Poprzez obecne inwestycje w Świdniku Leonardo konsekwentnie umacnia pozycję PZL-Świdnik jako swojego polskiego centrum doskonałości w dziedzinie produkcji śmigłowcowych struktur lotniczych. Pod Lublinem od lat już powstaje zresztą większość kompozytowych komponentów do niemal wszystkich maszyn włoskiej grupy.
– Na 900 wyprodukowanych i wyjątkowo popularnych śmigłowców AW139 ponad 800 wiropłatów ma kabiny zaprojektowane i zmontowane w Polsce – mówi Krzysztof Krystowski - wiceprezes Leonardo Helicopters.
Świdnickie centrum doskonałości dzięki m.in. helikopterowym kadłubom wysyłanym za granicę do spółek macierzystego koncernu jest w kraju liderem technologicznego eksportu.
- W kategorii produkty lotnicze, kosmiczne i zbrojeniowe, jesteśmy w Polsce niekwestionowanym numerem jeden - mówi Krystowski. Na przewidywany 1 miliard zł tegorocznych przychodów PZL przeszło 70 proc. stanowiła wartość naszego eksportu – dodaje.
Nie tylko komponenty
Świdnickie zakłady wyspecjalizowane w dziedzinie produkcji lotniczych struktur nie przestają być fabryką zdolną do projektowania, produkcji i integrowania wyposażenia kompletnych wiropłatów. To zasługa pięciu dekad doświadczeń w produkcji licencyjnych maszyn Mi-2, własnych wielowariantowych średnich Sokołów czy mniejszych dyspozycyjnych maszyn SW-4. W ostatnich latach wyraźnie wzmocniono pion badawczo- rozwojowy.