma podatkowa? Jeśli tak, to jak ją wprowadzić, by nikomu nie zaszkodzić?
Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan: W ciągu ostatnich kilkunastu lat największą próbą reform był wprowadzony z początkiem 2022 r. tzw. Polski Ład. Wprowadzono te zmiany zbyt szybko, bez konsultacji, przyniosło to chaos i pozostawiło bardzo złe wrażenie. Po tych doświadczeniach wiadomo, że jeśli chcemy wprowadzić jakąś rozsądną reformę, potrzebujemy na to kilku lat, a także zgody społecznej i politycznej wokół takiej reformy. Na razie lepiej naprawić niejasności przepisów. Trzeba wyeliminować rozbieżności między prawem, jego interpretowaniem przez władze skarbowe a orzecznictwem sądów.
Krzysztof Winiarski, sędzia NSA: Mam marzenie, aby polskie prawo podatkowe spełniało zasadę „lustrzanego odbicia”. Chodzi o to, by ten sam przepis był identycznie odczytywany przez wszystkich jego adresatów, czyli przez organy podatkowe i podatników. Ci ostatni często są sami zobowiązani do samonaliczenia podatku, ale sposób, w jaki to zrobią, może być zakwestionowany przez organ podatkowy właśnie z powodu rozbieżnego sposobu odczytywania przepisów. Chciałoby się też, aby zarówno podatnicy, jak też organy podatkowe nie były zaskakiwane nowymi regulacjami. Dotyczy to zwłaszcza gmin, których struktury wykonawcze (wójtowie, burmistrzowie, prezydenci) są takimi organami w zakresie podatków i opłat lokalnych. Te najmniejsze często nie dysponują kadrami wyspecjalizowanymi w prawie podatkowym, więc tym trudniej jest im się uporać z zadaniami w zakresie wymiaru i poboru podatków.
Andrzej Ladziński, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych: System podatkowy wymaga głębokiej reformy, ale bynajmniej nie dlatego, by zapewnić pracę doradcom podatkowym. Trzeba przebudować przepisy regulujące relacje między podatnikiem a organami skarbowymi, a przyczyną tego jest postępująca cyfryzacja i rozwijające się formy raportowania wyników podatkowych. Organy skarbowe na bieżąco dostają ogromną ilość danych o podatnikach i dzięki temu mogą w formie czynności sprawdzających szybko dokonać tego, co jeszcze przed kilku laty wymagałoby dłuższej sformalizowanej kontroli. Skoro zatem administracja skarbowa może działać szybciej, to korzyści z tego powinna mieć też druga strona, na przykład poprzez skrócenie terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych z pięciu do trzech lat.