Od stycznia 2025 r. list polecony z urzędu przyjdzie na skrzynkę mailową

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Publikacja: 18.11.2024 13:08

Od stycznia 2025 r. list polecony z urzędu przyjdzie na skrzynkę mailową

Foto: Adobe Stock

mat

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Jak podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji, to wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie zobowiązana umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń. „W praktyce oznacza to, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej, bez potrzeby wizyty na poczcie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu” - zaznacza resort.

Po list polecony z urzędu już nie trzeba będzie iść na pocztę. Przyjdzie mailem

W pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.

Dużym udogodnieniem mają być również bieżące powiadomienia o nowej wiadomości i możliwość sprawdzenia w dowolnym momencie statusu korespondencji urzędowej.

Aby móc wysyłać i odbierać korespondencję urzędową, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. „Warto to zrobić jak najszybciej, żeby już od początku stycznia korzystać z nowego systemu komunikacji z urzędami publicznymi” - zachęca resort cyfryzacji.

Czytaj więcej

Nowy obowiązek od 1 stycznia 2025. Kogo obejmie kolejny krok "rewolucji cyfrowej"?

Jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń

1. Wypełnij wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń:

  • uzupełnij dane wnioskodawcy,
  • możesz wskazać administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać w Twoim imieniu skrzynką do e-Doręczeń – podaj jego dane i adres e-mail.

2. Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).

3. Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail, który podasz we wniosku.

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) można uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).

Status złożonego wniosku oraz zawarte w nim dane może sprawdzić osoba składająca wniosek po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń. W tym miejscu zamieszczone są wszystkie złożone wnioski wraz z informacją o ich statusie.

Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń

  1. Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.
  2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
  3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.
  4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez Operatora Wyznaczonego.
  5. Kliknij przycisk Aktywuj.

Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.

Czytaj więcej

Obowiązkowe e-Doręczenia jeszcze później. Ministerstwo podało nowy termin

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Jak podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji, to wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie zobowiązana umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń. „W praktyce oznacza to, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej, bez potrzeby wizyty na poczcie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu” - zaznacza resort.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Spadki i darowizny
Sąd Najwyższy: w sprawach o podział majątku lepiej się tak nie zachowywać
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Sądy i trybunały
Jest uzasadnienie SN ws. Barskiego. "Doszło do rzeczy bez precedensu"
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Prawo karne
Łukasz Ż. przyznał się do spowodowania wypadku na Trasie Łazienkowskiej