Termin na przygotowanie planu restrukturyzacji PKP Cargo został przedłużony do końca czerwca tego roku. To daleki termin, zważywszy, że zarządca został powołany w spółce wraz z otwarciem postępowania sanacyjnego, co nastąpiło w lipcu 2024 r. Dlaczego to tak długo trwa?
Paweł Miłek (PM): Przedłużenie terminu na przygotowanie planu restrukturyzacji wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz i uwzględnienia interesów wszystkich spółek grupy kapitałowej. Jest też niezbędne dla zapewnienia jego rzetelności i skuteczności. Być może nowy termin wydaje się odległym, ale trzeba sobie zdawać sprawę ze skali zadania, jakie stoi przed zarządcą i zarządem. Mówimy o grupie, która liczy 20 spółek, zatrudnia kilkanaście tysięcy pracowników, ma około 1,5 tys. lokomotyw i blisko 50 tys. wagonów. W przypadku restrukturyzacji PKP Cargo, a w zasadzie reorganizacji wszystkich 20 spółek grupy, samo określenie stanu faktycznego – finansów, posiadanych zasobów i ich wyceny – wymaga bardzo dużo czasu. Opracowanie spójnej strategii dla całej grupy wymaga szeroko zakrojonych analiz i skoordynowanych działań, które wykraczają poza standardowe sądowe postępowanie sanacyjne. Ponadto trzeba zauważyć, że od początku lutego mamy w spółce nowy zarząd, który zaproponował nowe środki restrukturyzacyjne. Nie zostały one jeszcze zaimplementowane do przygotowanego projektu planu restrukturyzacyjnego – na to też potrzeba więcej czasu. Do tego nakładają się czynniki zewnętrzne, tj. gwałtownie zmieniająca się sytuacja makroekonomiczna czy niepewność, kiedy i w jaki sposób zakończy się wojna w Ukrainie. Wszystko to znacząco wpływa na założenia dotyczące przyszłości i długoterminowe prognozy.
Czytaj więcej
Pociągi na szybkiej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem pojadą 320 km/h, a podróż do stolicy potrwa najwyżej 100 minut. Będzie nowa flota dla LOT, CPK ruszy w 2032 r. – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury.
Na jakim etapie jest obecnie realizacja planu restrukturyzacji?
PM: Nadal prowadzone są prace nad elementami planu, w tym nad modelem biznesowym i finansowym spółki i grupy. Konieczne jest także określenie dokładnej roli PKP Cargo w grupie w ramach opracowywanej nowej strategii dla całej grupy. Usankcjonowanie pozycji PKP Cargo będzie determinować kierunki rozwoju, zakres restrukturyzacji oraz przyjęte założenia rynkowe i operacyjne. W naszej ocenie stan prac nad planem restrukturyzacyjnym jest zaawansowany. Potrzeba jednak więcej czasu na uwzględnienie w nim tych wszystkich wspomnianych elementów oraz tych, które wymagane są w art. 10 prawa restrukturyzacyjnego.
Co dotychczas udało się zrobić zarządcy PKP Cargo w związku z zajmowanym stanowiskiem?
PM: Do tej pory zarządca masy sanacyjnej pani Izabela Skonieczna-Powałka przejęła majątek PKP Cargo oraz określiła zakresy kompetencyjne zarządu. Od chwili powołania brała również udział w posiedzeniach zarządu i rady nadzorczej. W spółce została przeprowadzona częściowa reorganizacja zatrudnienia, wystąpiliśmy też z wnioskami o rozwiązanie niekorzystnych umów, co skutkować będzie redukcją kosztów operacyjnych. Do sądu złożono też spis inwentarza, gdzie uwzględnione zostały składniki majątku spółki, tzn. ruchomości i nieruchomości, a także należności oraz środki pieniężne. Dodatkowo przygotowano i złożono spis wierzytelności spółki, który stanowi podstawę do określenia struktury zobowiązań PKP Cargo oraz planowania dalszych działań restrukturyzacyjnych. Wszystkie podejmowane działania są raportowane przez zarządcę do sędziego komisarza w postaci sprawozdania z czynności wraz ze sprawozdaniami rachunkowymi. W ostatnim czasie została nawiązana współpraca z profesjonalnym doradcą zewnętrznym, który wspiera spółkę w opracowaniu kluczowych elementów planu restrukturyzacyjnego w zakresie modelu biznesowego i finansowego, a także w zakresie aktualizacji strategii grupy PKP Cargo na lata 2024–2028, co pozwoli na dostosowanie działań restrukturyzacyjnych do zmieniających się realiów rynkowych.
Jak przebiega współpraca pomiędzy obecnym zarządem PKP Cargo a powołanym przez sąd zarządcą?
PM: Współpraca zarządcy z zarządem przebiega prawidłowo i konstruktywnie. Jesteśmy w stałym kontakcie i na bieżąco uzgadniamy sprawy istotne dla spółki oraz przekraczające zarząd zwykły (co oznacza, że zarząd kieruje przedsiębiorstwem, podejmuje decyzje operacyjne i strategiczne oraz wyznacza kierunki dalszego rozwoju spółki). Z kolei rolą zarządcy jest nadzór nad prawidłowością działań restrukturyzacyjnych oraz reprezentowanie spółki w postępowaniach administracyjnych i sądowych, a przede wszystkim sporządzenie spisu wierzytelności i inwentarza oraz praca nad planem restrukturyzacyjnym. Kluczowe kwestie dotyczące procesu restrukturyzacji są na bieżąco omawiane i uzgadniane, a podejmowane decyzje mają na celu stabilizację sytuacji spółki oraz skuteczne wdrożenie działań sanacyjnych. Zarządca i zarząd pozostają w stałym dialogu z kluczowymi interesariuszami, w tym wierzycielami oraz przedstawicielami rynku kapitałowego. Transparentność procesu sanacyjnego i zgodność działań z najwyższymi standardami zarządzania są priorytetem.