Zadłużony transport mocno inwestuje

Firmy przewozowe mają już miliardowy niespłacony dług, ale zakupy nowych i używanych ciężarówek biją rekordy.

Publikacja: 27.06.2021 21:00

Polskie firmy działające na rynku międzynarodowego transportu drogowego liderują w Unii Europejskiej

Polskie firmy działające na rynku międzynarodowego transportu drogowego liderują w Unii Europejskiej

Foto: shutterstock

Firmy transportowe mają coraz więcej zamówień, ale branża tonie w długach. Od początku pandemii, tj. od marca 2020 r., do maja 2021 r. niespłacone zadłużenie przedsiębiorstw transportowych zwiększyło się o 20 proc. i zbliżyło do 1,2 mld zł – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Większość zadłużenia należy do najmniejszych firm przewozowych, a ich wierzycielami są przede wszystkim banki, firmy leasingowe i faktoringowe. Łączna liczba dłużników branży widniejących w KRD przekracza 23,3 tys.

Za słabe wsparcie

Według analityków Euler Hermes mimo wzrostu liczby zleceń właściciele przedsiębiorstw transportowych wciąż mają problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Choć przewoźnicy korzystali z pomocy kierowanej bezpośrednio do transportu drogowego – w postaci karencji w leasingu operacyjnym oraz wydłużonej w czasie rejestracji sprowadzanych pojazdów – wsparcie okazało się niewystarczające w porównaniu ze stratami spowodowanymi pandemią. Jak informował BIG InfoMonitor, w I kw. 2021 r. najwięcej upadłości odnotowano właśnie w transporcie, gdzie zbankrutowało blisko 40 firm.

Mimo rosnącego zadłużenia przewoźnicy mocno inwestują. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że w I kw. 2021 r. zakupili ponad 6,9 tys. pojazdów, o 63 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach ub. r. W porównaniu ze średnią UE (wzrost o 18,1 proc.) polskie tempo zakupów nowego taboru okazało się przeszło trzykrotnie wyższe.

Z kolei – jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – w kwietniu liczba rejestrowanych nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t zbliżyła się do 3,2 tys. To o ponad 2,2 tys. więcej niż w takim samym miesiącu przed rokiem. Tempo wzrostu jest więc imponujące: przeszło 240 proc. w ujęciu rok do roku. Co istotne, bardzo mocno wzrosły zakupy ciągników samochodowych, których w kwietniu wyjechało na drogi ponad 2,5 tys. – To drugi rezultat miesięcznych rejestracji w historii, które były 5,3 razy większe niż rok wcześniej – komentuje PZPM. – Przez ponad rok pandemii firmy wstrzymywały się z zakupami, nie wiedząc, co będzie. Ale pomimo lockdownów przewóz towarów nie zmalał, wręcz rośnie – tłumaczył Łukasz Włoch, główny ekspert ds. analiz i rozliczeń Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Coraz większym problemem staje się teraz słabnąca dostępność pojazdów. Na nową ciężarówkę trzeba czekać nawet do wiosny 2022 r. W rezultacie rośnie popyt na samochody używane, które mocno przez to drożeją. Według serwisu 40ton.net w styczniu 2021 r. średnie ceny czteroletnich samochodów ciężarowych poszyły w górę r./r. o 39 proc. Tendencja się utrzymuje, ponieważ w ubiegłym miesiącu ceny ciężarówek wzrosły o 5 proc. w porównaniu ze styczniem.

Konkurencja rośnie

Polscy przewoźnicy zajmujący się międzynarodowym transportem drogowym są od kilku lat niekwestionowanymi liderami w UE. Jak podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, udział polskich firm w przewozach sięga prawie 30 proc., podczas gdy znajdujący się na kolejnych miejscach przewoźnicy z Hiszpanii i Rumunii mają udział w wysokości, odpowiednio, 12 i 6,5 proc. Jednak nasza dominacja zaczyna słabnąć. Jeśli od wejścia Polski do UE w 2004 r. wielkość przewozów rosła, sięgając w 2017 r. 215 mld t na kilometr, to w 2018 r. nastąpił spadek o prawie 7 proc.

Według badań Keralla Research od dwóch lat maleje liczba firm występujących o przewozy zagraniczne. Utrzymująca się spadkowa dynamika przyrostu aktywnych zezwoleń ma dowodzić, że sektor przechodzi metamorfozę. A pandemia miała jeszcze przyspieszyć decyzje wielu przewoźników.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki